قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > میزان درآمد زبان برنامه نویسی پایتون

میزان درآمد زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون چیست و چه کاربردهایی دارد ؟ 

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی است که اغلب برای توسعه ی نرم‌افزار، توسعه ی وب سایت های پربازدید، نوشتن پلاگین، هوش مصنوعی، اسکریپت‌نویسی، خودکارسازی وظایف و انجام تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. از آنجایی که پایتون یک زبان همه‌ منظوره است که برای ایجاد انواع برنامه‌ها قابل استفاده است و از قواعد دستوری (syntax) ساده‌ای بهره می‌برد، امروزه به یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی تبدیل شده است.این زبان برنامه نویسی در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط یک برنامه نویس به نام خیدوفان رسوم ساخته شد و تا به امروز که سالهای زیادی گذشته همیشه در حال بروزرسانی و بهبود بوده است.

استفاده ی پایتون در زمینه های بسیار گسترده ای است اما این زبان برنامه نویسی در زمینه های خاصی قدرت بیشتری دارد و تمرکز اصلی پایتون روی این زمینه هاست. در لیست زیر بصورت خلاصه برخی از حوزه ها که پایتون در انها به وفور استفاده میشود را میبینید : 

  1. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ( AI and machine learning )
  2. آنالیز داده ها ( Data analytics )
  3. مصور سازی داده ها ( Data visualisation )
  4. برنامه نویسی اپلیکیشن های کاربردی ( معمولا برای دسکتاپ )
  5. توسعه ی وب سایت ها ( بک اند )
  6. ساخت گیم با پایتون
  7. حوزه ی مالی ( بوس ، ارز و … )
  8. هک و امنیت و …

همانطور که مبینید پایتون در حوزه های بسیار متفاوتی کاربردی است و شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که چطور میشود یک زبان برنامه نویسی میتواند در حوزه های مختلفی عکس العملی عالی از خود نشان دهد. دلیل این است که پایتون دارای بیشترین کتابخانه نسبت به دیگر زبانهاست.در هر حوزه ای که وارد شوید کتابخانه های مخصوص به آن وجود دارد که با اتصال به زبان خام پایتون باعث کاربردی شدن آن میشود. مثلا اگر بخواهید با پایتون در حوزه ی توسعه و برنامه نویسی وب کار کنید فریمورک هایی مثل جنگو ( Django ) یا فلسک ( Flask ) به کمک شما می آیند و باعث میشوند شما بتوانید بهترین وب سایت ها و خدمات آنلاین را بسازید.تقریبا پایتون در زمینه های مختلف عملکردهای عالی داشته و از سال های پیش نیز توسط جوامع مختلف بعنوان محبوب ترین و پراستفاده ترین زبان برنامه نویسی جهان معرفی شده است و همین موضوع سبب شده بسیاری از افراد به دنبال آموزش پایتون باشند تا بتوانند از این مهارت کسب درآمد کنند.

میانگین درآمد پایتون چقدر است ؟ 

میزان درآمد و حقوق برنامه نویسان پایتون به عوامل زیادی  بستگی دارد و با در نظر گرفتن تمام فاکتورها میتوان درآمد متوسطی برای برنامه نویسان پایتون تعیین کرد. بطور کلی سه فاکتور اصلی زیر اهمیت زیادی دارد : 

  1.  سطح مهارت و تجربه
  2.  کشور محل زندگی
  3.  حوزه ی فعالیت

سطح تجربه و مهارت مهم ترین فاکتور یا عامل تاثیر گذار روی درآمد شما بعنوان برنامه نویس پایتون است. طبق اطلاعات آماری سایت Glassdoor میزان درآمد برنامه نویسان پایتون براساس تعداد سالهایی که برنامه نویسی کرده اند به شرح زیر است : 

  • ۰-۱ سال سابقه: ۸۴،۵۳۰ دلار
  • ۱-۳ سال سابقه: ۹۴،۶۱۸ دلار
  • ۴-۶ سال سابقه: ۱۰۷،۷۲۳ دلار
  • ۷-۹ سال سابقه: ۱۱۸،۳۶۱ دلار
  • ۱۰-۱۴ سال سابقه: ۱۲۶،۹۶۸ دلار
  • ۱۵+ سال سابقه: ۱۳۵،۷۷۲ دلار

مکان زندگی شما نیز می تواند بر میزان حقوق شما بعنوان برنامه نویس زبان برنامه نویسی پایتون تاثیر بگذارد. به طور کلی، شهرهایی که هزینه زندگی بالاتری دارند، حقوق بالاتری را نیز به همراه دارند. در ادامه، میانگین حقوق بر اساس پردرآمدترین شهرها و ایالت ها برای توسعه دهندگان پایتون در کشور آمریکا آورده شده است.

پردرآمدترین شهرها :

  • شیکاگو، ایلینوی: ۱۵۱،۲۳۲ دلار
  • هیوستون، تگزاس: ۱۳۰،۷۶۸ دلار
  • شارلوت، کارولینای شمالی: ۱۲۷،۲۱۵ دلار
  • فورت ورث، تگزاس: ۱۲۷،۲۰۴ دلار
  • نیویورک، نیویورک: ۱۲۳،۵۶۳ دلار
  • کلمبوس، اوهایو: ۱۲۲،۱۶۵ دلار

پردرآمدترین ایالت ها :

  • آلاباما: ۱۷۰،۰۰۰ دلار
  • ویرجینیای غربی: ۱۶۰،۱۷۵ دلار
  • مین: ۱۵۰،۰۰۰ دلار
  • نیوهمپشایر: ۱۴۳،۱۲۵ دلار
  • ماساچوست: ۱۴۰،۰۰۰ دلار
  • نیویورک: ۱۳۹،۱۳۲ دلار
  • کالیفرنیا: ۱۳۵،۶۶۷ دلار

همانطور که میبینید درون یک کشور ممکن است درآمد یک منطقه با منطقه ی دیگر متفاوت باشد چه برسد به کشور تا کشور دیگری ، اما خبر خوش برای برنامه نویسان پایتون در داخل ایران این است که درآمد پایتون نسبت به دیگر کشورها درون ایران بسیار بالاتر است زیرا در کشور ایران هنوز رقبای سرسختی برای شما وجود ندارد و همچنین بازار کار پایتون اشباع نشده است.همچنین شما اگر بتوانید با کشورهای دیگر همکاری کنید و درآمد دلاری به داخل ایران بیاورید ارزش درآمد شما چندین برابر خواهد شد.

همچنین نوع مهارت‌ های شما و همچنین حوزه ای که فعالیت میکنید بر درآمدتان تأثیر می‌گذارد. در اینجا طبق گزارش سایت Indeed پنج مهارتی که می توانند به طور متوسط باعث افزایش حقوق شما شوند، آورده شده است:

  • ضد جاسوسی (Counterintelligence): ۷۳.۹۴ درصد افزایش حقوق
  • هوش مصنوعی (AI): ۱۹.۸۲ درصد افزایش حقوق
  • استقرار و یکپارچه‌سازی مداوم (CI/CD): ۱۱.۶۸ درصد افزایش حقوق
  • NoSQL: ۱۲.۶۷ درصد افزایش حقوق
  • مهارت‌های ارتباطی: ۸.۳۱ درصد افزایش حقوق

وضعیت میزان درآمد پایتون در کشور ایران 

در کشور ایران وضعیت برنامه نویسی پایتون خوب است اما فاکتورهایی که در ایران باعث میشود میزان درآمد پایتون کم و زیاد شود با معیارهای جهانی کمی متفاوت است.در کشور ایران مکان زندگی شما معمولا روی حقوق برنامه نویسی تاثیر ندارد و شما حقوقی که در تهران دریافت میکنید معمولا در شهرستان ها نیز به همان میزان است.

اما عامل اصلی که باعث تغییر شدید میزان درآمد شما از پایتون میشود این سوال است که آیا بر روی پروژه ی شخصی خود کار میکنید یا استخدام شخص دیگری هستید ؟ 

اگر روی استارتاپ خود متعهدانه کار کنید کشور ایران بستری عالی برای پیشرفت است چون استفاده کنندگان تکنولوژی و اینترنت در کشور ایران روز به روز در حال افزایش است و از این طرف هم متخصص پایتون بسیار کم داریم. 

اگر به سایت جابینجا سری بزنیم و درباره ی پایتون جستجو کنیم میبینیم که بالاترین حقوق برای یک برنامه نویس ارشد پایتون حدود پنجاه میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ است.

درآمد فریلسنری پایتون چیست ؟ 

اگر به تازگی برنامه نویسی پایتون را شروع کردید ممکن است استخدام شدن در یک شرکت یا راه اندازی پروژه ی شخصی برای شما سخت باشد و اینجاست که شما میتوانید از مزایای فریلنسری بهره مند شوید. فریلنسر به شخصی گفته میشود که از راه دوره پروژه های معمولا کوچک تا متوسط را قبول میکند و در زمان مقرر تحویل میدهد. معمولا پلتفرم های واسط بین کارفرما و فریلنسر وجود دارد که بر کار هر دو نظارت میکنند تا تخلف صورت نگیرد.

یک فریلنسر پایتون ، حتما نیاز نیست فرد کاملا مسلط به پایتون باشد و اتفاقا انجام پروژه های فریلنسی باعث میشود که شما در یادگیری و کسب تخصص های جدید پایتون پیشرفت کنید. هر بار که پروژه ی جدیدی انجام میدهید کمی بیشتر تخصص پایتون کسب خواهید کرد.

تقریبا برای تمامی زبان های برنامه نویسی بحث فریلنسری وجود دارد اما پایتون بعلت محبوبیت دارای پروژه های بیشتری نسبت به دیگر زبانهاست و احتمال اینکه پروژه ی پایتونی پیدا کنید بسیار بیشتر است.

اما درآمد فریلنسری پایتون چقدر است ؟  میزان درآمد فریلنسر پایتون در ایران به عوامل زیر وابسته است : 

  1. میزان مهارت و سرعت عملکرد شما در به اتمام رساندن پروژه ها
  2. اعتبار شما در پلتفرم های مختلف
  3. تعهد شما به کار و سوابق شما 

معمولا در پلتفرم های فریلنسری سوابق شما ثبت میشود و مشخص است که قبلا عملکرد شما چگونه بوده است . هرچقدر کارفرماها از کارهای شما راضی بوده باشند پروژه های بعدی هم از نظر تعدادی بیشتر خواهد بود هم درآمد بالایی خواهند داشت.

پس اگر فریلنسر هستید سعی کنید پروژه های ابتدایی را هرچند که درآمد آنها کم باشد ، به نحوا احسن انجام دهید تا در پروژه های بعدی زحمات شما جبران شود.

اما بطور معمول از فریلنسری پایتون در کشور ایران میتوانید به مقدار زیر درآمد داشته باشید : 

  • مبتدی: ۵ تا ۱۵ میلیون تومان در ماه
  • متوسط: ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان در ماه
  • پیشرفته: ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در ماه
  • متخصص: ۵۰ میلیون تومان و بیشتر در ماه

شروع آموزش پایتون 

درباره ی درآمد زبان پایتون به اندازه ی کافی صحبت کردیم اما اگر قصد داشته باشید یک پایتون کار باشید بهتر است بدانید چطور و از کجا پایتون را شروع کنید تا در کمترین زمان ممکن بتوانید پایتون را یاد بگیرید. برای یادگیری پایتون پیشنهاد میشود ابتدا مبانی و اصول برنامه نویسی که الفبای برنامه نویسی هست را بصورت کامل یاد بگیرید و سپس شروع پایتون بروید.

پایتون زبانی نسبتا راحت است و یکی از مزیت های پایتون نیز سادگی آن برای یادگیری است. اگر روزانه دو ساعت برای یادگیری پایتون اختصاص دهید در مدت زمان زیر میتوانید به یک برنامه نویس متوسط پایتون تبدیل شوید:

  • بدون تجربه: ۶ تا ۱۲ ماه
  • با تجربه برنامه نویسی: ۳ تا ۶ ماه

با تلاش و پشتکار می توانید در مدت زمان کوتاهی به یک برنامه نویس متوسط پایتون تبدیل شوید و رفته رفته سطح مهارت خود را افزایش داده و یک برنامه نویس حرفه ای پایتون شوید. 

برای یادگیری پایتون هم نیاز نیست حتما رشته ی دانشگاهی مربوط به برنامه نویسی بخوانید یا به انگلیسی بصورت کامل مسلط باشید. کافیست مبانی و اصول برنامه نویسی را بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید