قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / بهداشت و سلامت / درمان‌های درد عصب سیاتیک

درمان‌های درد عصب سیاتیک

وقتی عصب‌های بخصوصی که در پایین ستون فقرات در کنار عصب سیاتیک که طولانی‌ترین عصب در بدن است تحت فشار قرار می‌گیرند، درد شدیدی ایجاد می‌شود که می‌تواند تمام قد پا را تحت تاثیر قرار دهد. درد عصب سیاتیک معمولا تکرار شونده است و ابتدا در یکی از پا‌ها احساس می‌شود و بیشتر افراد آن را دردی غیر قابل تحمل می‌دانند. چیزی که مسئله را بدتر می‌کند این است که خیلی از افراد نمی‌داند این درد کِی شروع می‌شود یا چه می‌توانند بکنند تا کمر دردشان دوباره تکرار نشود. ضمنا تشخیص سیاتیک از آرتروز اغلب کار سختی است.

شایع‌ترین علائم سیاتیک:

  • درد شدید تیر کشنده درد پا‌ها و پایین کمر. این درد می‌تواند در پایین کمر شروع شده و به سمت باسن و ران کشیده می‌شود
  • کرختی و سوزن سوزن شدن در پا‌ها
  • مشکل در حرکت یا ورزش
  • احساس گرفتگی و عدم توانایی در خم کردن پا
  • درد هنگام دراز کشیدن
  • التهاب و ضربان در اطراف ران‌ها یا پایین کمر هنگام نشستن یا ایستادن به مدت طولانی

درد عصب سیاتیک چقدر طول می‌کشد؟ این درد به طور نرمال حدود ۶ هفته طول می‌کشد. این درد می‌تواند خود به خود برطرف شود و دوباره برگردد، درست همان زمانی که فکر می‌کنید همه چیز تحت کنترل است و شرایط خوبی دارید! درد عصب سیاتیک اغلب آنقدر شدید و قابل توجه است که بیشتر افراد به جای اینکه صبر کنند تا درد ادامه دار شود، فورا به پزشک مراجعه می‌کنند و راه حل می‌خواهند.

در برخی از افراد، بدون اینکه نیاز به اقدام خاصی باشد، به مرور زمان، بدن از التهاب قسمت بافت آسیب دیده که عصب‌های ستون فقرات را تحریک می‌کند رها می‌شود. اما اگر درد بیش از شش هفته طول کشید، به احتمال زیاد بدون درمان رفع نخواهد شد.

این احتمال هم وجود دارد که عصب‌های سیاتیک بدون اینکه دردی ایجاد کنند تحت فشار قرار بگیرند. البته سیاتیک بدون درد، نادر است، اما به هر حال این احتمال وجود دارد که ریشه‌ی عصب‌های سیاتیک تحت فشار آسیب ببینند، بدون اینکه متوجه شوید و بدانید. مثلا مطالعه‌ای دریافته ۵۰ نفر از ۱۰۰ نفری که تحت معاینه و بررسی قرار گرفتند، جایجایی دیسک ستون فقرات داشتند، اما در ۲۰ مورد آنها، هیچ درد قابل توجهی وجود نداشت، حتی با وجود اینکه دیسک، وارد بافت اطراف ستون فقرات شده بود.

مدت طولانی ننشینید و حرکت کنید

مدت طولانی یکجا نشستن مثلا پشت میز کار یا مقابل تلویزیون می‌تواند مشکل کمر درد و بیرون زدگی دیسک را بدتر کند. خیلی از برنامه‌های درمانی سیاتیک، توصیه به تحرک بیشتر همراه با تمریناتی برای شل کردن عضلات می‌کنند.

سعی کنید کم کم شروع کنید، چند دقیقه بنشینید، چند دقیقه دراز بکشید و چند دقیقه پیاده روی کنید. هر روز سعی کنید تعداد قدم‌های‌تان را افزایش دهید و انگیزه‌هایی پیدا کنید که پیاده روی‌تان خوشایندتر و بیشتر شود. وقتی که در خانه هستید هم وضعیت درست بدنی را رعایت کنید تا ستون فقرات‌تان در حالت کشیده باشد.

از پد حرارتی استفاده کنید

خیلی از بیماران سیاتیک با استفاده از پد‌های حرارتی که قیمت چندانی هم ندارند می‌توانند درد خود را تسکین بدهند. پد حرارتی را روی حرارت کم یا متوسط تنظیم کرده و هر روز حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را روی پایین کمرتان قرار دهید. می‌توانید چند بار در روز این کار را انجام دهید (مثلا هر دو تا سه ساعت).

