قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / بهداشت و سلامت / بهترین وضعیت خواب برای سلامت مغز

بهترین وضعیت خواب برای سلامت مغز

مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه استونی بروک انجام شده،‌ نشان می‌دهد که وضعیت خوابیدن چطور می‌تواند بر سلامت مغز تاثیر بگذارد.

به گزارش تودی؛ به گفته محققان، ‌خوابیدن به پهلو،‌ بخصوص پهلوی چپ، باعث از بین رفتن آمیلوئید بتا در مغز شده و به خلاص شدن مغز از زباله‌هایی که در ساعات بیداری در آن جمع می‌شوند، کمک می‌کند.

بهترین وضعیت خواب برای سلامت مغز
بهترین وضعیت خواب برای سلامت مغز

 خوابیدن به پهلو،‌ بهترین وضعیت خواب برای پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون و سایر بیماری‌های مغزی است.

همچنین خوابیدن به پهلو راه‌های هوایی را باز کرده و جریان هوا را بهبود می‌بخشد. خوابیدن به پهلوی چپ به زنان باردار نیز توصیه می‌شود چون این وضعیت باعث افزایش جریان خون به رحم می‌گردد. این روش خوابیدن،‌ راه مناسبی برای جلوگیری از خر و پف شبانه است، فرایند هضم مواد غذایی را بهبود بخشیده و سوزش سر دل را از بین می‌برد.

به گفته متخصصان اختلالات خواب، انواع موقعیت‌های خواب فواید خود را دارند و کسانی که هیچ بیماری خاصی ندارند،‌ می‌توانند این موقعیت‌ها را امتحان کنند. اما ‌کسانی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب (وقفه تنفسی در خواب) هستند و یا با کمردردهای مزمن دست و پنجه نرم می‌کنند، باید از خوابیدن به پشت خودداری کنند.

همچنین کسانی که دچار مشکلات تنفسی هستند،‌ نباید به هیچ‌وجه روی شکم بخوابند. این وضعیت خواب باعث بروز گردن‌درد و کمردرد نیز می‌شود. خوابیدن روی شکم می‌تواند باعث بروکسیزم (دندان‌قروچه) و درد در ناحیه فک یا سردرد شود.

منبع DW

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *