قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > ایا اضطراب با مشکلات گوارشی ارتباط دارد؟

ایا اضطراب با مشکلات گوارشی ارتباط دارد؟

یک رابطه مشخص بین اضطراب و سیستم گوارشی بدن وجود دارد. هنگامی که دچار تنش و اضطراب می شویم، سیستم گوارش ما پیام‌هایی را برای مقابله با استرس دریافت می‌کند. صرف نظر از اینکه استرس را چطور کنترل می‌کنید این اتفاق می‌افتد.

ایا اضطراب با مشکلات گوارشی ارتباط دارد؟
ایا اضطراب با مشکلات گوارشی ارتباط دارد؟

مشکلات مربوط به سوءهاضمه و گوارش در جامعه امروزی بسیار رایج شده است. اما چقدر این مشکلات مربوط به اضطراب و تنش‌های عصبی است  و چقدر مربوط به عوامل جدی دیگر؟ به هرحال آگاهی از علائم گوارشی ناشی از استرس می‌تواند به شما در رفع این مشکلات کمک کند.

چند نشانه گوارشی که می‌تواند نتیجه اضطراب باشد :

رفلاکس در معده :

برگشتن اسید معده یا همان رفلاکس، اضطراب اسید را در معده افزایش می‌دهد، که می‌تواند به صورت ریفلاکس تجربه شود.

استفراغ :

هنگامی که تحت استرس قرار می گیرید، استفراغ می کنید. استفراغ در زمان اضطراب، نتیجه یک ماده مغزی شناخته شده به نام نوراپی نفرین است که اغلب در بیماران مبتلا به اضطراب یافت می شود و باعث آزاد شدن آب معدنی و آنزیم‌‏های گوارشی می‌‏شود.

اسهال :

قبل از یک رویداد مهم، مثلاً آزمون کنکور، ممکن است اسهال و سایر ناراحتی های گوارشی را تجربه کنید که پیامد استرس و اضطراب است.

یبوست :

حتی اگر برنامه غذایی‌تان تغییری نکرده باشد، ممکن است با استرس یبوست را تجربه کنید.  هنگامی که یک فرد به طور مدام اضطراب یا استرس را تجربه کند، هورمون‌هایی آزاد می‌‏شوند که جریان خون را به روده کاهش می‌دهد. در نتیجه تا حد زیادی سرعت حرکت را کاهش می‌دهد و منجر به یبوست می‌‏شود.

دردهای مزمن معده :

اگر درد معده شما با بالا رفتن اضطراب و استرس بیشتر شود، این نشانه این است که بین آنها رابطه‌ای وجود دارد.

احساس وجود سنگ در معده :

همان ماده شیمیایی که موجب استفراغ می شود، می‌تواند موجب چنین احساسی شود.

اگر شرایط فوق برای آشنا است، بهتر است به دنبال راه هایی برای رسیدگی به اضطراب و استرس خود باشید و راه های بیشتری برای حل این عوامل مشکلات گوارشی پیدا کنید.

منابع:

اپک تایمز

امیلی لوناردو

www.BelMarraHealth.com

دیدگاهتان را بنویسید