قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > اهمیت ارتودنسی از دید زیبایی و درمانی

اهمیت ارتودنسی از دید زیبایی و درمانی

سلامت دهان دریچه ای به سلامت عمومی شماست. مشکلات ارتودنتیک مانند نامرتبی دندان ها، مشکل در جویدن یا جابجایی فک ها باید جدی گرفته شوند. اگر درمان نشوند، ممکن است باعث بروی مشکلاتی برای سلامتی شما شوند، مانند پوسیدگی دندان، بیماری لثه، فرسایش غیر طبیعی مینای دندان و غیره.

بسیاری از بیماران در دوران کودکی یا اوایل نوجوانی تحت مراقبت های ارتودنسی قرار می گیرند. با پیشرفت تکنولوژی مدرن، نیاز به مراقبت های ارتودنتیک در بیماران در هر سنی افزایش یافته است. چه علائم شما شدید باشد یا نه، مراقبت های ارتودنتیک می توانند به نظارت بر رشد صورت و فک، کاهش خطر نهفته شدن دندان ها و اصلاح مشکلات مادام العمر دندانی کمک کند. تشخیص و درمان زود هنگام برای سلامت دهان و دندان و حفظ لبخند زیبا ضروری است. مهم نیست که چه سنی دارید، با این راهنما درخواهید یافت که مراقبت ارتودنتیک در حال حاضر چگونه می تواند برای شما مفید باشد و در آینده چه تأثیراتی می تواند روی شما داشته باشد!

مزایای درمان ارتودنسی

درست مانند هر محصول دیگری که خریداری می کنید یا فعالیتی که در آن شرکت می کنید، ارتودنسی نیز یک سرمایه گذاری است. این سرمایه گذاری روی زمان، پول و صبر است، اما نتایج می توانند زندگی را تغییر دهند. در هنگام قرار گرفتن تحت مراقبت های ارتودنتیک گزینه های مختلفی برای انتخاب وجود دارند، و بسیاری از آنها به قدری محافظه کارانه هستند که به سختی متوجه وجود آنها می شوید. درمان ارتودنسی به ارتقاء سلامت دهان و دندان کمک می کند و می تواند راه را برای لبخندی سالم در حال حاضر و آینده هموار کند. یک بایت سالم و یک لبخند زیبا در سن ۶۰ سالگی به اندازه همان لبخند در ۱۶ سالگی مهم است، و درمان ارتودنسی راهی است که می توانید اطمینان حاصل کنید که هر دو را دارید. برای کودکان، برخی از مزایای ارتودنسی زود هنگام و در سنین پایین  عبارتند از:

  • مشاهده پیشرفت دندان های در حال رویش.
  • هدایت دندان ها در موقعیت های ایده آل خود.
  • کنترل رشد صورت و فک.
  • کاهش خطر نهفته شدن دندان ها.
  • شناسایی مشکلات پنهان دندان.

همانطور که پیشرفت های تکنولوژیکی در علم دندانپزشکی بهبود یافته است، گزینه های بیشتری از همیشه برای بزرگسالانی که به دنبال درمان ارتودنسی هستند وجود دارد. بسیاری از اوقات، بزرگسالان از دوران کودکی با مشکلات خاص ارتودنسی دست و پنجه نرم می کنند که هرگز حل نشده است، اما مراقبت های ارتودنسی می تواند آن را برطرف کند. اگرچه درمان ارتودنسی در دوران نوجوانی بسیار موفق است زیرا دندان ها و استخوان های فک هنوز در حال رشد هستند، بزرگسالان همچنان می توانند با درمان ارتودنسی در هر سنی از بهبود سلامت دهان خود لذت ببرند. چه براکت های فلزی سنتی یا سایر گزینه های محتاطانه مانند اینویزیلاین راه های زیادی برای صاف کردن دندان ها وجود دارد. برخی از مزایای بسیاری که ارتودنسی بزرگسالان ارائه می دهد عبارتند از:

  • زمان درمان سریع تر از تکنیک های قبلی ارتودنسی
  • اصلاح مشکلات دندانی مادام العمر
  • روش های درمانی محتاطانه تر
  • افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس
  • حصول اطمینان از عملکرد مناسب دندان ها
  • ایجاد یک لبخند سالم و ساختار صورت جذاب
  • حفظ یک بایت خوب برای جویدن و صحبت کردن راحت تر
  • جلوگیری از پوسیدگی و از بین رفتن دندان ها با سهولت در تمیز کردن آنها
  • خودداری از انجام فرایندهای دندانپزشکی پر هزینه ای که می توانند ناشی از مشکلات ارتودنسی درمان نشده باشند.

