قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > آرایش و زیبایی > راهکارهایی برای از بین بردن زردی ناخن

راهکارهایی برای از بین بردن زردی ناخن

وضع ناخن‌های هرکس می‌تواند دریچه‌ای به وضع کلی سلامت بدن او باشد. ناخنی که به‌دلیل استفاده درازمدت از محصولات آرایشی و لاک‌های رنگی زرد شده‌ است اغلب پس از رشد دوباره، رنگ سالم و شفاف را نشان خواهد داد. با این‌ حال، اگر ناخن‌های جدید نیز زرد باقی بمانند، این وضع ممکن است نشانه مشکلات دیگری باشد که باید جدی گرفت.

به گزارش نشریه هلت‌لاین، وقتی رنگ ناخن‌ تغییر می‌کند، ممکن است نشان‌دهنده وجود عفونت یا عواملی مانند قارچ ناخن باشد. همچنین، این تغییر رنگ ممکن است به‌دلیل استفاده از محصولاتی مثل لاک ناخن، مواد رنگی، یا واکنش‌های حساسیت‌زا باشد. بنابراین، در قدم اول، باید دلیل تغییر رنگ و زرد شدن ناخن را مشخص کرد.

اگر ناخن‌ها به‌دلیل استفاده از رنگ‌ها یا محصولات آرایشی بهداشتی زرد شده‌ است، ناخن‌های تازه‌ رشد کرده باید رنگی سالم و شفاف داشته باشد. اگر ناخن‌ها همچنان زرد باقی‌ مانده است، ممکن است نشانه مشکلات دیگری باشد که نیاز به بررسی پزشکی دارد.

گاهی، کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی ممکن است باعث زردی ناخن‌ها شود. در این موارد، استفاده از مکمل‌های ویتامین ممکن است مشکل را رفع کند.

در موارد دیگر، زرد شدن ناخن‌ها ممکن است به‌دلیل مشکلات تیروئید، پسوریازیس، یا دیابت باشد. در حالت‌های نادر، زردی ناخن‌ها ممکن است نشان‌دهنده وجود بیماری‌های جدی‌تری مثل سرطان پوست باشد. سندرم ناخن‌های زرد (YNS) نیز مشکلی نادر با زردی مداوم ناخن‌ها و مشکلات تنفسی یا لنفاوی شناخته می‌شود.

 اگر مشکل تغییر رنگ ناخن به مرحله مزمن و مشکوک نرسیده است، می‌توان از این توصیه‌ها برای بازگرداندن سلامت ناخن‌ها بهره برد:

روغن درخت چای

اگر ناخن‌ها به‌دلیل عفونت باکتریایی یا قارچ تغییر رنگ داده است، روغن درخت چای درمان آسانی است که می‌توانید امتحان کنید. یک یا دو قطره روغن درخت چای را با روغن حامل، مانند روغن‌زیتون یا روغن نارگیل یا روغن جوجوبا، مخلوط کنید و محلول حاصل را روی ناخن آسیب‌دیده بمالید. مطالعه‌ای نشان داده است که روغن درخت چای می‌تواند به‌طور موثری از رشد گونه‌های رایج قارچ ناخن جلوگیری کند.

جوش‌‌شیرین

قارچ فقط در محیطی رشد می‌کند که سطح pH اسیدی باشد. خیساندن پاها یا انگشتان پا در آب گرم مخلوط با جوش‌‌شیرین ممکن است از گسترش قارچ جلوگیری کند. جوش‌شیرین محیطی قلیایی ایجاد می‌کند و با متوقف کردن رشد قارچ، ممکن است ناخن‌‌ها را شفاف‌تر کند.

روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی خواص ضد میکروبی دارد. در برابر باکتری‌ها و قارچ‌ها موثر است. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث زرد شدن ناخن‌هایتان شده است، روغن پونه کوهی ممکن است درمانی عالی باشد. معمولا روش استعمال هر روغن، با توجه به مواد ترکیبی استفاده شده در آن، روی بسته‌بندی نوشته شده است.

آب‌اکسیژنه

پراکسید هیدروژن در ترکیب با جوش‌شیرین به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کند. این ماده عنصری رایج در خمیردندان‌های سفیدکننده است. پراکسید هیدروژن خاصیت «اکسیدکنندگی» دارد که آن را به پاک‌کننده لکه تبدیل می‌کند. رنگ لاک تیره ممکن است به مینای ناخن نفوذ و آن را لکه‌دار کند. پراکسید هیدروژن (آب‌اکسیژنه) به عمق ناخن می‌رود و رنگ آن را روشن می‌کند، مشابه روشی که سفیدکننده مو رنگ مو را می‌زداید.

مخلوط کردن پراکسید هیدروژن و آب گرم و خیس کردن ناخن‌ها ممکن است ظاهر لکه‌ها را بهبود بخشد و افزودن جوش‌شیرین آن را حتی موثرتر می‌کند.

ویتامین E

ویتامین E به سلول‌ها کمک می‌کند رطوبت را حفظ کنند و سالم‌تر به نظر برسند. پوست و مو و ناخن‌ها با داشتن مقدار زیادی ویتامین E ظاهری شاداب به خود می‌گیرند.

مانند استفاده از هر روش خانگی دیگر، این نکته را باید در نظر داشت که در زمان بارداری، درمان با داروهای ضد سرطان، یا در وضعیت‌های خاص سلامت و ضعف سیستم ایمنی باید از خوددرمانی بدون اطلاع پزشک معالج پرهیز کرد.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید