قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > خوارکی هایی برای درمان درد و التهاب

خوارکی هایی برای درمان درد و التهاب

فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن شما هنگام مواجهه با میکروب‌ها و ویروس‌ها، گرده گیاهان یا مواد شیمیایی، فرایندی به نام التهاب را ایجاد می‌کند.

به گزارش Publishing  Harvard Health التهاب از یک طرف به بدن کمک می‌کند تا از خود در برابر عفونت و آسیب دفاع کند و  از طرف دیگر، در صورت مزمن و ادامه‌دار شدن، خطر ابتلا به بیماری‌هایی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی، دیابت، آرتروز، افسردگی و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

یکی از قدرتمندترین ابزارها برای مقابله با التهاب نه در قفسه داروها بلکه در یخچال شما است. دکتر فرانک هو، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید: «برای کاهش التهاب و درد، شما باید کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، مانند نان سفید و شیرینی‌ها، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و سایر غذاهای سرخ شده، نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، گوشت قرمز (برگر، استیک) و گوشت فرآوری شده (هات داگ، سوسیس)، مارگارین و … را کنار بگذارید.»

به عقیده او، خوارکی هایی برای درمان درد و التهاب باید شامل این مواد غذایی باشد:

– هنگام انتخاب میوه‌ها، به دنبال تنوع و رنگ باشید. تحقیقات نشان می‌دهد که سبزیجات حاوی برگ سبز تیره، غنی از ویتامین K بوده و التهاب را کاهش می‌دهد.

– جو دو سر، برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل و سایر غلات تصفیه نشده حاوی فیبر زیادی هستند و فیبر نیز به کاهش التهاب کمک می‌کند.

– برخی آجیل‌ها از جمله بادام و گردو نوعی چربی سالم به نام امگا ۳ دارند که به توقف التهاب کمک می‌کند. (روغن زیتون، ماهی و آووکادو نیز منابع خوبی هستند.)

– زردچوبه ماده‌ای قوی به نام کورکومین با خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و سیر توانایی بدن شما را در افزایش التهاب، محدود می‌کند.

– فلاوانول‌ها مسئول اثرات ضد‌التهابی شکلات تلخ هستند و سلول‌های اندوتلیال را که در رگ‌های شما قرار دارند سالم نگه می دارند.

– گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین C، پتاسیم و لیکوپن است، آنتی‌اکسیدانی با خاصیت ضدالتهابی چشمگیر. لیکوپن ممکن است به‌ویژه برای کاهش ترکیبات پیش‌التهابی مربوط به چندین نوع سرطان مفید باشد. توجه داشته باشید که پخت گوجه‌فرنگی در روغن زیتون می‌تواند میزان لیکوپن جذب شده شما را به حداکثر برساند. به این دلیل که لیکوپن یک کاروتنوئید است، ماده مغذی که با یک منبع چربی بهتر جذب می‌شود.

منبع :DW

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *