قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > آشنایی با رینگ ختنه و کاربرد آن

آشنایی با رینگ ختنه و کاربرد آن

ختنه (Circumcision) فرمانی شرعی در دین یهود و اسلام است که فواید طبی نیز دارد و از شایع ترین اعمال جراحی سرپایی محسوب می شود. این عمل که به ظاهر ساده است، در صورت به کارگیری روش های نامناسب توسط فرد ختنه کننده گاه می تواند دردسرساز باشد.

ختنه به روش‌ جراحی یا سنتی (کلاسیک) و با استفاده از حلقه پلاستیبل (رینگ)، دو روش رایج ختنه در کشور ما هستند که پیشنهاد می‌گردد روش ختنه با حلقه پلاستیبل با توجه به عوارض کمتر و زمان کمتر عمل جراحی آن، به طور وسیع در سطح کشور به کادر پزشکی آموزش داده شود. همچنین روش ختنه با حلقه پلاستیبل در کودکان زیر یک سال پیشنهاد می گردد.

آشنایی با رینگ ختنه و کاربرد آن

روش های انجام ختنه

۱- ختنه به روش سنتی:

در این روش، پوست ختنه گاه کودکان را محکم به درون گیره مخصوصی که برای این کار طراحی شده است می کشند و از سر پهن آلت تناسلی به طرف بیرون کشیده می شود. فشار گیره از خون ریزی رگ های خونی پوست ختنه گاه، جلوگیری می کند. در پسران بزرگ تر یا در افراد بالغ، برشی دور پایه پوست ختنه گاه ایجاد می شود، پوست ختنه گاه به عقب کشیده شده و بعد به فاصله ای از سر آلت تناسلی بریده می شود.

معمولا برای بستن لبه های پوست، از بخیه استفاده می شود. باور قدیمی که در این روش وجود دارد این است که برخی افراد معتقد اند که کودکان در این لحظه دردی حس نمی کنند، اما امروزه بیشتر منابع علمی معتقد اند که برخی روش های بی حسی موضعی مورد نیاز است.

۲- ختنه به روش حلقه:

روش حلقه جزء روش های بدون خونریزی می باشد و انجام آن به این صورت است که ابتدا حلقه ای نسبتا تنگ را به دور آلت تناسلی نوزاد می اندازند و با نخ به خوبی گره می زنند. در نتیجه خون به قسمت بالایی نرسیده و آن قسمت به مرور سیاه می شود و پس از گذشت پنج تا هفت روز قسمت سیاه خواهد افتاد. سایزهای رینگ ختنه مختلف هستند و باید سایز متاسب انتخاب شود.

آشنایی با رینگ ختنه و کاربرد آن

۳- تکنیک کلامپ گامکو:

این روش در منابع علمی از لحاظ سادگی و سرعت انجام عمل با روش حلقه برابری می‌کند. ختنه با کلامپ هایMogen  و Gomco انجام می شود که امروزه دیگر چندان متداول نیستند. ختنه با کلامپ در ایران با نام ختنه با کلیپس نقره ای نیز شناخته می‌شود.

۴- ختنه با لیزر:

همان روش سنتی یعنی مبتنی بر برش و بخیه می باشد، با این تفاوت که برش پوست به جای چاقو با کاتر برقی انجام می‌شود و در اصل روش تفاوتی وجود ندارد، ضمن این که احتمال عوارضی نظیر خونریزی در روش ختنه با لیزر بیشتر است.

رینگ ختنه و روش انجام کار

ختنه به روش حلقه (یا کاپ)، که نام اصلی آن روش Plastibell یا رینگ پلاستیکی است، مدت زیادی است که بین خانواده های ایرانی استفاده می شود. این روش از روش سنتی کم خطرتر و است و معمولا تا ۳ ماهگی نوزادان پسر قابل انجام است. ختنه به روش حلقه نسبت به روش سنتی، خونریزی کمتر و همچنین نیاز محدودتری به مراقبت های پس از آن دارد.

در این روش که با استفاده رینگ Circumplast  یا Plastiball انجام می شود، رینگ پلاستیکی روی نوک آلت تناسلی به دقت جایگذاری می گردد، سپس یک نخ محکم Ligator دور آن بسته می شود، در نتیجه پوست ناحیه آلت تناسلی که به آن  Foreskinمی گویند بین رینگ و نخ تحت فشار قرار می گیرد سپس پوست اضافه بالای حلقه بریده می شود. بعد از چند روز پوست بالای نخ نکروز شده (از بین می رود) و حلقه خارج می گردد. شیرخوار پس از ختنه نیازی به پانسمان ندارد و او را به صورت معمول می توان حمام کرد. رینگ ختنه عموما بین ۳ تا ۷ روز به خودی خود می افتد.

