قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > برای بهبود سندرم پای بی‌قرار مصرف شیرینی را کاهش دهید

برای بهبود سندرم پای بی‌قرار مصرف شیرینی را کاهش دهید

سندرم پای بی‌قرار همانطور که از نامش پیدا است، باعث درد، زدن ضربان، حس کشش، خارش و لولیدن در پاها می‌شود و در افراد مبتلا به آن احساس بی‌خوابی به وجود می‌آورد.

این بیماری در حدود ۱۰ درصد بزرگسالان و یک کودک از هر ۲۰ کودک دیده می‌شود و اغلب در مواقعی رخ می‌‌دهد که آن‌ها غیرفعال‌اند، مانند زمانی که در خواب به سر می‌برند. اما تنها تعداد کمی به پزشک مراجه می‌کنند و حتی تعداد کمتری هم بیماری‌شان به‌طور رسمی تشخیص داده می‌شود.

اما اکنون پزشکان به درمانی امیدوارکننده و طبیعی اشاره می‌کنند؛ کاهش مصرف شکر.

مقاومت در برابر خوراکی‌های شیرین دشوار است و از آن دشوارتر، اجتناب از فهرست غذا‌هایی است که از شکر سرشارند، از نان گرفته تا میان‌و‌عده‌ها. شکر یکی از ارکان اصلی رژیم غذایی آمریکایی است.

به گزارش دیلی‌میل با توجه به شواهد بسیار، انگشت اتهام تشدید سندرم پای بی‌قرار به سمت شیرینی و شکر است.

البته علم هنوز به این نتیجه نرسیده است که مصرف مواد غذایی سرشار از شکر، دلیل سندرم پای بی‌قرار است. اما برخی دانشمندان با حذف شکر از رژیم غذایی‌شان متوجه کاهش نشانه‌های سندرم پای بی‌قرار شدند.

این عارضه اغلب در زنان دیده می‌شود و به شکل تمایل شدید برای تکان دادن پاها و لگد زدن به منظور کاهش احساسات ناخوشایند بروز می‌کند. این حرکات معمولا با چرخش و پرتاب پا در طول شب همراه است.

دکتر جورج لوندبرگ که خود را یک فرد «ضدشکر» می‌خواند، خودش مستقیما با تاثیرات خوردن دسر نزدیک به زمان خواب مواجه شده است.

در مورد دکتر لونوبرگ، یک بستنی کوچک در یکی از شب‌های نوامبر برای او به چند تکه آب نبات باقی‌مانده هالووین در آخر شب ختم شد.

او می‌گوید: «باید می‌دیدید که چطور در دل تاریکی شب، با مدام خوابیدن و بیدار شدن طی چند ساعت ناخوشایند، با سندرم پای بی‌قرار بدی مواجه شدم.»

او درباره این تجربه ناخوشایند می‌گوید: «جابه‌جا شدن، پرت کردن پا، چرخش و مجبور بودن برای پیدا کردن موقیت جدید برای خوابیدن، آن هم برای اینکه مجبورید دوباره جابه‌جا شوید.»

دکتر لوندبرگ عادت خوردن شیرینی اواخر شب را کنار گذاشت و بدین ترتیب سندرم پای بی‌قرارش عود نکرد.

او می‌گوید: «من از چالش ناخواسته‌ام به این نتیجه رسیدم که مصرف غیر‌عادی و بالای شکر باعث به وجود آمدن سندرم پای بی‌قرار در من شده است.»

البته علم هنوز به طور قطعی نگفته است که سندرم پای بی‌قرار ناشی از رژیم غذایی سرشار از قند است، اما شواهد حاکی از آن است که وقتی افراد میزان کمتری شیرینی و شکر مصرف می‌کنند، علامت‌ها کاهش می‌یابد.

محققان می‌کوشند تا از شیوه‌های درمانی مختلف برای درمان سندرم پای بی‌قرار استفاده کنند، اما یکی از توصیه‌های مهم آنان کاهش مصرف شیرینی و مواد غذایی حاوی قند بالا است.

رژیم غذایی سرشار از قندهای اضافه شده تصفیه‌شده، از جمله ساکارز، دکستروز، شربت، عسل و قندهای حاصل از آب میوه یا آب سبزیجات، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و همچنین چاقی و بیماری قلبی را به شدت افزایش می‌دهد.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید