قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > آشپزخانه > طرز تهیه خیار شور با تخم شوید

طرز تهیه خیار شور با تخم شوید

خیارشور یکی از پرطرفدارترین چاشنی های غذایی است که اغلب در کنار تمام ساندویچ ها و در برخی از سالادها استفاده می شود. در این مطلب آموزش تهیه خیارشور با تخم شوید، مرحله به مرحله آورده شده است.

 طرز تهیه خیار شور با تخم شوید
طرز تهیه خیار شور با تخم شوید

مواد لازم برای تهیه خیار شور با تخم شوید :

خیار ۱ کیلوگرم
 سیر  ۴ حبه
تخم شوید ۲ قاشق چایخوری
 فلفل قرمز نصف قاشق چایخوری (اختیاری)
سرکه سیب (یا هر سرکه دیگری) ۱ فنجان
آب ۱ فنجان
نمک ترشی ۱٫۵ قاشق چایخوری
شیشه دهان باز ۲ عدد متوسط

طرز تهیه خیار شور با تخم شوید :

قبل از هرچیزی برای داشتن یک خیار شور خوشمزه، باید خیار های مناسبی را برای اینکار انتخاب کرد. خیار مناسب، باید دارای پوستی سالم بوده، و نرم و چروک نباشد. خیار را شسته و کاملا خشک نمایید. قسمت های انتهایی خیار را که دارای آنزیم هایی است که می تواند منجر به شل شدن خیارشور شود، را ببرید.

سپس خیارها را به صورت دلخواه، نیزه ای یا حلقه ای خرد کنید.

سیرها را پوست کرده و نصف کنید. آنها را به همراه تخم شوید و فلفل درون شیشه بریزید.

سپس خیارها را مرتب و بدون فاصله داخل شیشه بچینید.

اکنون سرکه سیب، آب و نمک را درون یک قابلمه ریخته و اجازه دهید تا جوش بیاید. سپس آن را درون شیشه و روی خیارها بریزید.

کمی تکان دهید تا هوا و حباب های آن خارج شده و مجددا سرکه بریزید تا روی خیار ها را بگیرد.

درب شیشه ها را گذاشته و کاملا محکم کنید. در این قسمت می توانید شیشه های پر و محکم شده را برای نگهداری طولانی تر درون آب جوش قرار دهید. ۵ دقیقه صبر کنید و بلافاصله آنها را از آب خارج کنید.

اجازه دهید شیشه ها به دمای اتاق رسیده و سپس آنها را درون یخچال بگذارید. حداقل ۴۸ ساعت صبر کنید و سپس خیارشورها قابل استفاده می باشد.

نکاتی برای تهیه خیار شور با تخم شوید :

۱٫ اگر قصد دارید که خیارشور را برای مدت طولانی نگه دارید، می بایست شیشه ها و درهای آن را کاملا استریلیزه کنید. برای اینکار یک قابلمه را از آب پر کنید و بگذارید تا به جوش آید. سپس با کمک یک مقاش یا دستگیره شیشه ها را به همراه درهایشان، درون آب گذاشته و کمی بچرخانید تا تمامی قسمت های آن شسته شود. در غیر اینصورت اگر برای مصرف مدت زمان کوتاه و یخچالی از خیار شور استفاده می کنید، نیازی به اینکار نیست.

۲٫ می توانید مقدار نمک و فلفل آن را مطابق با سلیقه خود کم و زیاد کنید.

۳٫ فرآیند جوشاندن شیشه های پر شده از خیار، درون آب جوش اگر به درستی انجام شود، می توانید خیارشورها را خارج از یخچال و در دمای اتاق نگهداری کنید. فقط توجه شود که چنان چه در شیشه باز شد زود استفاده شده و یا به صورت کوتاه مدت درون یخچال نگه داری شود.

۴٫ می توانید از این روش ساده به عنوان یک دستورالعمل کلی برای درست کردن شور سایر سبزیجات مانند سیر، پیاز، لوبیا و یا حتی هویج استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید