قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > درخواست طلاق از طرف زن + مراحل و مدارک

درخواست طلاق از طرف زن + مراحل و مدارک

ازدواج نوعی پدیده ای اجتماعی می باشد که از گذشته تاکنون همواره از سوی پیشوایان دینی ما مورد توجه قرار گرفته است. در حقیقت می توان گفت ازدواج، نخستین قدم به منظور تشکیل خانواده بوده و موجب تکامل در شخصیت و هویت هر فرد می گردد. اما امروزه ممکن است این پدیده به علل مختلف، سرانجام نامشخصی پیدا کرده و زوجین را مجبور به جدایی از یکدیگر بنماید. از آن جایی که درخواست طلاق از طرف زن همواره امری رایج بوده ، در مقاله پیش رو شرایط مربوط به آن را مورد بررسی قرار داده ایم. همچنین در نظر داشته باشید چنانچه در کرمانشاه ساکن هستید و به مشکلات طلاق دچار شده اید می توانید به بهترین وکیل مشهد مراجعه کنید. بهترین وکیل های معرفی شده در بهترین وکیل کرمانشاه جزو وکلای سرشناس و خبره بوده و میتواند در روند رسیدگی به پرونده های شما بسیار مفید واقع شوند.

طلاق چیست؟

 در پاسخ به سوال طلاق چیست؟ طلاق کلمه ی عربی و به معنای رهایی و جدا شدن از بند بوده و در اصطلاح حقوقی مساوی با پایان زندگی مشترک میان زوجین می باشد. به مفهوم ساده تر می توان گفت هر زمان که زوجین به این نتیجه برسند که در انتخاب شریک زندگی خود دچار اشتباه شده اند قادر به مطرح نمودن درخواست طلاق خواهند بود.

لازم به ذکر است که علت تقاضای طلاق در بین همه افراد یکسان نبوده و هر زمان که در میان زوجین از نظر ذهنی و عاطفی تفاهم کافی برقرار نباشد آن ها تصمیم به جدایی از یکدیگر خواهند گرفت. البته می بایست این نکته را مد نظر قرار داد که وجود برخی اختلافات جزئی میان زن و شوهر تا حدودی طبیعی بوده که اینگونه ناسازگاری ها صرفا به طلاق ختم نخواهند شد.

به موجب توصیه دین مبین اسلام، در صورت بروز این اختلافات بهتر است در وهله اول از روش های مسالمت آمیز نسبت به حل و فصل نمودن آن ها اقدام شود. در حال حاضر مراجعه به مشاوران معتبر در امر ازدواج و زندگی زناشویی می تواند یک گزینه مناسب جهت برطرف نمودن اختلافات به وجود آمده میان زن و شوهر باشد.

بدیهی است که در صورت عدم تاثیرگذاری راه حل های ذکر شده آخرین مرحله برای حل اختلافات موجود، طلاق خواهد بود. نحوه جدایی زوجین هم از یکدیگر متفاوت بوده و درخواست طلاق ممکن است از سوی هر یک از آن ها مطرح گردد.

به همین منظور انتخاب وکیل متخصص می تواند با به کارگیری از زبان حقوقی ، موکل خود را در جهت حل و فصل نمودن هرچه بهتر پرونده وی یاری نماید. هم اکنون تعدادی چند از بهترین وکیل طلاق در مشهد مشغول به کار و ارائه خدمات لازم نسبت به مراجعه کنندگان می باشند.

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

در حال حاضر بر اساس آخرین قوانین حاکم بر کشور، اختیار طلاق به مرد داده شده است. با این وجود قانون به زنان نیز این اجازه را داده تا تحت شرایطی امکان درخواست جدایی از همسر خود را داشته باشند. در جواب سوال سریع ترین راه طلاق از طرف زن به طور معمول زمانی که زن خواهان طلاق و جدایی باشد باید بتواند ادله قانع کننده را بدین منظور ارائه نموده و نظر مثبت دادگاه خانواده را نسبت به درخواست خود جلب نماید.

از جمله مهم ترین دلایلی که می توانند از سوی زن مطرح شوند شامل موارد زیر هستند.

  • مرد از پرداخت نفقه به همسر خود که جزء حقوق اولیه اوست اجتناب بورزد.
  • در هنگام عقد، زوجین نسبت به واگذاری حق طلاق به زن با یک دیگر توافق کرده باشند.
  • در طول مدت زمان عقد، مواردی نظیر عسر و حرج ( در ادامه مطلب به آن پرداخته شده است) از سوی مرد رخ داده باشد.

به طور کلی می توان گفت درخواست طلاق از سوی زن فرآیند نسبتا پیچیده ای بوده و تنها تحت شرایط خاصی امکان پذیر می باشد.بر اساس آنچه که در بند ۱۱۳۰ قانون کشور آمده، مهم ترین مواردی که جزء عسر و حرج به شمار می آیند شامل موارد زیر هستند.

  1. مرد بدون عذر موجه خانه و خانواده خود را برای مدت ۶ ماه متوالی ترک کرده باشد. همچنین هنگامی که در طول یک سال این مدت زمان، ۹ ماه متناوب باشد نیز زن می تواند تقاضای طلاق مطرح نماید.
  2. اگر مرد دچار اعتیاد به مواد مخدر بوده و یا آنکه مشروبات الکلی مصرف نماید، در صورتی که این موضوع موجب سست شدن پایه های بنیاد خانواده شود حق طلاق برای زوجه محفوظ خواهد بود.
  3. گاهی ممکن است مرد از سوی دادگاه های قضایی محکوم به حبس شده باشد. در صورتی که مدت زمان حبس وی بیش از ۵ سال باشد زن می تواند دادخواست طلاق را مطرح نماید.
  4. اگر مرد به هر دلیل رفتار مناسبی با همسر خود نداشته باشد و احتمالا او رو مورد ضرب و شتم قرار دهد، ممکن است دادگاه رای جدایی و طلاق را صادر نماید.
  5. در نهایت ابتلای مرد به هر نوع بیماری جسمانی یا روانی که غیر قابل درمان باشد می تواند موجب درخواست طلاق از سوی زن گردد.

مراحل درخواست طلاق از طرف زن

در ادامه باید گفت اقدام به طلاق چه از طرف مرد صورت بگیرد و چه از طرف زن یا اینکه به صورت توافقی باشد، نیازمند گذراندن نمودن مراحل قانونی خود خواهد بود. در کشور ما به دلیل اهمیت ویژه ای که نسبت به موضوع استحکام بنیاد خانواده وجود دارد، قوانین نسبتا پیچیده و سخت گیرانه ای جهت صدور حکم طلاق حاکم شده است. به همین منظور بهتر است برای رسیدگی به پرونده طلاق از بهترین وکیل خانواده در  مشهد کمک بگیرید، وکلا از دانش حقوقی بالایی برخوردار بوده همین موضوع باعث می شود با پایبندی به قوانین و به جهت کمک به شما برای پرونده طلاق تان مفید واقع شوند.

همانطور که گفته شد مطابق با قوانین شرعی و اسلامی، مواردی به منظور اعطای حق طلاق به زن پیش بینی شده است. همانند بسیاری دیگر از موارد حقوقی، هنگامی که زن بخواهد تقاضای طلاق مطرح نماید ناگریز به گذراندن سلسله مراتب مربوطه خواهد بود. در نخستین اقدام وی می بایست به یکی از دفاتر خدمات قضایی موجود در سراسر کشور مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر جدایی از شریک زندگی خود ثبت نماید.

سپس دادخواست ارائه شده از سوی او به منظور بررسی دقیق تر و جامع تز به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. پس از اینکه پرونده طلاق به دادگاه ارسال شد تعیین زمان رسیدگی از طریق سامانه ثنا به طرفین ابلاغ خواهد شد. در نهایت نوبت به ارائه و ادله محکم و قانع کننده از سوی زن در روز دادگاه می رسد تا پس از آن رای عادلانه صادر شود.

همچنین مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن که ارائه هر یک از آنها جهت رسیدگی به پرونده الزامی است در ادامه آورده شده اند.

  • نسخه اصلی سند ازدواج
  • نسخه اصلی شناسنامه و کارت ملی هوشمند
  • ارائه نتیجه آزمایشات مرتبط با عدم بارداری زوجه
  • سایر مدارکی که وجود آن ها به منظور رسیدگی به پرونده الزامی است از جمله پر کردن فرم درخواست طلاق از طرف زن (اینترنتی) .

درخواست طلاق از طرف زن با در اختیار داشتن حق طلاق

در پاره ای از مواقع، زن در هنگام عقد شرط حق طلاق را برای خود در نظر می گیرد. بدین منظور می بایست مرد یا وکیل تام الاختیار او شخصا به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و خواستار در اختیار قرار دادن حق طلاق برای همسر خود شود. ( البته این موضوع باید به طور رسمی در سیستم قضایی ثبت شود در غیر این صورت فاقد اعتبار خواهد بود) همچنین مرد می تواند در ازای اعطای حق طلاق به زن شروطی را تعیین نماید.از جمله شروط رایج در این زمینه را می توان بخشش مهریه از جانب زن در ازای ارائه حق طلاق به او دانست.

مدت زمان ثبت طلاق به درخواست زوجه

به منظور موفقیت در شروع روند طلاق لازم است به مدت زمان پیگیری پرونده نیز توجه شود. بدیهی است که پیگیری هرکدام از پرونده های مذکور، به کمک وکلا شانس موفقیت بیشتری خواهند داشت.