آشنایی با رینگ ختنه و کاربرد آن

ختنه به روش رینگ برای گروهی از نوزادان مناسب نیست، از جمله:

  • کودکان دچار نقص شکلی مشخص در آلت تناسلی نباید با استفاده از این روش ختنه شوند، زیرا روش حلقه ای دقیق نیست و می تواند گسترش دهنده بدشکلی آلت تناسلی باشد.
  • ختنه در افراد مبتلا به هیدروسل (تجمع مایعات در کیسه بیضه) و فتق ممکن است باعث به وجود آمدن عوارض جدی شود.
  • کودکان دچار عفونت های جدی یا بیماری هموفیلی و دیگر اختلالات خونی هستند.
  • کودکانی که مادران آن ها قرص های ضد انعقاد مصرف می کرده اند نباید ختنه شوند.

مراقبت های پس از ختنه به روش رینگ

بعد از عمل ختنه، زخم باید تمیز نگه داشته شود. می توان از پماد آنتی بیوتیک و یا ژل پترولیوم، در موضع عمل استفاده کرد. پانسمان باید طبق دستور پزشک عوض شود. اطفال ممکن است پس از عمل تا چند ساعت عصبی باشند که معمولا یک روزه به کلی از بین می رود. در پسران بزرگتر ممکن است آلت تناسلی دردناک شود که به تدریج رفع خواهد شد.

می توان از اسپری های بی حسی برای تسکین درد استفاده کرد. مشکلات دیگری مانند کبودی سر آلت بدون نیاز به مراجعه به پزشک رفع خواهند شد. تمام موارد ذکر شده موجب می گردد تا افراد در خرید رینگ ختنه مناسب نهایت دقت را داشته باشند تا این ابزار ساده اما مهم از برند مورد اعتماد و بهداشتی تهیه گردد. برای تهیه این محصول و اطلاع از پایین ترین قیمت رینگ ختنه می توانید به سایت های معتبر فروش محصولات مراجعه نمایید.

مزایای ختنه با رینگ

  • چون نخ رینگ خون رسانی به پوست این ناحیه را کم می کند درنتیجه احتمال خونریزی در این روش کمتر از روش جراحی است.
  • چون خون رسانی به این ناحیه کم می شود احتمال گسترش عفونت از این ناحیه به بقیه بخش های بدن کمتر است.
  • نخ یا کلامپ چون عصب انتهایی را در نقطه برش قطع می کند، معمولا پس از ختنه بیمار درد کمتری دارد.
  • مدت زمان عمل در روش ختنه با حلقه، به علت سادگی انجام و عدم نیاز به بخیه، از لحاظ بالینی به میزان قابل ملاحظه ای کوتاه تر از روش جراحی است.
  • در روش پلاستیبل مقادیر دلخواهی از پره پوس را می توان دست نخورده گذاشت، به همین دلیل زیبایی بهتری در نتیجه کار به دست می آید.
  • با توجه به این که هزینه مواد مصرفی در دو روش تفاوت ناچیزی دارد، روش ختنه با حلقه به دلیل زمان انجام کمتر، صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در کل هزینه عمل موجب می‌شود.
آشنایی با رینگ ختنه و کاربرد آن

عوارض محتمل در روش ختنه با رینگ

عارضه اول: گاهی در قسمت زیر بسته شدن نخ، توده خونی تشکیل می شود که اگر نادیده گرفته شود می تواند دچار عفونت شده یا بافت اضافه ایجاد گردد.

عارضه دوم: موقع بستن نخ ممکن است پوست قبل از موعد از حلقه جدا شود و ایجاد ترمیم ناقص یا خونریزی کند. به این عارضه افتادن زودرس حلقه می گویند.

عاضه سوم: گیر کردن حلقه در پشت آلت. اگر حلقه انتخابی بزرگ باشد، حلقه به پشت آلت رفته و آن را در معرض عدم رسیدن خون کافی قرار می دهد.

عارضه چهارم: بریده شدن ناکافی پوست اضافی. این عارضه در بچه های بزرگ تر بیشتر دیده می شود که باید ختنه مجدد انجام می گردد.

عارضه پنجم: قطع سر آلت تناسلی که عارضه ای محتمل است. لازم است فرد ختنه کننده ضمن رعایت ضوابط دینی به نکات بهداشتی نیز توجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید