قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > از ویروس “زیکا” چه می‌دانید؟

از ویروس “زیکا” چه می‌دانید؟

ویروس زیکا برای اولین بار در سال ۱۹۴۷ در بدن یک میمون در حوالی جنگل زیکا (Zika) در نزدیکی دریاچه ویکتوریا در اوگاندا شناسایی شد. این ویروس به مانند تب دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری منطقه گرمسیری منتقل‌شونده به‌وسیله پشه ایجاد می‌کنند.

فلامینیا کاتروشیا» از دانشکده سلامت عمومی «تی اچ چان» هاروارد گفت: بررسی‌ها حاکی از آن است که این ویروس با محیط‌های انسانی سازگار شده و جهش یافته است.

از ویروس "زیکا" چه می‌دانید؟
از ویروس “زیکا” چه می‌دانید؟

ویروس زیکا با ویروس‌های دیگری که از طریق پشه‌های آئدس منتقل می‌شوند نظیر ویروس تب دانگ شباهت دارد. این ویروس اولین بار در سال ۱۹۴۷ در میمون‌های آفریقا شناسایی شد و از آن زمان چندین بار شیوع داشته، هرچند مطالعات بسیاری روی آن انجام نگرفته است.

در تازه‌ترین مورد شیوع ویروس زیکا در برزیل تفاوت‌هایی مشاهده شده و این مورد با افزایش قابل توجه تولد نوزادان مبتلا به نارسایی مادرزادی میکروسفالی توام شده است. در این عارضه سر نوزاد رشد طبیعی خود را ندارد و کوچک می‌ماند.

افزایش تعداد نوزادان مبتلا به این بیماری در مقایسه با سال‌های گذشته رشد ۲۰ برابری داشته به گونه‌ای که طی چند ماه از ۱۵۰ مورد ابتلا به بیش از ۳۰۰۰ مورد رسیده است.

در صورتی که ویروس زیکا عامل افزایش شمار مبتلایان به میکروسفالی و سندرم «گیلن باره» در میان افراد بزرگسال در برزیل باشد نشان می‌دهد که این ویروس توانسته با محیط زیست انسانی سازگاری و جهش پیدا کند.

اگرچه رابطه بین ویروس زیکا و این بیماری‌ها تایید نشده اما مطالعات پیشین نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند از طریق رحم از مادر به نوزاد منتقل شود و سیستم عصبی را آلوده کند.

به گزارش شبکه اخبار محیط زیست، به گفته کارشناسان لازم است برای درک منشا این ویروس مطالعات ژنتیکی انجام شود. به نظر می‌آید دو نژاد مختلف از این ویروس وجود دارد که در آفریقا و آسیا ریشه دارند. همچنین بررسی‌ها حاکی از آن است که شیوع این ویروس در برزیل از نژاد آسیایی ناشی می‌شود.

منبع : ایسنا

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید