خانه / سبک زندگی / ورزش و تناسب اندام / تنفس صحیح هنگام ورزش

تنفس صحیح هنگام ورزش

تنفس صحیح انرژی شمارا چند برابر می کند.

تنفس ، روش دم و بازدم یکی از مهمترین موضوعات هنگام انجام تمرینات و حرکات ورزشی هستند.تنفس صحیح و درست می تواند انرژی زیادی را برای بدن حفظ کند و همچنین بدن را سالمتر نگه دارد.در حالیکه روش غیر صحیح آن می تواند انرژی زیادی از بدن بگیرد و به سلا مت  بدن آسیب وارد کند.تنفس صحیح همچنین  باعث می شود تا انتقال  و تامین خون از قلب به رگهای بدن بهتر و مرتب تر انجام پذبرد.این موضوع به عملکرد بهتر سیستم لنفانی انسان نیز کمک می کند.

تنفس صحیح هنگام ورزش
تنفس صحیح هنگام ورزش

 

فراموش نکنید که البته نوع هوایی که تنفس می کنید نیز مهم است بویژه هنگام تنفس و حرکات ورزشی می بایست پاک وغیر آلوده باشد.

روش صحیح تنفس

توجه داشته باشید که هنگام تمرینات ورزشی تنفس خودرا ریتمیک و از روی نظم کنترل کنید.همچنین دقت کنید که تا حد امکان آرامش را حفظ کنید و از تند نفس کشیدن خودداری کنید.

سعی نکنید با دهان باز نفس بکشید ، البته برای خارج کردن سریعتر هوا می توانید از دهان استفاده کنید، اما برای کشیدن آن اصلا” از دهان استفاده نکنید.بکارگیری دهان برای عمل دم باعث می شود تا هوا با حجم نامشخص وارد بدن گردد بدون اینکه فیلتر گردد.بینی یا فیلترهایی که در قسمت ورودی خود دارد هوای دم را پاکسازی می کند .همچنین بینی با حجم کمتری که دارد باعث می شود تا حجم هوای دم کنترل شده  و به مقدار مورد نیاز باشد.

تنفس از دهان  باعث خشکی دهان وگلو می شود که این موضوع به خشک شدن آب بدن و کسری انرژی کمک می کند.

روش توصیه شده این است که دم از راه بینی و بازدم از راه دهان انجام شود.در این حالت بهتر است که هنگام نفس کشیدن دهان کاملا” بسته باشد.البته دم و بازدم از راه بینی بیشتر توصیه می شود.در این حالت دهان در دم و بازدم کاملا” بسته است.

اما چگونگی تنفس نیز امری بسیار مهم است.برای کشیدن نفس ، نگه داشتن نفس و بیرون دادن آن مدت زمان نسبی لازم است تا حرکت ریتمیک حفظ گردد که این موضوع در هنگام انجام تمرینات بسیار مهم است.همانطور که قبلا” اشاره شد هنگام تنفس آرامش خودرا حفظ کنید.

بعد از انجام تمرینات و یا هنگام استراحت بین هر تمرین ، سعی کنید تا به صورت عمیق به روش زیر چند مرتبه تنفس کنید:

اگر برای مثال یک ثانیه برای نفس کشیدن صرف می کنید، چهار برابر آنرا (۴ ثانیه) می بایست برای نگه داشتن نفس در بدن صرف کنید.سپس ظرف  دو برابر آن(۲ ثانیه) باید نفس را بیرون بدهید.این مدت زمانها بستگی به نوع  نفس کشیدن شما دارد، اما نسبتها می بایست  باید رعایت شوند.

این روش تنفس برای کسانی که ورزش می کنند یا حتی ورزش نمی کنند در روز سه مرتبه هربار ۱۰  مرتبه توصیه می شود.ده بار صبح ، ده بار عصر  و ده بار قبل از خواب.

تغذیه نیز نباید فراموش شود .اشخاص ورزشکار می دانند که هنگام ورزش نباید معده یا روده شان پر باشد، چرا که باعث فشار به ریه ها می شود.

منابع:

گروه تولید محتوای فارسی میهنبُد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *