قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > گل آفتاب گردان چگونه با خورشید می چرخد؟

گل آفتاب گردان چگونه با خورشید می چرخد؟

با برآمدن آفتاب، گل‌‏های آفتابگردان حرکت خورشید را دنبال می‌‏کنند و با قوسی رقص مانند هر روز از سمت شرق به غرب سر خود را می‌‏چرخانند. شب هنگام گل آفتابگردان برای شروع دوباره در روز بعد و دیدار خورشید که سپیده‌‏دم از مشرق طلوع می‌‏کند، دوباره به وضعیت قبل باز می‌‏گردد.

گل آفتابگردان چگونه هم‌‏سو با خورشید می‌‏چرخد؟
گل آفتابگردان چگونه هم‌‏سو با خورشید می‌‏چرخد؟

اما گل آفتاب گردان چگونه این کار را انجام می‌‏دهد؟

به نوشته سایت خبری بوستون گِلاب، پژوهشگران کشف کرده‌‏اند که گل‌‏های آفتابگردان هم مانند انسان‌‏ها و حیوانات دارای ساعتی بیولوژیکی هستند که می‌‏توانند وضعیت خود را با دنیای بیرون تنظیم کنند.

این سیستم در طول روز به نیمه شرقی ساقه گیاه پیامی می‌‏فرستد که دستور می‌‏دهد سلول‌‏های این قسمت به‌‏صورت کشیده‌‏تر و بلندتر رشد کنند که باعث می‌‏شود گل آفتابگردان تدریجا به سمت غرب متمایل شود. در شب هم این پیام معکوس می‌‏شود و گل آفتابگردان تا صبح به سمت شرق متمایل می‌‏شود و این روند در صبح روز بعد دوباره از نو آغاز می‌‏شود.

«استیسی هارمر»، استاد زیست شناسی دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌‏گوید: «این نخستین نمونه از ساعت بیولوژیکی درون گیاه است، به طوری که برای رشد در محیطی طبیعی تنظیم شده و واکنش‌‏هایی واقعی از سوی گیاه دارد.»

اگرچه گیاهان نمی‌‏خوابند، اما بسیاری از آنها ساعتی ژنی شبیه آن نوع که چرخه خوابیدن و بیدار شدن در انسان و حیوان را هدایت می‌‏کند، دارند. هارمر مدت‌‏ها برای کشف ارتباط میان این ژن و آزاد سازی هورمونی به نام اکسین که رشد ساقه را کنترل می‌‏کند، به تحقیق پرداخت.

گل آفتابگردان کاندید خوبی برای این مطالعه بود. دانشمندان از سال ۱۸۹۸ درمورد این خصوصیت برخی گیاهان که حرکت خورشید را دنبال می‌‏کنند، آگاه شدند؛ یعنی زمانی که «جان شافنر»، گیاه شناس، مشاهدات خود را در طی یک تابستان تشریح کرد.

هارمر یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد به نام «هاگوپ آتامیان» خواست در این تحقیق وی را یاری کند. هاگوپ ابتدا گل‌‏های آفتابگردان را درجایی ثابت و کاملا ایستاده قرار داد، به طوری که نتوانند هیچ‌‏گونه حرکتی داشته باشند. پس‌‏از مدتی گل‌‏های محدود شده، کوچکتر و ضعیف تر از دیگرهمتایانشان رشد کردند که این رخداد ثابت می‌‏کند که گل‌‏ها واقعا از دنبال کردن خورشید نفع می‌‏برند.

پس‌‏از آن، هاگوپ گلدان آفتابگردان را به فضایی بسته‌‏ و دور از نور خورشید برد که در آن تنها یک منبع نور دائمی در بالای سر گلدان قرار داشت. طی چند روز اول گل به‌‏طور اتوماتیک شروع به چرخش از سمت شرق به غرب کرد، همان گونه که ما انسان‌‏ها طی شبانه‌‏روز در روند چرخه خواب و بیداری عمل می‌‏کنیم. این نشان می‌‏دهد که رفتار گیاه بیش از آن که ناشی از پاسخ مستقیم به خورشید باشد، از ریتم ساعت درونی خود تبعیت می‌‏کند.

اما این سیستم درونی چگونه حرکت گیاه را هدایت می‌‏کند؟

برای یافتن پاسخ این سوال، هاگوپ در چند مرحله بر روی ساقه گل‌‏های آفتابگردان در فضای باز با جوهر علامت گذاری کرد تا ارتفاع و روند رشد قسمت‌‏های مختلف ساقه را در زمان‌‏های مختلف پیگیری کند.

او متوجه شد که در طول صبح، ظهر و شب، ارتفاع هر طرف کمی با هم متفاوت است. همچنین با بریدن قسمت‌‏های مختلفی از ساقه در زمان‌‏های مختلف روز و بررسی ژن‌‏ها در آن قسمت، پی برد که فعالیت رشد ژن‌‏ها هم در زمان‌‏های گوناگون با هم فرق دارد.

منبع اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید