قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > گرمازدگی چیست وچطور درمان می‌شود؟

گرمازدگی چیست وچطور درمان می‌شود؟

بنا بر تعریف وب‌سایت انجمن اورژانس و کمک‌های اولیه سنت جان امبیولنس (St John Ambulance)، گرمازدگی که نام دیگرش آفتاب‌زدگی است، هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد تا میزانی خطرناک بالا می‌رود.اما گرمازدگی چیست وچطور درمان می‌شود؟

اگر فرد از گرما بی‌رمق شود ممکن است به گرمازدگی دچار شود.

وقتی کسی مدت زیادی زیر آفتاب یا در دمای بالا بماند، ممکن بدنش آب زیادی از دست بدهد.

در این وضعیت، تعریق متوقف می‌شود، که این یعنی بدن دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند. این حالت می‌تواند به بروز گرمازدگی منجر شود.

علائم گرمازدگی عبارت‌اند از نبودِ تعریق به‌رغم احساس گرمای شدید، تنگی نفس، گیجی، احساس سکته، بیهوشی و بی‌واکنشی

چنان که در وب‌سایت خدمات ملی سلامت بریتانیا آمده است اگر کسی که از گرما بی‌رمق شده است بتواند خودش را ظرف ۳۰ دقیقه خنک کند، سلامتش در معرض خطر جدی قرار نمی‌گیرد.

گرمازدگی چیست وچطور درمان می‌شود؟
گرمازدگی چیست وچطور درمان می‌شود؟

اما اگر دچار گرمازدگی شد، باید با اورژانس تماس گرفت.

چه علایمی دارد؟

خلاصه علایم بی‌رمقی از گرما، که خدمات ملی سلامت بریتانیا برشمرده است، عبارت‌اند از سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، تعریق زیاد، دل‌پیچه، افزایش ضربان قلب، دمای بدن ۳۸ درجه یا بالاتر و عطش شدید.

کودکان و بزرگسالانی که دچار بی‌رمقی از گرما می‌شوند علایمی مشابه دارند. اما کودکان ممکن است خواب‌آلود هم به نظر برسند.

اگر کسی که این نشانه‌ها در او بروز کرده ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکند، ممکن است این عارضه در ادامه به گرمازدگی منتهی شود.

علایم گرمازدگی عبارت‌اند از نبودِ تعریق به‌رغم احساس گرمای شدید، دمای بدن ۴۰ درجه یا بالاتر، تنگی نفس، گیجی، احساس سکته، بیهوشی و بی‌واکنشی.

چطور می‌شود به فرد گرمازده کمک کرد؟

خدمات ملی سلامت بریتانیا توصیه می‌کند اگر متوجه شدید کسی از گرما بی‌رمق شده است، باید به محلی خنک برده شود.

هر کاری می‌توانید بکنید تا دمای بدنش پایین بیاید، از جمله اینکه خاطرجمع شوید مقادیر زیادی آب بنوشد، با اسپری یا اسفنج پوستش را خنک کنید و او را در حالتی بخوابانید که پاهایش اندکی بالاتر از بدنش باشد.

اگر وضعیت فرد ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکرد و اطمینان دارید که دچار گرمازدگی شده است، با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.

سنت جان امبیولنس توصیه می‌کند در مدتی که منتظرید آمبولانس برسد، سعی کنید با اسفنج خیس یا پیچیدن فرد لای ملافه‌های خیس خنک، دمای بدنش را پایین بیاورید. 

اگر به نظر رسید که دمای بدن فرد عادی شده است، آن‌وقت ملافه‌های خیس را با خشک عوض کنید.

بنا بر توصیه سنت جان امبیولنس، در مدتی که منتظرید بهیار از راه برسد، مدام تنفس، نبض و سطح هشیاری و واکنش فرد را بررسی کنید.

اگر هر زمان سطح هشیاری و واکنش فرد پایین آمد، باید نفس‌هایش را چک کنید و خاطرجمع شوید راه تنفسش باز است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه مراقبت از فردی که سطح هشیاری و واکنشش پایین آمده است، این‌جا کلیک کنید. 

با توجه به همه‌گیری کرونا، بنیاد قلب بریتانیا توصیه‌هایی منتشر کرده که شورای احیای قلبی‌ریوی بریتانیا بر مبنای دستورالعمل‌های به‌روز‌شده سی‌پی‌آر [احیای قلبی‌ریوی بیمار] تهیه کرده است. 

چگونه می‌شود از گرمازدگی پیشگیری کرد؟

به توصیه خدمات ملی سلامت بریتانیا، با برخی اقدام‌ها می‌شود از بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی در دمای بالا پیشگیری کرد. 

این اقدام‌ها عبارت‌اند از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های خنک، آب‌تنی در آب سرد، پوشیدن لباس‌های گشاد و آزاد، اجتناب از آفتاب در ساعت‌های اوج تابش و پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی.

خدمات ملی سلامت بریتانیا توصیه می‌کند مراقب کسانی باشیم که بیشتر در معرض بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی قرار دارند، از جمله کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند.

دیدگاهتان را بنویسید