قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > شرایط طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از طرف زن

اقدام به طلاق از طرف زن اگر موجب بهبود سلامت روحی و جسمی وی شود، تصمیم عاقلانه ای است، اما تا زمان وجود امکان سازش، انتخاب صحیح ای نخواهد بود؛ به همین دلیل دریافت رای عدم سازش زوجین برای ارائه در دادگاه در هرنوع طلاقی حائز اهمیت است. در مقاله ی «شرایط طلاق از طرف زن» این شرایط به صورت جامع و مفید تشریح شده است.

شرایط طلاق از طرف زن در قانون مدنی

در قانون کشور، حق طلاق به صورت طبیعی به زوج (مرد) تعلق دارد؛ بدان معنا که برای دادرسی به دادخواست طلاق زوج نیازی به ارائه دلیل و اثبات آن نیست. حق طلاق از طرف زن طی شرایط و با دلایل خاصی بدست آمدنی است؛ به جز گرفتن حق طلاق در عقدنامه، بقیه دلایل ارائه شده به دادگاه باید اثبات شود. تمامی دلایل انتساب حق طلاق از طرف زن، به شرح زیر است:

گرفتن حق طلاق در عقدنامه

همانطور می دانید حقوقی مانند حق تحصیل، حق طلاق و… از حقوقی هستند که حین اجرای روند عقد می توانند توسط زوجه اتخاذ شود؛ با گرفتن این حق و ثبت آن در عقدنامه نیازی به ارائه و اثبات دلیل در دادگاه نمی باشد.

عسر و حرج

معنای لغوی این دو واژه به ترتیب سختی و فشار است؛ این عبارت در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی به عنوان «مشقت و سختی فراوانی که زن را از ادامه زندگی زناشویی باز دارد.» استفاده شده است. این ماده که مصوب سال ۱۳۷۰ است، مصادیقی دارد که برای اثباتشان باید توسط دادگاه صالح احراز شوند؛ شرح این مصادیق به شکل زیر است:

  • ترک زندگی و خانه: ترک خانه توسط زوج هر چقدر هم که طول بکشد اگر همراه با عذر موجه باشد(مانند سربازی، ماموریت کاری و…)، برای دلالت امر طلاق از طرف زن در دادگاه قابل ارائه نمی باشد، اما اگر زوجی حداقل شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در یک سال را بدون عذر موجه از خانه و زندگی خانوادگی اش دور باشد، حق طلاق به زوجه داده می شود.
  • اعتیاد زوج: اعتیاد بیماری ای خانمان سوز است، اگر اعتیاد زوج به الکل یا مواد مخدر آنقدر شدید باشد که به اساس زندگی خانوادگی آسیب بزند و وی را نتوان مجبور به ترک کرد، حق طلاق به زوجه داده می شود. همچنین اگر زوج ترک کردن را بپذیرد و به تعهد خود پایبند نباشد(عدم ترک یا ابتلای دوباره)، دادگاه بلافاصله رای طلاق را صادر خواهد کرد.
  • محکومیت و حبس: اگر زوج به صورت قطعی به پنج سال حبس یا بیشتر محکوم شود، زوجه حق اقدام به طلاق را به دست می آورد.
  • ضرب و شتم: هرگونه سوءرفتاری از طرف زوج که در شرایط فعلی زوجه قابل تحمل نباشد، حق طلاق را به زوجه واگذار می کند. در این مورد، علاوه بر درجه ضرب و شتم، شرایط زوجه نیز حائز اهمیت است، مثلا بخاطر هل دادن زوجه حق طلاق صادر نمی شود ولی اگر زوجه باردار باشد احتمال صدور رای طلاق ممکن است.
  • ابتلا به بیماری های صعب العلاج: اگر در طول زندگی زناشویی زوج به بیماری روانی یا جسمی صعب العلاجی برخورد کند که سازش زوجه با آن ممکن نباشد، دادگاه صالح حق رای را به زوجه واگذار خواهد کرد.

شروط دوازده گانه ضمن عقد

در سال ۱۳۶۰ سندی برای تحکیم حقوق زوجین تنظیم شد که در صورت تمایل زوج و زوجه، پس از توضیحات لازم از طرف دفتردار رسمی دفترخانه ازدواج، حین جاری شدن عقد نیز به آن متعهد می شوند؛ این شروط بدین شرح است:

  • عدم پرداخت نفقه: نفقه پولی است که برای امرار معاش خانواده باید از سمت زوج پرداخت شود؛ عدم پرداخت نفقه زوجه و فرزندان به مدت حداقل شش ماه حق طلاق را به زوجه واگذار می کند. اگر برای اثبات عدم پرداخت نفقه زوج مشکل دارید، از بهترین وکیل طلاق در اصفهان کمک بگیرید؛ وکیل با دانش و مهارتی که دارد، می تواند حق و حقوق شما را بگیرد یا ثابت کند که زوج از وظایف خود کوتاهی می کند.
  • سوء رفتار یا سوء معاشرت: همانطور که پیش تر اشاره کردیم، سوء رفتار به معنای ضرب و شتم بود؛ سوء معاشرت به معنای بکار بردن الفاظ رکیک و عدم معاشرت با همسر درباره مسائل روزانه و جدی زندگی است، به طوری که زوجین تنها هم خانه باشند.
  • ابتلا به امراض مقاربتی: بیماری های مقاربی که عارضه شدید دارند و درمان آن ها بسیار دشوار است باعث واگذاری حق طلاق به زوجه می شوند، چرا که ارتباط جنسی از اساسی ترین موارد پیوند دهنده زوجین و تولید مثل آنهاست.
  • جنون زوج: جنون زوج به امراضی گفته می شود که در صورت ابتلای هریک از زوجین به آن ها، شرعا نکاح یک طرفه قطع می شود؛ این بیماری ها برای مردان خصاء، عنن و مقطوع بودن آلت تناسلى بوده و براى زن ها قرن، جذام، برص، افضاء، زمین گیرى و نابینایى دو چشم است. با امضاى شروط دوازده گانه ضمن عقد، جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعاً ممکن نباشد هم ممکن مى شود؛ بدان معنا که با ابتلا به سایر بیمارى هاى صعب العلاج در صورت راى مثبت دادگاه، نکاح یک طرفه فسخ می شود.
  • شغل زوج: بر اساس این شرط، زوج نباید شغلی داشته باشه که شأن و مصالح زوجه و خانواده وی را تحت الشعاع قرار دهد؛ منع اشتغال طبق رای دادگاه صالح منافی خواهد بود.
  • محکومیت نقدی: محکومیت نقدی ای که در اثر عدم استطاعت پرداخت آن زوج به پنج سال حبس (یا بیشتر) محکوم شود.
  • ارتکاب جرم: ارتکاب به هرگونه جرم و دریافت مجازاتی(چه حدی چه تعزیری) که مغایر شان زوجه و خانواده وی باشد.
  • عقیم بودن زوج: در صورتی که زوجین تمایل به داشتن فرزند دارند، اما بعد گذشت حداقل ۵ سال به دلیل بیماری ای خاص یا ناباروری زوج این اتفاق نمی افتد، رای طلاق می تواند به درخواست زن صادر شود.
  • همسر دوم: با اختیار کردن همسر دوم بدون رضایت همسر اول، حق طلاق برای زوجه است؛ در صورتی همسر اول نسبت به این مسئله راضی باشد اما زوج عدالت را میان همسران خود رعایت نکند، باز هم نتیجه واگذاری حق طلاق است.

سایر موارد:

  • نداشتن رابطه جنسی با زوجه در مدت زمان طولانی و غیرمتعارف
  • عدم تهیه مسکن برای مدت زمان طولانی و غیر متعارف
  • کراهت شدید زوجه از زوج (که چون چندان محکمه پسند نیست با بذل مهریه همراه است.)

لازم به ذکر است که تنها در طی این شرایط حق طلاق برای زن به وجود نمی آید؛ هر دلیلی که از طرف زوج مشقت فراوانی را بر زوجه وارد و رای احراز دادگاه صالح را اخذ کند، می تواند دلیلی برای طلاق از طرف زن باشد.

کلام آخر

حق طلاق قانونا و شرعا برای مرد است، ولی طی شرایطی مثل گرفتن حق طلاق در عقدنامه، شروط دوازده گانه ضمن عقد و عوامل عسر و حرج این حق به زوجه واگذار می شود؛ البته واگذاری این حق تنها به این دلایل محدود نشده و به رای نهایی دادگاه نیز مربوط است. برای طلاق از طرف زن علاوه بر ارائه دلیل، باید مدارکی را ارائه کرد که بتواند صحت این دلایل را اثبات کند؛ در غیر این صورت، صرفا هزینه ی بی نتیجه ای برای دادرسی پرداخت شده است. معمولا زمان بسته شدن پرونده های طلاق، یک سال (یا بیشتر) است؛ بنابراین برای صرفه جویی در زمان و هزینه ها، درخواست کمک از بهترین وکیل اصفهان یا محل زندگی تان برای تسهیل روند پرونده طلاق تان پیشنهاد می شود.

منبع: مستر وکیل

دیدگاهتان را بنویسید