هنگامی که زن بر تقاضای خود مبنی بر طلاق اصرار داشته باشد، انجام فرایند های ذکر شده اهمیت شایانی پیدا کرده و در نهایت کمتر از یک سال به طول خواهد انجامید. اما گاهی ممکن است علیرغم برخورداری زن از حق طلاق، این موضوع مورد اعتراض از سوی مرد قرار بگیرد که در این شرایط احتمالا زمان رسیدگی طولانی تر نیز شود.

شرایط درخواست طلاق از سوی زن باکره

در صورتی که زن بخواهد پیش از شروع رسمی زندگی مشترک (دوران نامزدی) خواستار طلاق شود نیز شرایط خاصی حاکم خواهد بود که از جمله مهمترین آنها می توان به موضوع مهریه اشاره کرد. در این هنگام معمولا زن تنها قادر به ادعای نصف مهریه تعیین شده است و اگر میزان دریافتی او بیشتر باشد موظف به استرداد وجه اضافی آن خواهد بود.

نکته مهم دیگر ی که در رابطه با درخواست طلاق از سوی زن باکره است که معمولا گواهی بکارت از طرف پزشکی قانونی برای زنان باکره صادر می شود. موضوع قابل ذکر دیگر آن که زنان باکره همانند زمان عقد نکاح، در هنگام طلاق نیز هیچ گونه الزام قانونی به اجازه پدر یا جد پدری نخواهند داشت.

وضعیت مهریه و حضانت فرزندان در هنگام درخواست طلاق

در صورت ارائه درخواست طلاق از سوی زن، شرایط برای وی به منظور طرح ادعای مهریه دچار ابهاماتی خواهد شد. اگر زن موفق به اثبات موارد مربوط به عسر و حرج شده و همسر خود را ناچار به پذیرش طلاق کند، در این صورت دادگاه مرجع تعیین کننده میزان مهریه قابل پرداخت خواهد بود. اما زمانی که موضوع طلاق توافقی پیش بیاید میزان مهریه بر اساس توافق طرفین تعیین خواهد شد.

همچنین نحوه حضانت فرزندان در درخواست طلاق از طرف زن یکی از مباحث مهمی است که در هنگام طلاق از طرف زن بسیار مطرح می گردد. در چنین شرایطی ابتدا از زوجین خواسته می شود تا نسبت به حضانت و سرپرستی فرزندان خود با یکدیگر به تفاهم برسند. اما در صورت عدم توافق میان زوجین در این زمینه، می بایست به قانون استناد گردد. بر این اساس طبق آخرین قوانین استعلام شده، حضانت فرزندان (چه دختر و چه پس) تا سن ۷ سالگی بر عهده مادر خواهد بود. پس از آن که فرزندان به سن مذکور رسیدند، پدر یا جد پدری آن ها می توانند سرپرستی فرزندان را تقبل نمایند.

قانون جدید طلاق از طرف زن

امروزه با گذشت زمان و تغییر شرایط زندگی، قوانین موجود پیرامون درخواست طلاق از طرف زن با تغییراتی همراه شده است. از آن جایی که تولید و توزیع انواع مواد مخدر در جهان رو به افزایش رفته است متاسفانه برخی افراد به مصرف آن ها روی می آورند. به همین دلیل ممکن است در آینده ی نزدیک قوانین بیشتری در زمینه درخواست طلاق از طرف زن مطرح گردد.

از جمله مهمترین قانون جدید طلاق از طرف زن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگامی که اعتیاد مرد ثابت شده و به قدری باشد که ادامه روند طبیعی زندگی مشترک را با مشکل مواجه سازد، ارائه حق طلاق به زن از سوی دادگاه امکان پذیر است.
  • در صورتی که مرد شغل مناسبی نداشته و موجبات پایین آمدن شان و منزلت اجتماعی همسر وی را فراهم سازد، زن می تواند درخواست طلاق خود را به مراجع قضایی ارائه نماید.
  • همچنین اگر مرد فاقد سلامت روانی استاندارد شناخته شده و این موضوع در رفتار های وی با همسر خود مشهود باشد، قطعا حق طلاق زن را به دنبال خواهد داشت.
  • زمانی که مرد بدون اخذ اجازه از همسر خود اقدام به ازدواج مجدد کرده باشد، زن می تواند ادعای حق طلاق داشته باشد.

سخن غایی

در مقاله ی پیش رو به موضوع درخواست طلاق از طرف زن و مراحل مربوط به آن پرداخته شد. لازم به ذکر است که دین مبین اسلام همواره نسبت به استحکام بنیاد خانواده تاکید فراوان داشته و از این رو بهتر است مسئله طلاق به عنوان آخرین راهکار موجود در نظر گرفته شود. به منظور اقدام برای طلاق توصیه می شود تا حتی الامکان از تجربه و تخصص یک وکلای مجرب استفاده شود. در صورت وجود هرگونه ابهام یا سوال پیرامون عنوان مقاله می توانید آن را در زیر همین صفحه با ما در بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید