قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چگونه در صورت ابتلا به آنفلوانزا از شر آن خلاص شویم؟

چگونه در صورت ابتلا به آنفلوانزا از شر آن خلاص شویم؟

ویژگی اصلی آنفلوانزا این است که به‌طور ناگهانی احساس بیماری می‌کنید. به‌گفته موسسه روبرت کخ آلمان (RKI)، اولین علائم مانند تب، سردرد و درد عضلانی تنها یک تا دو روز پس از ابتلا به ویروس آنفلوانزا ظاهر می‌شود. درد مفاصل و کمر و گلودرد نیز رخ می‌دهد.

به‌گزارش نشریه آلمانی اشترن، حدود یک‌سوم از افراد مبتلا، این علائم معمولی را دارند، یک سوم علائم خفیف‌تری مانند سرماخوردگی دارند و یک سوم دیگر، هیچ علامتی ندارند.

شدت بیماری می‌تواند بسیار متفاوت باشد. یکی از عوارض شایع آنفلوانزا، ذات‌الریه است. عفونت گوش میانی نیز می‌تواند در کودکان ایجاد شود. در موارد نادر، التهاب مغز یا عضله قلب نیز ممکن است رخ دهد.

اگر دوره بیماری بدون عارضه باشد، علائم در عرض پنج تا هفت روز فروکش می‌کند. سرفه به ویژه می‌تواند مداوم باشد و دو تا سه هفته طول بکشد. برخی از مبتلایان نیز برای مدت طولانی‌تری احساس بی‌حالی می‌کنند. 

افراد بیمار باید به چه نکاتی توجه کنند؟

مهم‌ترین نکته در آنفلوانزا استراحت است. بدن برای مبارزه با ویروس به قدرت خود نیاز دارد. این یعنی در خانه و در رختخواب ماندن. طبق اعلام RKI، این بیماری به‌طور متوسط ​​حدود یک هفته مسری است و بیمار باید در این مدت از تماس با افراد دیگر خودداری کند. 

افراد بیمار باید از فعالیت‌های شدید، ورزش یا سیگار کشیدن خودداری کنند. تهویه منظم اتاق بیمار و هوای تازه نیز مهم است. در صورت ابتلا به آنفلوانزا نیازی به مصرف دارو نیست. با‌این‌حال، برخی داروها می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. برای کاهش تب و کاهش درد می‌توان از مسکن‌های حاوی پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کرد. غرغره کردن با محلول آب‌نمک یا چای مریم‌گلی می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. 

افرادی که در معرض خطر هستند، یعنی افراد بالای ۶۰ سال، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید فوراً با پزشک خانواده خود تماس بگیرند. اگر علائم هشداردهنده زیر را دارید، باید آنها را با پزشک در میان بگذارید: تنفس دشوار و سریع یا تنگی نفس، درد در قفسه سینه یا شکم، سرگیجه مداوم، تشنج، عدم خروج ادرار برای چند ساعت، درد شدید عضلانی، احساس ضعف یا بی‌قراری.

پس از مرحله حاد آنفلوانزا چکار باید کرد؟

چه کووید ۱۹ چه آنفلوانزا، پس از یک عفونت ویروسی، بدن هنوز به زمان برای بهبودی کامل نیاز دارد، حتی پس از فروکش‌کردن علائم. همچنین نباید بلافاصله پس از بیماری ورزش را دوباره شروع کرد: قاعده کلی این است که پس از فروکش کامل علائم، هفت تا ده روز استراحت کنید.

چگونه می‌توان از خود در برابر عفونت دوباره محافظت کرد؟

آنفلوانزا از طریق قطراتی منتقل می‌شود که می‌تواند هنگام سرفه یا عطسه فرد بیمار منتشر شود. اما ویروس‌ها همچنین می‌توانند به دستگیره‌های در، نرده‌های اتوبوس و … بچسبند و از طریق دست منتقل شوند. بنابراین شستن کامل دست‌ها برای محافظت از خود مهم است.

به‌عنوان‌مثال، هرکسی که به‌تازگی دستگیره‌های مترو را لمس کرده است، ابتدا باید دست‌های خود را قبل از دست‌زدن به چشم، دهان یا بینی خود بشویید. استفاده از ماسک نیز از عفونت محافظت می‌کند.

وعده‌های غذایی را حذف نکنید، بنابراین بدن شما به‌خوبی انرژی می‌گیرد. برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی، روزانه پنج تا ۹ وعده سبزیجات و میوه‌ بخورید.

قبل از مصرف هرگونه مکمل یا دارو با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید. به‌یاد داشته باشید که در طول روز مایعات کافی بنوشید. آب ساده بهترین است. خواب کافی و مدیریت استرس می‌تواند به‌اندازه تغذیه سالم برای پیشگیری از آنفلوانزا مهم باشد.

بهترین محافظت در برابر آنفلوانزای شدید، واکسیناسیون آنفلوانزا است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا توصیه می کنه همه افراد بالای شش ماه بهتر هست واکسن دریافت کنند. همچنین واکسیناسیون برای زنان باردار و افراد دارای نقص ایمنی، بیماران قلبی و تنفسی توصیه می‌شود. 

منبع DW

دیدگاهتان را بنویسید