روش مشابه دیگری که موثر است، وان گرم می‌باشد، زیرا حرارت و گرما می‌تواند عضلات سفت شده را شل کرده و به جریان خون کمک کند. بهترین راه به کار بردن گرما برای ناحیه‌ی دردناک این است که پد حرارتی چند بار مصرف که باید آن را با آب داغ پُر کنید تهیه کنید.

جالب است بدانید گرما و حرارت می‌تواند درد را در عده‌ای از افراد تسکین بدهد، اما در عده‌ای دیگر عکس این مطلب است. برخی از افراد متوجه می‌شوند با به کار بردن آیس پک روی کمر، هر روز به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و هر دو یا سه ساعت یکبار، دردشان تسکین می‌یابد. برای درد‌هایی که با راهکار‌های طبیعی برطرف نمی‌شوند، پزشکان مصرف دارو‌های مسکن بدون نسخه را پیشنهاد می‌کنند، مانند ادویل یا ایبوپروفن.

پا درد وقتی که به پشت دراز می‌کشید

وقتی به پشت دراز می‌کشید، نسبت به زمانی که می‌نشینید یا تکیه می‌دهید، انحنای طبیعی ستون فقرات به سمت داخل، بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد. نگه داشتن ستون فقرات در این وضعیت، اندازه‌ی مسیر‌هایی را که ریشه‌ی عصب از ستون فقرات خارج می‌شود، کاهش داده و تنگ می‌کند. اگر فتق دیسک یا خار استخوانی وجود داشته باشد، این وضعیت می‌تواند مستقیما ریشه‌ی عصب را فشرده کرده و منجر به درد سیاتیک پا شود.

شما می‌توانید وقتی دراز می‌کشید پاهای‌تان را کمی بالاتر قرار دهید تا درد سیاتیک‌تان تسکین پیدا کند. این وضعیت باعث می‌شود فشار وارد بر پایین ستون فقرات‌تان کاسته شده و مسیر‌های عصب باز شوند. مثلا می‌توانید یک بالش زیر زانوهای‌تان قرار دهید تا انحنای طبیعی کمرتان حفظ شود و راحت بخوابید.

پا درد وقتی که به پهلو دراز می‌کشید

به پهلو دراز کشیدن هم به چند دلیل می‌تواند پا دردتان را تشدید کند:

وارد کردن فشار مستقیم بر ریشه‌ی عصب به دلیل دراز کشیدن روی پایی که تحت تاثیر درد سیاتیک است.

دراز کشیدن در وضعیتی که باسن زیاد به یک سمت کج شده می‌تواند سبب قوس ستون فقرات شده، به ریشه‌ی عصب فشار وارد کرده و سبب پا درد شود. مثلا دراز کشیدن روی پایی که مشکل سیاتیک ندارد می‌تواند باعث شود باسنی که تحت تاثیر سیاتیک است خیلی به سمت بالا بچرخد و ریشه‌ی عصب تحت فشار قرار گرفته و دچار پا درد شوید.

اگر می‌خواهید به پهلو دراز بکشید معمولا توصیه می‌شود که روی پایی که مشکل سیاتیک دارد دراز بکشید. اما این توصیه برای همه مفید نیست و شاید متوجه شوید عکس این وضعیت برای‌تان راحت‌تر است. برای پیشگیری از پا درد هنگام دراز کشیدن به پهلو، می‌توانید یک بالش بین پاهای‌تان قرار دهید تا باسن‌تان همتراز با ستون فقرات‌تان بماند، نه اینکه به پهلو خم شود.

اگر هنگام دراز کشیدن دچار پا درد می‌شوید چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید

اگر پا دردتان باعث می‌شود نتوانید بخوابید یا شب‌ها از خواب بیدارتان می‌کند، به پزشک مراجعه کنید. غیر از سیاتیک، علت‌های دیگری هم می‌توانند باعث شوند وقتی دراز می‌کشید پا درد بگیرید از جمله بیماری عروق محیطی و گرفتگی‌های عضلانی. تشخیص درست می‌تواند کمک کند درمان مناسب را در پیش بگیرید.

وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، احساس پا دردتان را دقیقا توضیح بدهید مثلا دردی تند و داغ، کرخت کننده یا ضربان دار و هر نوع احساس دیگری که دارید. ضمنا به پزشک‌تان بگویید چه وضعیتی در دراز کشیدن باعث می‌شود دردتان بدتر یا بهتر شود. این اطلاعات به پزشک‌تان کمک می‌کند راهکار‌های درمانی مناسب‌تری به شما توصیه کند.

منبع برترین ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *