قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > چگونگی تشخیص جنس مو و توصیه هایی برای مراقبت از مو

چگونگی تشخیص جنس مو و توصیه هایی برای مراقبت از مو

فکر می‌کنید تشخیص جنس مو چه تاثیری بر افزایش سلامت مو خواهد داشت؟ شناخت و آگاهی کافی در خصوص جنس مو، باعث توجه به موها و مراقبت بیشتر از آنها خواهد شد. روش‌های مختلفی در این خصوص عنوان شده است که در این مقاله قصد داریم به مهمترین آنها اشاره کنیم.

پیش از آنکه موهای خود را رنگ کنید یا شامپو و محصولات بهداشتی مختلف تهیه کنید، باید نوع و جنس موهایتان را به خوبی بشناسید و سپس براساس آگاهی که نسبت به موهایتان دارید، محصول مناسب را خریداری کنید. متاسفانه بسیاری از افراد، به دلیل عدم آگاهی که نسبت به ویژگی موهایشان دارند، اقدام به خرید و استفاده از انواع رنگ مو یا محصولات شیمیایی می‌کنند که در نهایت، با ریزش مو یا آسیب جدی به موهایشان مواجه می‌شوند.

روش دوم برای تشخیص جنس مو
چگونگی تشخیص جنس مو و توصیه هایی برای مراقبت از مو

امروزه، انواع مختلف شامپو، رنگ و محصولات مراقبتی مو، از سوی متخصصان حوزۀ زیبایی، تولید و وارد بازار فروش شده است. در تولید هر یک از محصولات، به انواع جنس مو توجه شده است.

تشخیص جنس مو به چند روش قابل انجام است؟

روش اول برای تشخیص جنس مو

پس از شستشوی موهایتان، آنها را با حولۀ تمیز و به آرامی خشک کنید. نکتۀ مهم اینکه، هرگز هنگام خشک کردن، موها و پوست سر را با حوله ماساژ ندهید. بعد از گذشت دو روز، قطعه‌ای از کاغذ خشک‌کن(جوهر خشک‌کن) را در ابعاد ۲ در ۲ سانتی‌متر برش زده و با نوک انگشت به قسمتی از فرق سَر فشار دهید. پس از گذشت یک دقیقه، کاغذ را بردارید و با دقت بررسی کنید.

اگر در بررسی‌های انجام شده، هر دو طرف کاغذ یا جوهر خشک‌کن، چرب شد، یعنی جنس مو چرب است. اگر فقط یک طرف کاغذ چرب شد، یعنی جنس موهای سَر شما، طبیعی و نرمال است و اگر روی جوهر خشک‌کن، هیچ اثری از چربی نبود، یعنی جنس موی سر خشک است.

روش دوم برای تشخیص جنس مو

موهای خود را در حمام تمیز بشویید. بعد با حوله موهایتان را خوب خشک کنید و سعی کنید پوست سَر خود را در این مرحله ماساژ ندهید.

پس از ۴۸ ساعت، نوک انگشت را بر روی فَرق سر خود بکشید، اگر نوک انگشتانتان براق یا چرب شد، یعنی پوست سر چرب بوده و طبیعتاً جنس موها نیز چرب خواهد بود. اگر چربی روی انگشتان مشاهده نشد و زبری خاصی زیر انگشتانتان احساس کردید، یعنی جنس موی شما خشک است. موهای طبیعی و نرمال نیز هیچ یک از موارد اشاره شده را نداشته و هنگام ماساژ پوست سر، هیچ احساسی نخواهید داشت.

روش دوم برای تشخیص جنس مو

روش سوم برای تشخیص جنس مو

راه‌حل سادۀ دیگری که برای تشخیص جنس مو توصیه می‌شود، شستشوی موی سر با شویندۀ معمولی و پوشش سر با یک روسری یا پارچه سفید است. البته، باید روسری نازک یا پارچۀ سفید را بعد از گذشت ۱۲ ساعت از شستشوی موها، روی سر بیاندازید. در واقع، موهایتان باید کاملاً خشک شده باشند.

بعد از آنکه موهای خشک شده را توسط پارچه نازک و سفید، پوشاندید، باید منتظر تغییر در ظاهر پارچه بمانید.

اگر بخشی از پارچه چرب و بخش دیگری از آن، بدون تغییر بود، یعنی جنس مو از نوع ترکیبی است و چنانچه قسمت‌های زیادی از پارچه سفید، چرب شد، مشخصاً جنس موی سر چرب است. در شرایطی که در پارچه سفید، تغییری احساس نشود، به این نوع از جنس مو، موی خشک گفته می‌شود. 

روش چهارم برای تشخیص جنس مو

ساده‌ترین راه، اسپری کردن آب روی موی سر است. اگر پس از اسپری کردن آب روی موهای خشک، آب جذب مو شود، یعنی جنس مو خشک است. اما اگر آب اسپری شده، روی موها سُر بِخورد، یعنی جنس موی سر از نوع چرب است.

قطعاً با آگاهی از این شرایط، می‌توان خرید انواع محصولات بهداشتی و مراقبتی مو را با دقت نظر بیشتری انجام داد. اتفاق خوشایندی که در نهایت روی خواهد داد، افزایش استحکام و زیبایی ظاهری موها خواهد بود.

علاوه بر روش‌های تشخیص جنس مو، آیا روش‌هایی برای تعیین نوع مو وجود دارد؟

 روش کاربردی که برای تشخیص نوع مو بکار می‌رود، سیستمی است به نام سیستم LIOS.