چه زمانی باید به یک ارتودنتیست مراجعه کرد؟

انجمن ارتودنسی آمریکا توصیه می کند که کودکان اولین ویزیت ارتودنسی خود را در سن ۷ یا ۸ سالگی انجام دهند تا از پیشرفت هر گونه مشکل ارتودنتیک که ممکن است وجود داشته باشد جلوگیری شود. حتی اگر هیچ مشکل دندانی را در کودک خود تشخیص ندادید، باز هم مهم است که او در مراحل اولیه معاینه شود تا بتوان رشد دندان ها و فک او را به درستی تحت نظر داشت. اگر متوجه شدید که فرزندتان مشکل بایت یا جلو آمدگی دندان دارد، وقت آن رسیده که او را نزد متخصص ارتودنسی ببرید. مشکلات بایت، مانند کراس بایت، باعث رشد ناهموار فک ها می شوند، در حالی که دندان های جلو آمده می توانند بسیار راحت تر از دندان های معمولی بشکنند یا آسیب ببینند.

هم برای کودکان و هم برای افراد بزرگسال، علائم خاصی وجود دارند که باید به آنها توجه کنید که ممکن است به ویزیت ارتودنسی نیاز داشته باشند. برخی از این علائم عبارتند از دشواری در جویدن یا گاز زدن، فک هایی که جابجا می شوند یا صدا ایجاد می کنند، دندان قروچه یا فشردن دندان ها، گاز گرفتن گونه یا سقف دهان، دندان های جلو آمده و عدم تعادل یا عدم تقارن صورت (ویژگی های نامتناسب صورت). حتی عادات دهانی، مانند مکیدن شست، بر نحوه رشد دهان تأثیر می گذارند و می تواند به درمان ارتودنسی نیاز داشته باشند. برای بسیاری از بیماران، درمان ارتودنسی الزاماً نیاز نیست، بلکه برای بهبود اعتماد به نفس نیاز است و لبخندی زیباتر به افراد خواهد داد. دلیل شما هر چه که باشد، مراقبت های ارتودنتیک می توانند در رسیدن به اهداف و بهبود سلامت دهان و دندان در هر مرحله از زندگی، به شما کمک کنند.

چگونه می توان شروع کرد؟

پس از تصمیم گیری برای شروع درمان ارتودنسی برای خود یا فرزندتان، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک قرار ملاقات با ارتودنتیست خود را برای مشاوره تعیین کنید. این مشاوره این امکان را برای هر دوی شما فراهم می کند که اهداف مناسب را تعیین کنید، به نگرانی ها رسیدگی کنید و یک طرح درمان ایجاد کنید. علاوه بر این، مراقبت خوب از دندان های خود در منزل، با رعایت رژیم سلامت دهان و دندان برای سالم نگه داشتن دندان ها و آماده سازی آنها برای درمان ارتودنسی مهم است. مسواک زدن مداوم و نخ دندان کشیدن روزانه از دندان ها و لثه ها در برابر پلاک، پوسیدگی دندان و حفره محافظت می کند. در طول درمان ارتودنسی، حفظ این روتین ضروری است تا از بروز هر گونه عارضه ای جلوگیری شود، که می تواند زمان درمان را طولانی تر کند و برطرف کردن آن پرهزینه باشد.

مراقبت هایی برای گرفتن بهترین نتایج از روند درمان

در اینجا چند نکته وجود دارند که به شما کمک می کنند تا بهترین نتیجه را از درمان ارتودنسی خود بگیرید:

  • قرارهای برنامه ریزی شده خود را حفظ کنید.
  • به ارتودنتیست خود در مورد مشکلاتی که ممکن است بین جلسات ملاقات ظاهر شوند، توضیح دهید.
  • مراقب آنچه می خورید و می نوشید باشید، از خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین پرهیز کنید.
  • طبق دستور ارتودنتیست خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

برگرفته از: سایت رسمی دکتر مهدی فهیمی، متخصص ارتودنسی صادقیه تهران

دیدگاهتان را بنویسید