قالب وردپرس افزونه وردپرس
تازه ها
خانه > رپرتاژ آگهی > تفاوت آنتراکنوز و بلایت گردو

تفاوت آنتراکنوز و بلایت گردو

بیماری­های برگی و سر شاخه­ای در درختان گردو ممکن است توسط عوامل قارچی و باکتریایی مختلفی ایجاد شوند اما از آنجایی که علائم تقریبا مشابهی ایجاد می­کنند باغداران متوجه تفاوت این بیماری­های با هم نمی­شوند، هر چند علائم این بیماری­ها با هم تفاوت‌هایی دارد که در صورت آگاه بودن به این تفاوت­ها قطعا متوجه آنها خواهید شد، در این خبرنامه تفاوت دو بیماری مهم و شایع درخت گردو یعنی آنتراکنوز و بلایت گردو را به شما آموزش داده و به شما می­آموزیم که چگونه می­توانید این دو بیماری را در باغ خود ریشه کن کنید.

عامل و علائم بیماری آنتراکنوز گردو

بیماری آنتراکنوز گردو یک بیماری قارچی با عاملی به نام Gnomonia leptostyla است، این قارچ در برگ­ها و میوه­های آلوده و ریخته کف باغ زمستان گذرانی کرده و در بهار و با باز شدن برگ درختان گردو به روی درختان مهاجرت می­کنند و آلوده کردن درختان گردو را از سر می‌گیرند.

این بیماری قارچی ایجاد لکه­های سوخته روی برگها و سرشاخه­های جوان می­کنند، اگر به برگ­های لکه دار با دقت نگاه کنید می­بینید که لکه­ها به صورت دایره­های متحدالمرکز بوده و در برخی مواقع روی این لکه­ها نقاط سیاه رنگ و ریز مشاهده می­کنید که این نقاط اندام تولید مثلی قارچ است و با همین نقاط در باغ پراکنده می­شود.

این لکه­ها در صورتی که روی دم برگ و یا دم میوه ایجاد شده باشد سبب ریزش برگ و میوه شده و بنابراین هم با کاهش سطح سبز برگ و هم با ریزش برگ و میوه می­تواند سبب ضعف درخت و کاهش کمی و کیفی محصول گردو شود.

عامل و علائم بیماری بلایت گردو

بیماری بلایت برخلاف بیماری آنتراکنوز به وسیله ی یک باکتری بیمارگر به نام xanthomonas ایجاد می­شود، علائم بیماری باکتریایی در سر شاخه­های درخت گردو به صورت لکه­های سوخته و زاویه داری است که اطراف لکه حاله­ای زرد رنگ وجود دارد، اگر برگ لکه دار را لای دستمال مرطوب قرار دهید و پس از چند ساعت پشت برگ را نگاه کنید می­بینید قطراتی کدر مانند شبنم پشت برگ تجمع پیدا کرده­اند که این قطرات همان پیکره­های باکتری هستند.

لکه­های باکتریایی روی برگ، دم برگ، میوه و دم میوه نیز ایجاد می­شوند و میوه­هایی که در اول فصل آلوده شده باشند مغزهای سیاه تولید می­کنند و یا مغزهای با پوست سیاه و مرکز آبکی تولید می­کنند، علاوه بر این ایجاد لکه روی دم میوه سبب ریزش میوه­ها نیز می­شود.

بنابراین این میوه سیاه شدن مغز میوه و ریزش میوه ایجاد کرده و خسارت بسیار سنگینی را بر بغداران تحمیل می­کند، برای آشنایی بیشتر با علائم این بیماری می­توانید به وبسایت فروش نهال گردو پالیز نهال (www.paliznahal.ir) مراجعه نمایید و مقاله مربوط به این بیماری را مطالعه کنید.

