قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > وبلاگ > آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟

آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟

بی شک یکی از بزرگرترین دست آورد های بشری اینترنت است ، شبکه ای که ابتدا برای مصارف نظامی ساخته شد ، بعدها برای ارتباط بین دانشگاه ها و هم اکنون مهمترین بستر ارتباطی و تبادل اطلاعات در سراسر دنیا.

در ابتدای شروع به کار اینترنت شاید کمتر کسی فکر می کرد این پدیده تا این حد در لایه لایه زندگی بشری  نفوذ کند و زندگی بدون آن تا چه حدی می تواند مشکل باشد.

اما پس از گذشت  سالهای متمادی ، شاید مهمترین سوال درباره ماهیت اینترنت این باشد که آینده اینترنت چگونه خواهد بود؟

کاربران برای استفاده از  اینترنت هم اکنون متکی به استفاده از تجهیزاتی مثل گوشی های هوشمند و کامپیوتر ها هستند تا با مراجعه به سایت ها و شبکه های اجتماعی اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.اما آیا این نهایت استفاده از اینترنت است؟

بدون شک خیر!

امروزه یکی از کاربردهای اینترنت به نام اینترنت اشیا شناخته می شود که لباسهای هوشمند ، تجهیزات خانه هوشمند ، خودروهای خودران و امثال آن هستند.اما وجه مشترک  هر دو مورد انسان ها هستند که نهایتا ذینفع هستند.

فناوری اینترنت اشیا مهمترین انقلاب عرصه فناوریهای نوین است که اتصال در هر زمان و هرمکان و با هر چیزی و هر شخصی را برای ما فراهم می کند.

هدف اینترنت اشیاء به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی، توانمندسازی اشیاء برای اتصال در هر موقعیتی است تا بتوان از هر مسیر، شبکه و یا سرویسی به صورت ایده آل استفاده کرد؛ این فناوری جدید جهانی که به شکل واقعی، دیجیتال و مجازی است، شکل گیری محیط های هوشمند و همگرا را فراهم می کند.

به بیان دیگر با اینترنت اشیا ما در آستانه یک تحول تکنولوژیکی قرار داریم که روش زندگی افراد را تغییر خواهد داد. این تحول جدید، شبیه به هیچ یک از تغییر و تحولاتی که بشر تا به حال تجربه کرده نخواهد بود و با شکل گیری این انقلاب، مرزهای میان حوزه‌های فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی محو خواهد شد.

هوش مصنوعی

اما با توسعه هوش مصنوعی به نظر می رسد  رقیب تازه ای برای انسان ظهور پیدا کرده است.شاید بگوئیم باز هم در نهایت همه راه ها به انسان ختم می شود اما تصور کنید در کنار انسانها  روبات هایی باشند که مستقل از انسان فعالیت می کنند و می توانند خودشان تجهیزات مورد نیازشان را تولید کنند ، می توانند آموزش ببینند و آموزش بدهند ، بدون خسته شدن از کارهای تکراری  و سخت .

این روبات ها به منبع بی نهایت اینترنت متصل هستند ،درکسری از ثانیه می توانند هزاران جستجو انجام دهند، اطلاعات را به سرعت دسته بندی کنند ،بدون محدودیت زبانهای مختلف را یاد بگیرند  و کمی ترسناکتر می توانند بدون کنترل انسان ها با هم ارتباط برقرار کنند .

بارها گفته شده، گرچه به شوخی، که نقطه اوج پزشکی زمانی است که پزشک حذف شود.ظهور و چیرگی هوش مصنوعی در زمینه پزشکی اما ظاهرا دارد به این شوخی بامزه جامه عمل می‌پوشاند.

 یک بیمارستان تقریبا تمام خودکار را تجسم کنید: خدمه ماشینی، تخت‌های متحرک، روبات‌های پزشک. البته در این مورد خاص، «تخیل امروز، واقعیت فرداست» زیاد صدق نمی‌کند، زیرا تمام موارد هوش مصنوعی ذکر شده همین الان هم به نوعی وجود دارند.

اما واقعا در جهان آینده، پزشک عتیقه انسانی به چه درد می‌خورد؟ حداقل می‌توانند خوشحال باشند که وضعیت بیکاری آنها هم به روند آمار جهانی بیکاری می‌پیوندد: مخلوق جای خالق را می‌گیرد.

قطعا” گوشی ها و کامپیوتر ها و اشیا تنها لوازم  دسترسی به اینترنت نخواهند بود و اینترنت تنها در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی خلاصه نخواهد شد.

به زودی ناگزیر هستیم که بپذیریم که در فضایی زندگی خواهیم کرد که هر حرکتمان از ساعت دستمان تا عینک و گوشی موبایلمان رصد می شود و اینکه ما از هر یک از این اشیا چگونه استفاده می کنیم نیز قابل رصد خواهد بود.

پرسش‌هایی هم البته ذهن را به فکر وامی‌دارند: آرمان‌های انسانی چه می‌شوند؟ در این دنیای هوش مصنوعی، انسان دقیقا چه معنایی دارد؟

این اتفاق شاید زودتر از آنچه فکر کنیم اتفاق بیفتد و شاید ما هم شاهد آن باشیم.لطفا” نظرات خودرا پائین همین نوشته برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید