قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > شامپوی خشک چگونه عمل می‌کند؟

شامپوی خشک چگونه عمل می‌کند؟

شامپوی خشک مو محصولی است که کم‌وبیش همه به سراغش رفته‌ایم یا شاید دست‌کم زمانی که با موهای چرب فرصت دوش گرفتن نداشتیم، به استفاده از آن فکر کرده‌ایم.

سازندگان شامپوهای خشک ادعا می‌کنند که این محصوص چربی و کثیفی مو را کم می‌کند و به آن ظاهری تمیز و شاداب می‌دهند. دلیل نام‌گذاری آن هم همین است اما این ادعا واقعا چقدر درست است؟

شامپو خشک چگونه عمل می‌کند؟

برخلاف شامپوها و نرم‌کننده‌های مرطوب، شامپو خشک را می‌توان در حالی‌ که مو خشک است به کار برد و نیازی به شسته شدن از روی موها ندارد. این محصول معمولا روی تاج سر و سایر نواحی که ممکن است چربی و کثیفی به‌وضوح آنجا جمع شوند، استفاده می‌شود.

به گفته کارشناسان هلت لاین (Health Line)، پوست سر پوشیده از فولیکول‌های مو است که علاوه بر ساخت مو، روغن طبیعی سبوم هم تولید می‌کنند. سبوم کاربرد مهمی دارد: موها را نرم و به محافظت از پوست زیر آن‌ها کمک می‌کند. وجود مقدار مشخصی روغن و چربی کف سر طبیعی است اما تجمع چربی بیش از حد به موها ظاهری کثیف و نامرتب می‌دهد.

از آنجا که هر روز شستن و سشوار کشیدن و حالت دادن به موها هم زمان‌بر است و هم برای سلامتی موها مفید نیست، شامپو خشک راهکاری ایده‌آل به نظر می‌رسد.

شامپو خشک از الکل یا مواد فعال مبتنی بر نشاسته برای جذب روغن و عرق بهره می‌برد و با حذف روغن از مو باعث می‌شود موها تمیزتر به نظر برسند. اکثر شامپوهای خشک رایحه‌ای نیز دارند که باعث می‌شود مو بوی تازگی و تمیزی بدهد.

آیا شامپوی خشک موثر است؟

شامپوی خشک بسته به ساختار مو، احتمالا باعث خواهد شد موهای شما کمتر چرب به نظر برسند؛ اما فریب کلمه «شامپو» در نام این محصول را نخورید. شامپوی خشک برای تمیز کردن موها نیست. این محصول تنها کثیفی و چربی پوست کف سر را پنهان می‌کند و جایگزینی برای شست‌وشوی موها نیست. حتی استفاده بیش‌ازحد از شامپوی خشک می‌تواند به خارش و خشکی پوست سر منجر شود.

شامپوی خشک برای موهایی که به‌طور طبیعی چربی زیادی در خود نگه می‌دارند موثرتر است. البته موهایی که به‌سرعت چرب می‌شوند، باید مرتب شسته شوند تا پوست سر تمیز بماند و از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری شود.

اگر موهای شما در گروه خشک طبقه‌بندی می‌شود، ممکن است لازم باشد شامپوی مخصوصی بخرید که مناسب نوع موی شما ساخته شده باشد.

به خاطر داشته باشید که اگر رنگ موهای شما قهوه‌ای تیره یا مشکی است، زمانی که شامپوی خشک را روی پوست سرتان اسپری می‌کنید، ممکن است پوسته‌پوسته شود. خرید شامپوی خشک مخصوص موهای تیره و طبیعی می‌تواند این مشکل را حل کند.

موهای فر

شامپو خشک می‌تواند برای شاداب کردن موهای مجعد و فر هم خوب کار کند، اما ممکن است لازم باشد روند استفاده را تغییر دهید.

موهای مجعد پس از خشک شدن یا استفاده از شامپوی خشک نباید برس زده یا شانه شوند، چون موها را به‌ جای شاداب و با طراوت شدن، خشک و وز می‌کنند.

نحوه استفاده از شامپو خشک

نوع مو، بافت، بلندی یا کوتاهی و میزان چرب بودن مو روی نحوه استفاده از این محصول موثر است.

برای استفاده از این محصول، هرگونه سنجاق، گره مو یا گیره را باز کنید. قوطی شامپو خشک را حدود ۱۵ سانتی‌متری سرتان نگه دارید. مقدار کمی از آن را مستقیما روی ریشه موهایتان اسپری کنید. از موهای پشت گردن، بالای گوش و پشت سر غافل نشوید. سپس محل اسپری را با انگشت ماساژ دهید. باد خنک سشوار به موهایتان حجم بیشتری می‌دهد.

معایب

استفاده از شامپو خشک به شرطی که در حد اعتدال از آن استفاده کنید، مضرات زیادی ندارد و اگر یک یا دو بار در هفته از شامپوی خشک استفاده می‌کنید تا موهایتان را تروتازه نگه دارید، احتمالا با هیچ اثر منفی مواجه نخواهید شد.

با وجود این، استفاده از شامپو خشک محدودیت‌هایی دارد. استفاده از شامپو خشک برای بیش از دو روز متوالی می‌تواند باعث تحریک و خشکی پوست سر شود. همچنین ممکن است منافذ پوست کف سر را مسدود و در نتیجه جوش‌های دردناک یا بثورات پوستی ایجاد کند.

در مورد اینکه آیا می‌توان روی موهایی که شامپوی خشک دارند، از ابزارهای حالت ‌دهنده مو استفاده کرد، نظرها متفاوت است. برخی استفاده از کمی شامپو خشک قبل از استفاده از اتوی مو را برای حالت دادن آسان‌تر بسیار کارآمد می‌دانند؛ اما موهای خشک‌شده با این محصول ممکن است در برابر گرما آسیب‌پذیرتر باشند.

موهایمان را چند وقت یک‌ بار بشوییم؟

کارشناسان هنوز در مورد اینکه چند وقت یک‌ بار باید موها را با شامپو و آب شست، اتفاق‌نظر ندارند. زیرا سبک زندگی و نوع مو در تعداد دفعاتی که باید موهایتان را شست تعیین‌کننده‌اند.

آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند افرادی که موهای چرب دارند، آن‌ها را یک‌ بار در روز بشویند اما اگر بافت مو خشک‌تر است، می‌توان سه بار در هفته موها را شست.

درنهایت بار دیگر تاکید می‌کنیم که استفاده از شامپو خشک برای اکثر افراد با هدف جذب چربی‌ها و پنهان کردن کثیفی یا چربی مو بین دو شست‌وشو جواب می‌دهد اما برخلاف نامش، جایگزینی برای شستن مو نیست.

دیدگاهتان را بنویسید