عملیات باغبانی لازم برای کنترل بیماری­های بلایت و آنتراکنوز گردو

برای کنترل بیماری­های بلایت و آنتراکنوز گردو که هر دو سبب کاهش کمی و کیفیت محصول گردو می­شوند در درجه­ی اول باید بیمارگر را در باغ حذف کنید تا این بیمارگرها در سال آینده نتوانند خسارت را تشدید کند، برای این کار باید برگ و میوه­های آلوده و ریخته کف باغ را در پاییز جمع آوری کرده و بسوزانید.

سرشاخه­های آلوده و لکه دار را هرس کرده و پس از هرس سم پاشی کنید، در نهایت برای تقویت درختان در سال آینده و کنترل بهتر بیماری باید درختان را با کودهای مورد نیاز و آبیاری به موقع و به انذازه­ی نیاز حتی در فصل زمستان تقویت کنید تا در بهار بتوانند در برابر بیماری از خود مقاومت نشان دهند.

عامل مهم شدت دهنده به خسارت بیماری بلایت و آنتراکنوز گردو

مهم­ترین عامل شدت دهنده به خسارت بیماری­های بلایت و آنتراکنوز گردو بارندگی است، در باغی که بیماری وجود داشته باشد بارندگی می­تواند به ویژه در اوایل بهار به بیماری شدت بیشتری ببخشد، بنابراین در صورتی که علائم هر یک از این دو بیماری را در باغ حتی در سال قبل مشاهده کردید باید نسبت به بارندگی بهاره حساس بوده و پس از بارندگی سم پاشی انجام دهید.

هرس درختان در فصل زمستان در صورتی که پس از هرس بارندگی رخ دهد نیز به بیماری در فصل بهار شدت می­دهد، بنابراین پس از هرس زمستانه نیز باید حتما سم پاشی انجام شود، در نظر داشته باشید در صورتی که باغ خود را با ارقام حساس احداث کرده باشید نیز خسارت این بیماری­ها در باغ تشدید می­شود.

برخی از باغداران به دلیل اینکه قیمت نهال گردو مقاوم و پیوندی کمی بیشتر است از خرید این ارقام صرفنظر می کنند اما باید بدانند که ارقام پربار در صورتی که بر پایه­ی مقاوم پیوند نخورده باشند در برابر این دو بیماری بسیار حساس هستند.

کنترل شیمیایی بلایت و آنتراکنوز گردو

کنترل شیمایی بیماری­های بلایت و آنتراکنوز گردو تاثیر بسیار مثبتی در کنترل این دو بیماری دارد، استفاده از سموم موثری مانند ترکیب بردو و یا اکسی کلرور مس در طول دو فصل بهار و تابستان، اوایل بهار و در زمستان پس از انجام هرس در مورد باغاتی که آلودگی یک بار در آنها گزارش شده است بسیار موثر خواهد بود.

دریافت مشاوره در رابطه بیماری­های سرشاخه­ای در درختان گردو

باغداران باید در مورد شدت خسارت این دو بیماری در صورت اپیدمی شدن در باغ هوشیار باشند، این دو بیماری می­توان همراه با نهال آلوده به باغ وارد شود، بنابراین برای خرید نهال گردو مراکز و نهالستان­های معتبری را انتخاب کنید که سلامت نهال را ضمانت می­کنند و در مورد این دو بیماری و بروز احتمالی ان در باغ و همچنین شیوه­های کنترل و پیشگیری از آن در همان زمان احداث باغ مشاوره دریافت کنید تا بتوانید از وقوع بیماری پیش از هر چیز جلوگیری کنید.

کلام آخر

بیماری­های لکه برگی با عوامل قارچی و یا باکتریایی می­توانند در شدت پایین در باغ ظاهر شوند اما در صورتی که به این علائم توجه کافی نداشته باشید به مرور و طی چند سال این بیماری­های می توانند با کمک یک بارندگی در کل باغ طغیان کرده و در آن صورت هزینه­ی کنترل این بیماری­ها به ویژه بیماری­های بلایت و آنتراکنوز بسیار بالا می­رود.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

دیدگاهتان را بنویسید