علاوه بر روش‌های تشخیص جنس مو، آیا روش‌هایی برای تعیین نوع مو وجود دارد؟

با این روش، علاوه بر تشخیص نوع مو، از میزان ضخامت مو نیز مطلع خواهید شد. هر یک از حروف انگلیسی بکار رفته در این سیستم معنا و مفهوم خاصی دارند. حرف (خمیدگی=L )، (مجعد بودن=O)،(صاف بود=I ) و در نهایت حرف (مواج بودن=S ).

برای انجام این کار، باید یک تار مو از موهای خود را جدا کنید و با در دست گرفتن تار مو، با حروف ذکر شده در این سیستم، مقایسه نمایید.

واژۀ L: اگر تار مو شبیه این واژه باشد، در واقع، زاویه‌ای روی موی شما ایجاد شده است که آن را از وسط تقسیم نموده و این نوع تار مو، تقریباً حالت زیگزاگی خواهد داشت.

واژۀ O: شکل ظاهری تار موی سر، شبیه این واژه است که البته در برخی افراد، ممکن است یک تار مو دارای چندین واژه O، باشد.

واژۀ I: موهای صاف معمولاً شبیه به این واژه هستند.

واژۀ S: افرادی که موی مجعد یا موج‌دار دارند، مدل موها شبیه واژۀ S است.

البته ممکن است، در برخی افراد موی سر، حاصل ترکیب چند واژۀ بالا باشد. اما به هر جهت، با وجود این مقایسه، می‌توان به راحتی به نوع موهای سر پِی برد.

پس از تشخیص جنس مو، به عواملی که باعث ریزش موی سر می‌شوند، توجه کنید!

یکی از مهمترین عواملی که باعث چرب شدن و ریزش موی سر می‌شود، بیماری غدد است که از جملۀ آنها، بیماری پُلی کیستیک یا پرکاری غده فوق کلیه می‌باشد. با پُر کار شدن غدد چربی متصل به فولیکول مو، موهای شما چرب‌تر خواهد شد و همین امر به افزایش ریزش مو کمک خواهد کرد.  ضمناً با جذب آلودگی گرد و غبار محیط اطراف، ریزش مو مجدداً بیشتر خواهد شد.

معمولاً افرادی که استرس، اضطراب یا عصبی هستند، با چنین مشکلی مواجه می‌شوند. البته، ریزش موی برخی افراد به دلایل ژنتیکی نیز ممکن است روی دهد. پیش از هر اقدامی پیشنهاد می‌کنیم، حتماً به یک پزشک متخصص برای مشورت گرفتن مراجعه کنید و از اقدام خودسرانه برای جلوگیری از ریزش مو، پرهیز نمایید.

عامل مهم دیگری که باعث ریزش موی سر افراد شده، خشکی موی سر است. مهمترین ویژگی موی خشک، زبر بودن و کدر دیده شدن آن می‌باشد که در برخی افراد، حتی شکنندگی زیاد و بد حالت ظاهر شدن موها، نیز شایع است. علت اصلی خشک شدن موی سر نیز کم کاری غدد چربی در پوست سر می‌باشد که با ماساژ دادن کف سر یا پوست سر، به رفع این مشکل کمک خواهید کرد.

 تشخیص جنس مو

علاوه بر تشخیص جنس مو، به نکات مراقبتی از موها نیز اهمیت دهید!

  • سعی کنید هر شب موهای خود را به کمک برس (۴۰ تا ۶۰ مرتبه) بُرس بکشید. با این کار، جریان خون زیر پوست سر بهتر شده و در نتیجه، باعث تقویت پیاز مو خواهید شد.
  • برای رنگ کردن موهایتان، حتماً به سالن زیبایی تخصصی و حرفه‌ای مراجعه کنید. رنگ مو و ترکیبات آن باید کاملاً دقیق و به دور از مواد شیمیایی نامرغوب تهیه شود. ضمن آنکه، آرایشگر حرفه‌ای، نکات مراقبتی پس از رنگ مو را به شما عنوان خواهد کرد.
  • پس از تشخیص جنس مو، حتماً از مراکز آرایشی و بهداشتی معتبر مانند فروشگاه اینترنتی نگین استور، موتن رو، روژا شاپ، خانومی، روبان و… شامپوی مناسب موهایتان را خریداری کنید و شامپوهای متفرقه، هرگز استفاده نکنید.
  • هر دو هفته یکبار یا هفته‌ای یک مرتبه، موهای سر را توسط روغن زیتون اصل یا روغن بادام ماساژ داده و سپس سر خود را توسط کیسه بپوشانید. بعد از پوشش کیسه، به مدت یک ساعت، روسری بپوشید. با این کار به تقویت ریشۀ موها و ویتامینه شدن آنها کمک خواهید کرد.
  • اگر قصد بلند کردن موهایتان را دارید، بهتر است هر ماه، نوک موهایتان را کوتاه کنید. این روش، مانع از ایجاد موخوره یا کاهش استحکام موهایتان خواهد شد.
  • پیشنهاد می‌کنیم، هفته‌ای یک یا نهایتاً دو بار حمام بروید. شستشوی زیاد موها، به چرب شدن بیشتر مو و مشکلات پس از آن، دامن خواهد زد.
 تشخیص جنس مو

منبع: نگین استور (neginstore1.com)

دیدگاهتان را بنویسید