قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم ؟

چرا در زمستان بیشتر سرما می خوریم ؟

میکروب‌ها و ویروس‌ها که در تمام طول سال وجود دارند، پس چرا هنگامی که بیرون هوا سرد است مردم بیشتر به سرماخوردگی، آنفولانزا و حالا کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند؟

به گزارش شبکه‌ سی‌ان‌ان، دانشمندان در آمریکا می‌گویند دلیلی بیولوژیکی را کشف کرده‌اند که به ما می‌گوید چرا در زمستان بیشتر به بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شویم. مطابق یافته جدید همه چیز به داخل بینی ما برمی‌‌گردد.

یافته‌های مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد کاهش حرارت داخل بینی به اندازه تنها ۵ درجه سانتی‌گراد، تقریبا ۵۰ درصد از میلیاردها سلول و ویروس مفید در داخل سوراخ‌های بینی افراد را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید : آیا واقعا ویتامین C به مقابله با سرما خوردگی کمکی میکند؟

رابطه هوای سرد و سرماخوردگی

دکتر بنجامین بلیر، استادیار و رئیس بخش تحقیقات گوش و حلق و بینی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد، در این باره می‌گوید: «هوای سرد با افزایش عفونت ویروسی مرتبط است، زیرا تنها با کاهش اندک دما شما اساساً نیمی از توان ایمنی خود را از دست داده‌اید.»

برای درک اینکه چرا این اتفاق می‌افتد، محققان در دانشگاه نورث‌ایسترن بوستون با انجام یک پژوهش تکمیلی دریافتند که وقتی یک ویروس یا باکتری تنفسی به بینی، نقطه اصلی ورود به بدن، حمله می‌کند؛ بلافاصله بخش جلوی بینی آن را تشخیص می‌دهد حتی قبل از اینکه ناحیه پشت بینی از نفوذ نیروی مهاجم مطلع شود.

در این نقطه ورودی، سلول‌های داخل بینی بلافاصله شروع به ایجاد میلیاردها نسخه ساده از خود می‌کنند که وزیکول‌های خارج‌سلولی (یا EV’s ) نامیده می‌‌شوند.

دکتر بلیر در این‌باره گفت: « این وزیکول‌های خارج‌سلولی نمی‌توانند مانند سلول‌ها تقسیم شوند، ولی مثل نسخه‌های کوچک سلول‌هایی هستند که به طور خاص برای کشتن این ویروس‌ها طراحی شده‌اند. آنها در واقع به عنوان طعمه عمل می‌کنند؛ وقتی یک ویروس را استنشاق می‌کنید، ویروس به جای اینکه به سلول‌ها بچسبد به این طعمه‌ها می‌چسبد.»

این ریزسلول‌ها سپس با پراکنده شدن در ترشحات مخاطی بینی حمله میکروب‌ها و ویروس‌ها را متوقف می‌کنند. در واقع آنها بخشی از سیستم ایمنی هستند که باکتری‌ها و ویروس‌ها را در نقطه ورودی به بدن گیر می‌اندازند و با آنها مبارزه می‌کنند تا نتوانند وارد سلول‌ها شوند.

زمانی که بینی مورد حمله قرار می‌گیرد، تولید این ریزسلول‌ها تا ۱۶۰ درصد افزایش می‌یابد و بنابراین مجرای تنفسی مجهز به ابزاری دفاعی در مقابل تهاجم قرار می‌گیرد. اما وقتی هوای سرد می‌رسد چه اتفاقی بر سر این سازوکار دفاعی می‌افتد؟

بیشتر بخوانید : آیا نوشیدن آب سرد باعث سرما خوردگی می شود؟

مزیت ایمنی بینی در چه دمایی از بین می رود؟

دانشمندان می‌گویند آزمایشات نشان می‌دهد کم شدن تنها ۴.۴ درجه سانتی‌گراد دمای هوا کافی است تا این مزیت ایمنی بینی از بین برود. در واقع همین سردی اندک در نوک بینی کافی است تا تقریباً ۴۲ درصد از وزیکول‌های خارج سلولی از دور مبارزه خارج شوند. به طور همزمان تقریبا ۷۰ درصد گیرنده‌های هر وزیکول کاهش یافته و سبب می‌شود قدرت چسبندگی آنها به ویروس کم شود.

دکتر زارا پاتل، پروفسور گوش و حلق و بینی در دانشگاه استنفورد، می گوید: «این اولین بار است که توضیح بیولوژیکی و مولکولی در مورد یکی از عوامل سیستم ایمنی بدن خود داریم که به نظر می‌رسد در دماهای سردتر واکنش آن محدودتر می‌شود.»

این اتفاق‌ها توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با عفونت‌های تنفسی به نصف کاهش می‌دهند. اما آیا برای مقابله با این کاهش توانایی، راهکاری موجود هست؟

دکتر پاتل در این باره می‌گوید: «هرچه بتوانید محیط داخل بینی را گرمتر نگه دارید، این مکانیسم دفاعی ذاتی دفاعی بهتر می‌تواند کار کند. شاید این دلیل مناسب دیگری برای زدن ماسک باشد.»

دانشمندان انتظار دارند در آینده شاهد داروهای موضعی بینی باشند که بر اساس این کشف علمی، بینی را به نحوی فریب دهند که «تصور کند یک ویروس دیده است».

منبع یورو نیوز

دیدگاهتان را بنویسید