قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > گردشگری > کاریز کیش، شهری شگفت‌انگیز زیر زمین

کاریز کیش، شهری شگفت‌انگیز زیر زمین

کاریز جزیره کیش قناتی بازسازی شده با قدمت ۲۵۰۰ سال است که به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد خود به یکی از مناطق گردشگری و تاریخی این جزیره تبدیل شده است.

کاریز کیش، شهری شگفت‌انگیز زیر زمین
کاریز کیش

این بنا در عمق ۱۶ متری زیر زمین قرار گرفته ‌است و سقف آن پوشیده از صدف و مرجان‌هایی می‌باشد که به نظر کارشناسان قدمتی معادل ۲۷۰ تا ۵۷۰ میلیون سال دارد. وسعت این مکان حدود ۱۰ هزار متر مربع است و ایجاد امکانی نظیر رستوران سنتی، فروشگاه‌های صنایع دستی و بومی، موزه و نیز نورپردازی زیبا موجب جذب گردشگران شده است.

کاریز کیش، شهری شگفت‌انگیز زیر زمین
کاریز کیش

این مطلب را هم بخوانید:درختانی افسانه‌ای در جزیره کیش

سقف مرجانی کاریز کیش به قطر هفت متر که زمانی بستر دریا بوده، مملو از صدف‌ها و آبزیانی است که هم اکنون به صورت فسیل قابل مشاهده است. آزمایش‌های انجام شده در دانشگاه مونیخ آلمان روی فسیل‌هایی که از سقف مرجانی تونل به دست آمده نشان می‌دهد این سقف بین ۵۳ تا ۵۷۰ میلیون سال قدمت دارد و شناسنامه انواع مختلف آن در موزه شهر زیرزمینی کیش (کاریز) به نمایش گذاشته شده است. در میان فسیل‌ها لاک‌پشتی دیده می‌شود که از ۵۷۰ میلیون سال به جای مانده است.

کاریز کیش، شهری شگفت‌انگیز زیر زمین
کاریز کیش

شهر زیرزمینی کیش (کاریز) با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن از جمله مرجانی بودن جزیره، آب شیرین قنات، هوای خنک در زیر زمین و سقف مرجانی مملو از فسیل‌های با قدمت بسیار بالا در فهرست مهمترین ابنیه جهانی قرار می گیرد.

کاریز کیش، شهری شگفت‌انگیز زیر زمین
کاریز کیش
نام شهر زیرزمینی کاریز کیش
کشور  ایران
استان هرمزگان
شهرستان بندر لنگه
بخش کیش
اطلاعات اثر
نوع بنا گل مارن (مرگل)
کاربری کاریز
کاربری کنونی مکان تاریخی
دیرینگی بیش از ۲۵۰۰ سال
اطلاعات بازدید
امکان بازدید دارد
وبگاه http://karizkish.com/

 

دیدگاهتان را بنویسید