قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می‌رساند؟

آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می‌رساند؟

برای همه ما پیش‌آمده است که به جای گفتن حقیقت، داستان سرِهم کنیم یا آن را به شکلی توضیح دهیم که به نفع‌‏مان تمام شود. درواقع اکثر ما بارها دروغ گفته‌ایم.

وقتی دروغ می‌گوییم چه اتفاقی می‌افتد؟ بجز اثرات قابل‌‏ پیش‌‏بینیِ آن بر سلامت روابط اجتماعی، دروغگویی می‌تواند به سلامت جسمانی شما نیز آسیب بزند. این موضوع، توسط مطالعات انجام‌شده در دانشگاه نوتردام آمریکا اثبات‌شده است.

طی این تحقیقات، ۱۱۰ نفر از رده سنی هجده ‌تا هفتادویک سال شرکت کردند تا در یک دور ده ‌هفته‌ای موردمطالعه قرار بگیرند. از یک گروه از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به‌هیچ‌وجه دروغ نگویند و گروه دیگر محدودیتی برای دروغ گفتن نداشتند. هفته‌ای یک‌بار از شرکت‌کنندگان تست دروغ‌سنج گرفته می‌‏شد و نتایج جمع‌‏آوری می‌‏شدند.

 آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می‌رساند؟
آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می‌رساند؟

بعد از اتمام دوره مطالعه، گروهی که دروغگویی برایشان ممنوع شده بود، گزارش دادند که کمتر دچار سردرد و گلودرد شدند و راحت‌تر می‌خوابیدند. هم‌چنین متوجه شدند که استرس‌‏شان به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است و روابط اجتماعی شادتری دارند.

خانم لی ژوآنگ وانگ، پروفسور دانشگاه نوتردام که این مطالعات را با همکاری خانم آنیتا کِلی انجام داده است، می‌گوید :  « تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد، پیشرفت قابل‌توجهی که در روابط اجتماعی این گروه مشاهده ‌شده، درنتیجه بهبود وضعیت سلامتی آنهاست که با کاهش میزان دروغگویی مرتبط است. »

حتما بخوانید:چرا بعضی ها زیاد دروغ می گویند!

احتمال اینکه هر یک از ما معمولا چقدر دروغ می‌گوییم تا حدی متفاوت است. گزارشی منتشرشده در سایت خبری یو اِس نیوزمی‌‏گوید : « تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که مردم به‌طور مداوم دروغ می‌گویند؛ و تقلب و نیرنگ در جنبه‌‏های مختلف زندگی روزمره نفوذ کرده است. محققین طی مطالعه‌ای متوجه شدند که مردم در هر دقیقه دو تا سه بار دروغ می‌گویند و حتی برآوردهای محافظه‌کارانه نیز نشان می‌دهند که ما حداقل یک‌بار در روز دروغ می‌گوییم. »

اما درنهایت تأثیر دروغگویی بسیار مهمتر از آمار و ارقام است. ما داستان‌ها را آن‌طور که می‌خواهیم تغییر می‌دهیم و به دلایل مختلفی دروغ می‌گوییم تا از انتقاد و تنبیه دوری‌کنیم، یا تشویق شویم و مورد احترام قرار بگیریم، یا از بعضی شرایط و آدم‌ها فاصله بگیریم. فهرستی بی‌انتها از دلایل… نگفتن حقیقت یا دلیل ما برای دروغگویی، ممکن است سلامتی‌مان را به‌طورجدی به خطر نیندازد، اما تلاش ما برای حفظ ظاهر حتما دردسرساز خواهد بود.

چرا بعضی ها زیاد دروغ می گویند
چرا بعضی ها زیاد دروغ می گویند

هر بار که دروغ می‌گوییم برای حفظ آن معمولا مجبوریم دروغ‌‏های بیشتری بگوییم. ترس از فاش شدن حقیقت احساس اضطراب و ترس در فرد ایجاد می‌کند، که این باعث تولید انرژی منفی و ترشح هورمون‌هایی نظیر کورتیزول در بدن می‌‏شود. هورمونی که معروف است به سلامتی آسیب‌ می‌‏رساند. در طول بازه زمانی، این استرس سرکوب شده می‌تواند مشکلاتی جدی برای سلامتی ایجاد کند. معضلاتی مانند بی‌خوابی، کمردرد، ضربان نامنظم قلب، سردرد و کاهش ایمنی بدن.

از طرفی گفتنِ حقیقت پایه‌‏های اعتماد درونی افراد به خودشان، و دیگران را تقویت می‌‏کند. با راست‌گویی روابط اجتماعی پیشرفت می‌کنند و در بدن هورمون‌‏های نشاط‌آوری مثل سِروتونین ترشح می‌شوند.

 صادقانه گفته شود : راست‌گویی یکی از بهترین راهکارهاست که نه تنها به بهبود روابط و زندگی‌‏مان کمک می‌‏کند، بلکه از بسیاری عوارض مخربِ دروغگویی برای سلامتی بدن نیز جلوگیری می‌‏کند. آیا دروغگویی به سلامتی شما آسیب می‌رساند؟

منبع:اپک تایمز

دیدگاهتان را بنویسید