قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > دانش و فن آوری > با کمک فناوری می‌توان روند پیری را معکوس کرد

با کمک فناوری می‌توان روند پیری را معکوس کرد

پژوهشگران می گویند : با کمک فناوری می‌توان روند پیری را معکوس کرد . دانشمندان دانشگاه ویسکانسین-مدیسون که در حال انجام این پژوهش‌اند، می‌گویند این کشف می‌تواند به کاهش برخی از انواع پیری فیزیولوژیک کمک کند. 

با کمک فناوری می‌توان روند پیری را معکوس کرد
با کمک فناوری می‌توان روند پیری را معکوس کرد

یک ژن مرموز که نقشی اساسی در روند پیری دارد کشف شده است و بدین ترتیب راه برای درمان‌هایی که نقطه عطفی برای معالجه سالمندی و بیماری‌های مرتبط به آن است، گشوده شد. 

این تحقیقات بر شالوده مطالعاتی انجام می‌شود که پیش‌تر در زمینه برنامه‌ریزی سلولی صورت گرفته بود. هدف این مطالعات معکوس کردن روند پیری از طریق مزانشیمی سلول بنیادی (ام اس سی) است. 

وان هو لی، صدر این پژوهش و استاد دانشکده مهندسی بیومدیکال این دانشگاه می‌گوید: «هرچند با نتایج تحقیقات پیشین در مورد جوان‌سازی برنامه‌ریزی سلولی موافق هستیم اما مطالعات ما از آن فراتر رفته و نشان می‌دهد چگونه برنامه‌ریزی‌های «ام اس سی» در سطح ملوکول انجام می‌شود تا نمادهای معمول پیری را بهبود بخشد.

 از همه چیز مهم‌تر، ما توانسته‌ایم آن فعل و انفعال (خاصی) را که سازوکار پیری سلول را کنترل می‌کند، کشف کنیم. 

ما معتقدیم که این کشف می‌تواند به درک روند پیری ام‌اس‌سی و تولید داروهای جوان‌سازی کمک کند.»

نتیجه این گزارش در شماره این هفته نشریه علمی «استم سلز» (سلول‌های بنیادی) منتشر شده است. دکتر یان نولتا، سردبیر این نشریه این مطالعات را یک نقطه عطف و «دستاوردی بسیار مهم» توصیف کرده است. 

این پژوهش نشان می‌دهد چگونه دانشمندان «ام اس سی»های «سیونویال» (مفاصلی که با بافت ضخیم پوشیده شده‌اند) انسان را در ناحیه زانو و آرنج تجزیه کرده‌اند. 

پژوهشگران سپس آن‌ها را بار دیگر برنامه‌ریزی کردند و پس از آن که آن‌ها را به صورت «ام اس سی» برگرداندند، در داخل سلول‌های بنیادی قرار دادند. سپس این سلول‌ها را برای یافتن نشانه‌های تغییرات ژنتیکی مورد مطالعه قرار دادند. 

این گزارش می‌گوید: «ما دریافتیم که فعالیت‌های مرتبط با پیری در سلول‌هایی که ام‌اس‌سی آن‌ها برنامه‌ریزی مجدد شده بود، در مقایسه با سلول‌های مادر، به شدت کاهش یافته که نمایانگر معکوس شدن روند پیری است.»

دکتر لی خاطرنشان می‌کند که این کشف می‌تواند در زمینه درمان‌های دارویی برای معالجه پوکی استخوان یا تحلیل غضروف‌ها بسیار مفید واقع شود. 

این پژوهش همچنین این امیدواری را به وجود می‌آورد که درمان‌های جدیدی برای معالجه بیماری پارکینسون و بیماری‌های قلبی ارائه شود اما هنوز برای درک پیامد‌های این روش به تحقیقات بیشتری نیاز است.

منبع ایندیپندنت

دیدگاهتان را بنویسید