قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > روانشناسی > چرا به سلامت جسمانی بیشتر از سلامت روانی اهمیت میدهیم ؟

چرا به سلامت جسمانی بیشتر از سلامت روانی اهمیت میدهیم ؟

همه ما در مواجهه با آنفولانزا یا دردهای مزمن آزار دهنده به پزشک مراجعه می کنیم ؛ پس چرا وقتی با دردی عاطفی دست و پنجه نرم می کنیم ، اقدامی مشابه انجام نمی دهیم و مشکلات مان را با متخصصان بهداشت روان در میان نمی گذاریم ؟ به گفته وینچ بسیاری از ما به تنهایی با مشکلات روان شناختی مقابله می کنیم ودر این مسیر ، از کارشناسان مربوطه کمک نمی گیریم.

روان یا جسم؟

همه ما می دانیم چگونه از جسممان مراقبت کنیم ؛ اما درباره سلامتی روح و روان چه می دانیم ؟ ما چه چیزهایی در مورد سلامت و بهداشت روح و روان به فرزندان خود یاد می دهیم ؟ هیچ چیز.

در واقع زمانی را که صرف مراقبت از دندان هایشان میکنیم ، بسیار بیشتر از زمانی است که به نگهداری و رسیدگی به روح و روان مان اختصاص می دهیم.

چرا سلامت جسمانی بیشتر از سلامت روانی برای ما اهمیت دارد ؟

آسیب‌های پایداری که از آنها غافل هستیم

آسیب‌های روحی و روانی بسیار پایدار تر از صدمات جسمی هستند. اگر این آسیب‌ها را نادیده بگیریم آنها رو به وخامت خواهند گذاشت و عواقب جبران ناپذیری برای زندگی ما به ارمغان می آورند.

زمان آن رسیده تا فاصله بین توجه به سلامت جسمانی و توجه به سلامت روانی را صفر کنیم. سلامت جسمانی و روانی باید مانند دوقلو های یکسان به صورت برابر مورد توجه قرار گیرند.

تنهایی مرگ آور از سیگار

تنهایی یک زخم عمیق عاطفی در انسان به وجود آورده و این آسیب ادراک ما را خدشه دار و افکار مان را مشوش می کند. تنهایی باعث می شود که تصور کنیم اطرافیان ما کمتر از آنچه در واقعیت است، به ما توجه می کنند ؛ بنابراین از برقراری ارتباط با دیگران می ترسیم ،زیرا گمان می کنیم بهتر است حالا که ناامید و ناراحت هستیم خودمان را در معرض طرد شدن و غمی جدید قرار ندهیم.

واقعیت این است که تنهایی کاملا مفهومی ذهنی به شمار می رود و به عدم ارتباط عاطفی یا اجتماعی با اطرافیان بستگی دارد. تنهایی حتی ممکن است به مرگ انسان هم منجر شود.

تنهایی مزمن احتمال مرگ زود هنگام را ۱۴ درصد افزایش می‌دهد ، موجب بالا رفتن فشار و کلسترول خون می‌شود و حتی عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و بدین ترتیب انسان را در برابر انواع بیماری ها آسیب پذیر می کند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که تنهایی مزمن درست به اندازه سیگار کشیدن بر طول عمر و سلامت قلب انسان تاثیر می گذارد.

زندگی بهتر با ارتقاء سلامت روانی

تنهایی، تنها زخم عاطفی عمیق نیست که تفکر اتمام را مختل کند. شکست و پذیرفته نشدن هم آسیب‌های روحی و روانی مشابهی در انسان ها ایجاد می کند و در صورت عدم واکنش درست ، صدمات جبران ناپذیری به انسان و زندگی او وارد خواهد کرد.

منابع

سخنرانی های تد – گای وینچ

گروه تولید محتوای فارسی میهنبد

دیدگاهتان را بنویسید