قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چگونه برای سونوگرافی آماده شویم؟

چگونه برای سونوگرافی آماده شویم؟

چگونه برای سونوگرافی آماده شویم؟

 

سونوگرافی یکی از روش های تصویربرداری است که در آن از اشعه ایکس استفاده نمی شود و تقریبا هیچ ضرری برای بدن ندارد. در سونوگرافی پزشک سونولوژیست یک وسیله خاص را روی اندام شما قرار می دهد، امواج صوتی با فرکانس بالا که برای گوش انسان قابل شنیدن نیستند، به درون بدن تابانده می شوند. این امواج بعد از برخورد به بافت های مختلف بدن بازتابیده شده و امواج بازتابش شده توسط همان دستگاه، مجددا دریافت می شوند.

سونوگرافی شکم:

شما باید از ۸ ساعت قبل از انجام سونوگرافی شکم، چیزی نخورید و ننوشید. این کار موجب می شود که پزشک مطمئن باشد هیچ غذا یا نوشیدنی در شکم شما وجود ندارد که سطح مورد مشاهده را بپوشاند. همچنین موجب می شود که کیسه صفرا بزرگ نشده و در اندازه طبیعی خود باشد تا بتوان از آن به خوبی تصویربرداری کرد.

سونوگرافی لگن در زنان:

دو روش برای انجام این سونوگرافی وجود دارد که آمادگی های لازم برای هر کدام متفاوت است.

سونوگرافی داخلی لگن:

سونوگرافی داخلی لگن: بهترین راه تصویربرداری از اجزای داخل لگن با دقت بالا، انجام سونوگرافی ترانس واژینال است که در آن مبدل اولتراسوند به سر یک پروب متصل شده و وارد واژن می شود. سونوگرافی ترانس واژینال معمولا برای تصویربرداری از اجزای داخلی لگن برای زنان بالای ۱۸ سال توصیه می شود. اگر انجام فوری سونوگرافی ضروری نباشد، بهتر است بین روز پنجم تا دوازدهم چرخه قاعدگی انجام گردد.

قبل از انجام سونوگرافی داخلی پزشک باید همه موارد را به طور دقیق برای شما توضیح دهد و اطمینان حاصل کند که شما با انجام این روش سونوگرافی موافق هستید. سونوگرافی ترانس واژینال تنها باید با رضایت کامل شما انجام شود.

انجام سونوگرافی واژینال ممکن است برای بعضی از افراد مانند کودکان، کسانی که توسط پزشک معاینه نشده اند و یا بنا به دلایل دیگر مناسب نباشد.

سونوگرافی خارجی لگن:

سونوگرافی خارجی لگن: هنگامی که انجام سونوگرافی داخلی امکان پذیر نباشد، تصویربرداری با قرار دادن مبدل اولتراسوند بر روی ناحیه زیرین شکم انجام می شود. برای اطمینان از اینکه تمام اجزای ناحیه لگن به خوبی دیده می شوند، مثانه فرد باید پر باشد.

برای انجام دقیق سونوگرافی خارجی لگن، شما باید از یک ساعت قبل از سونوگرافی ۷۵۰ میلی لیتر آب بنوشید و مثانه را تخلیه نکنید.

سونوگرافی کلیه:

شما باید از یک ساعت قبل از سونوگرافی کلیه ۷۵۰ میلی لیتر آب بنوشید و مثانه را تخلیه نکنید. نوشیدن آب موجب بزرگ شدن مثانه می شود و به پزشک اجازه می دهد تا نواحی داخلی را واضح تر ببیند.

سونوگرافی عروقی:

سونوگرافی رگ های کلیه:

سونوگرافی رگ های کلیه: شما باید از ۸ ساعت قبل از انجام این سونوگرافی چیزی نخورید و ننوشید تا از اینکه غذا و مایعات دور رگ های کلیه را نگرفته اند، اطمینان حاصل شود.

سونوگرافی آئورت:

برای اینکه هنگام انجام این نوع سونوگرافی گاز معده نداشته باشید و رگ های ناحیه زیرین شکم در سونوگرافی به خوبی دیده شوند شما باید از ۸ ساعت قبل چیزی نخورید و ننوشید.

سونوگرافی مداخله ای (اینترونشنال):

از سونوگرافی برای بررسی عملیات تزریق، بیوپسی و قرار دادن لوله های درین برای کشیدن مایعات خروجی از زخم ها نیز می توان استفاده کرد. اگر شما انجام سونوگرافی برای هر یک از موارد ذکر شده را پیش رو دارید باید با پزشک، تکنسین تصویربرداری یا بیمارستان تماس بگیرید و همه اطلاعات در مورد آمادگی های پیش از سونوگرافی و موارد بعد از سونوگرافی را جویا شوید.

سونوگرافی تیروئید، سونوگرافی سینه، سونوگرافی بیضه، سونوگرافی های مربوط به بارداری و زایمان، سونوگرافی اسکلتی عضلانی (استخوان ها و مفاصل): این نوع سونوگرافی ها نیاز به آمادگی خاصی ندارند.

منابع

وب سایت بیمارستان عرفان

www.insideradiology.com.au/pages/view.php?T_id=5%20#.V2aVRbt97IU

دیدگاهتان را بنویسید