قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > توصیه های مهم برای کاهش وزن و دیابت

توصیه های مهم برای کاهش وزن و دیابت

کاهش وزن در افراد دیابتی یک استراتژی موثر برای پیشگیری از عوامل خطرناک که با این نوع بیماری از قبیل چاقی و بیماری‌های قلبی مرتبط است. چاقی یا اضافه وزن در واقع خود یکی از مشکلات سلامت و بهداشت عمومی است که همه کسانی که از آن رنج می برند باید برای حل آن تلاش کنند.

توصیه های مهم برای کاهش وزن و دیابت
توصیه های مهم برای کاهش وزن و دیابت

بر اساس پژوهش «اریون فرانز» پروفسور، محقق و مشاور بیماری‌های دیابت در آمریکا، کاهش متوسط وزن ۵-۱۰٪ می‌تواند به طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد سلول‌های «بتا پانکراس» و در نتیجه اصلاح مشکلات مرتبط با اختلالات بافت چربی و کاهش عوامل خطر مرتبط با چاقی شود.

برخی پژوهش‌های پزشکی همچنین نشان می‌دهد که کاهش وزن می‌تواند روند دیابت را کاهش دهد و از پیشرفت زمینه دیابت به دیابت کامل جلوگیری کند. البته کم کردن وزن با توجه به نیاز به حفظ وزن برای سلامتی جسم که به شکل مناسب و به طور مداوم صورت گیرد.

اما رژیم غذایی و ورزش برای بیماران دیابتی تا حدودی مشکل دارد ، زیرا آنها باید مراقب و مواظب آنچه می‌خورند با نسبت فعالیت‎های بدنی خود باشند.

بنابراین متخصصان توصیه می کنند برای تعیین رژیم غذایی و ورزش مناسب باید با یک متخصص پزشکی مشورت کنید.

سایت « Boldsky»برخی از توصیه های مهم برای کاهش وزن و دیابت را منتشر کرده که عبارتند از :

۱-فعالیت بدنی منظم

پیاده روی یک فعالیت بدنی ساده و موثر برای کاهش وزن است. یک مطالعه ژاپنی نشان می‌دهد که ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز می تواند به کاهش خطر عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی کمک کند.

طبق این تحقیق فعالیت بدنی با حداقل ۱۷۲ دقیقه در هفته می تواند منجر به کاهش وزن شود ، از جمله کارهای خانه مانند باغبانی، پاک کردن و تمیز کردن و غیره در کاهش وزن کمک شایانی می‌کند.

۲-رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی است که شامل مصرف زیاد سبزیجات، میوه‌ها، آجیل‌ها، دانه‌ها، گیاهان و حبوبات، نوشیدن مقدار زیادی آب، استفاده از روغن زیتون، خوردن مقادیر مشخصی از ماهی و غذاهای دریایی و به موازات آن کاهش مصرف گوشت قرمز و شیرینی‌ها.

این نوع رژیم غذایی که به رژیم غذایی مدیترانه‌ای معروف است، حاوی مقدار زیادی فیبر‌، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کم است.

طبق نتایج پژوهشی که توسط پروفسور کاترین اسپوزیتو از دانشگاه ناپلی ایتالیا انجام شده است، اتخاذ این نوع رژیم غذایی در سبک زندگی می تواند به مدیریت وزن و کنترل وضعیت دیابت در طولانی مدت کمک کند.

۳-رقصیدن

رقص یک ورزش تمرینی لذت بخش است ، زیرا به سوزاندن مقدار زیادی چربی کمک می‌کند و بدن را تحت فشار قرار نمی‌دهد. رقص بار سنگینی برای بدن نیست و افراد دیابتی می‌توانند برای کاهش وزن به راحتی آن را تمرین کنند.

مطالعه‌ای که توسط دکتر فلیس منگیری از بخش غدد درون ریز و دیابت در بیمارستان عمومی گاواردو در برشیا ایتالیا انجام شد، نشان داد که برنامه‌های رقص غربی و لاتین می‌توانند آمادگی جسمانی و استقامت را در بیماران دیابتی بهبود بخشند و منجر به کاهش بیش از ۵% وزن منجر شود.

۴-کاهش استرس

استرس می‌تواند یکی از دلایل اصلی افزایش وزن در افراد دیابتی و همچنین بزرگسالان سالم باشد. یک پژوهش که توسط تیمی از محققان یونانی انجام شد، نشان می دهد افراد مبتلا به سندرم متابولیک (از جمله دیابت) و علائم افسردگی احتمال کاهش وزن کمتری دارند. با این حال استرس می‌تواند از طریق تکنیک‌های مختلف آرام سازی یا درمان‌ها کنترل شود، کاهش استرس در کم کردن وزن بسیار موثر و کمک می کند.

۵-نوشیدن آب میوه‌ طبیعی

اگرچه آب میوه‌ها میزان دیابت را در بدن افزایش می‌دهند، قندهای طبیعی برخی میوه ها مانند پرتقال برای سلامتی مضر نیستند و ممکن است به کاهش وزن کمک کنند.

نتایج یک مطالعه علمی آمریکایی تأیید می کند که آب میوه های تازه حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی و سایر مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، پتاسیم و فیبر هستند که به کنترل دیابت و کاهش وزن کمک می‌کنند.

۶-یوگا

یک مطالعه علمی در هند نشان می‌دهد که برخی از انواع یوگا مانند هاستای مودرا یا حرکات دست می‌توانند به کاهش وزن ، افزایش میزان متابولیسم و مدیریت سطح گلوکز در بیماران دیابتی کمک کنند.

یوگا می تواند تغییراتی را در سطح سلولی، ژنتیکی، بیوشیمیایی و عصبی – عضلانی ایجاد کند و از همه لحاظ به بیماران دیابتی کمک کند.

۷-عدم تسلیم شدن در برابر سستی و تنبلی

اتخاذ یک سبک زندگی فعال راه خوبی برای کاهش وزن اضافی از طریق تغییراتی ساده مانند بالا رفتن از پله به جای استفاده از آسانسور، پیاده روی بعد از غذا، استفاده کمتر از اتومبیل یا وسایل حمل و نقل دیگر است. همچنین در داخل محل کار می‌توانید به جای ارسال ایمیل به دفتر همکاران خود بروید در مورد هرگونه کار مرتبط با کار پرس و جو کنید.

۸-مصرف زیاد آب

۹-تاکید بر خوردن صبحانه

۱۰- خودداری از غذا خوردن بی‌موقع در محیط خارج از منزل و برنامه ریزی برای حفظ میزان کالری مصرفی روزانه .

بیشتر بخوانید:

تاثیر یوگا بر سلامت جسم و روان انسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *