قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > اسرار خانه داری > دکوراسیون خانگی > کاربرد صحیح رنگ در دکوراسیون منزل

کاربرد صحیح رنگ در دکوراسیون منزل

رنگ در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل نقش مهمی دارد، استفاده صحیح از رنگ می‌تواند خانه شمارا بزرگ‌تر و زیباتر کند و برعکس به‌کارگیری نادرست رنگ می‌تواند تعادل خانه شمارا به هم بریزد.

 کاربرد صحیح رنگ در دکوراسیون منزل
کاربرد صحیح رنگ در دکوراسیون منزل

همه ما می‌خواهیم در منزل خود احساس راحتی و آرامش داشته باشیم و گویی چیزی در درون ما به‌طور ذاتی و فطری می‌گوید که رنگ، چه رنگ دیوار باشد، چه یک فرش رنگارنگ باشد و چه یک تابلوی نقاشی زیبا، می‌تواند به‌کلی منزل ما را متحول کند.

خیلی‌ها فصل بهار را برای ایجاد تغییراتی در طراحی داخلی و دکوراسیون منزل خود مناسب می‌دانند. شاید برای بسیاری انتخاب رنگ مناسب دیوارها و ست کردن رنگ دکوراسیون کار سختی باشد. البته درواقع انتخاب رنگ کار سختی نخواهد بود اگر روند انتخاب را درست پیش ببرید. تنها باید خوب به ویژگی‌های معماری خانه خود دقت کنیم و رنگی را انتخاب کنیم که دقیقاً جایی را برجسته می‌کند که شما می‌خواهید.

فضا، معماری آن و میزان نور طبیعی منزل خود را به‌خوبی بررسی کنید.

اصلاً لازم نیست نگران فرم و ست کردن وسایل و دکوراسیون باهم باشید، به‌جای آن ساختار خانه خود را در نظر بگیرید و ترکیب رنگی را انتخاب کنید که اولاً به خانه شما تحول و تنوع می‌دهد و ثانیاً به آن آرامش می‌بخشد.

به تمام اتاق‌های خانه خود بروید، خوب به آن نگاه کنید و از خود بپرسید دوست دارید در آن‌ها چه ببینید؟ شما می‌توانید طرحی داشته باشید که دقیقاً همان‌جاهایی که برایتان مهم هستند را برجسته کنند و باعث می‌شود دیگران خانه شمارا به‌گونه‌ای ببینند که شما دوست دارید.

ورودی خانه خود را زیبا و دوست‌داشتنی کنید.

استفاده از قفسه و کمد برای مرتب شدن وسایل مختلف بسیار اهمیت دارد مخصوصاً در مقابل درب ورودی، اما رنگ هم به‌اندازه همان بسیار مهم و تأثیرگذار است. برای دیوارها رنگ روشن انتخاب کنید و اگر ورودی خانه شما تنگ است سعی کنید آن را خیلی شلوغ نکنید. با استفاده از رنگ‌های سفید و آبی روشن می‌توانید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه دهید و دیوارهای را به عقب برانید.
اگر ورودی خانه شما بزرگ و سقف آن بلند است، بهتر است برای دیوارها از رنگ زرد استفاده کنید. زرد باعث می‌شود دیوارهای نزدیک‌تر به نظر بیایند و تابیدن نور آفتاب را برای شما تداعی می‌کند. چنین ورودی گرم و دوست‌داشتنی باعث می‌شود میهمانان به‌محض ورود به منزل شما احساس خوشایندی را تجربه کنند که هرگز فراموش نخواهند کرد.
اگر تمام دیوارها و سقف ورودی خانه شما سفید است، برای ایجاد حس خوب و گرم در آن، بهتر است از رنگی گرم برای کف استفاده کنید.

زاویه‌ها را با استفاده از رنگ محوکنید.

اگر می‌خواهید فضای بالای خانه شما آزاد و شفاف به نظر برسد باید با استفاده از رنگ زاویه‌ها و لبه‌ها را محوکنید. رنگ خاکستری روشن روی دیوارها و سقف آن‌ها را سایه‌های را یکدست می‌کند و خطوط و زاویه‌های تند را محو می‌کند. با انجام دادن این کار توجه بیننده از سقف برداشته می‌شود و به چیز دیگری تمرکز می‌کند مثلاً یک تابلوی نقاشی زیبا روی دیوار یا قاب عکس‌های خانوادگی.

با استفاده از رنگ‌های ساده و جلوگیری از رنگارنگ کردن خانه معماری خود را ساده‌تر جلوه بدید و عیوب آن را بپوشانید. مثلاً اگر روی سقف از رنگ‌های ملایم مانند لیمویی گرم استفاده کنید، این رنگ هم عیوب سقف شمارا محو می‌کند و هم توجه شمارا از سقف می‌گیرد و به وسایل اتاق‌خواب جلب می‌کند.

رنگ‌هایی را انتخاب کنید که نور خورشید را منعکس کنند.

نور طبیعی چیزی است که همه ما به یک اندازه و در تمام طول روز دوست نداریم. اگر می‌خواهید صبحانه خود را در کنار خانواده و با نور طبیعی بخورید و برای یک روز کاری انرژی بگیرید بهتر است دیوارهای آشپزخانه و خانه خود را سفید و براق رنگ کنید تا نور خورشید را منعکس کند. اما اگر از نور شدید بعدازظهر فراری هستید به‌راحتی می‌توانید با انتخاب پرده‌هایی مناسب آن را کنترل کنید. ولی اگر دوست دارید که منظره را همچنان داشته باشید می‌توانید از رنگ خاکستری برای دیوارها استفاده کنید، خاکستری راه‌حل اتاق‌هایی هستند که نور مستقیم و درخشان دریافت می‌کنند.

شما می‌توانید با ترکیب رنگ‌ها نقایص اتاق خود را اصلاح کنید.

برخی اوقات پیش می‌آید که منزل شما بنا به دلایلی دارای ایرادات معماری است. برای پوشاندن این ایرادات می‌توانید از رنگ‌ها استفاده کنید. مثلاً اگر می‌خواهید جزئی از اجزای خانه شما برجسته‌تر به نظر برسد رنگی براق و متضاد به آن بزنید. اگر می‌خواهید چیزی محو شود، آن را دقیقاً شبیه به اطرافش رنگ کنید. اگر چیزی بزرگ است و مناسب فضای شما نیست آن را تیره و خاکستری‌رنگ کنید. رنگ زغالی هر چیزی را به سایه می‌کشاند.

به‌عنوان‌مثال اگر به‌عکس نگاه کنید متوجه می‌شوید که طراح با استفاده از رنگ تیره و سفید برای دیوار و پنجره باعث شده توجه ما به منظره و پنجره‌ها باشد تا به کاناپه.

اجازه دهید رنگ‌های یک مسیر دیداری در خانه شما ایجاد کنند.

تکرار یکی از فاکتورهای مهم طراحی داخلی است و به ما کمک می‌کند مسیر خود را در این فضا به‌خوبی پیدا کنیم. چیزی را که دوست دارید توجه را جلب کند در خانه قرار دهید و بعد چیزهایی که رنگ مشابه آن رادارند این‌طرف و آن‌طرف خانه قرار دهید. برای مثال به‌عکس بالا توجه کنید رنگ آبی کف سپس رنگ آبی کوسن‌ها و درنهایت رنگ آبی تابلوی روی دیوار مسیری است که چشمان شما طی می‌کنند و هر آن چیزی که آبی است یا در کنار رنگ آبی قرار دارد را برجسته می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید