قالب وردپرس افزونه وردپرس
تازه ها
خانه > رپرتاژ آگهی > لات در فارکس چیست؟ انواع لات و نحوه و فرمول محاسبه آن

لات در فارکس چیست؟ انواع لات و نحوه و فرمول محاسبه آن

صرافی بروکر بینگ ایکس bingx یکی از پلتفرم های چندگانه فارکس و ارز دیجیتال است. بازار بزرگ مالی فارکس در دنیا، طرفداران و کاربران بسیار زیادی دارد. اما تنها آنهایی در این بازار موفق هستند که با مفاهیم فارکس بیشتر آشنا باشند و آنها را عمیقا درک کنند.

اگر به بازار و معاملات فارکس نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که خیلی از مفاهیم مانند لات و پیپ و اسپرد و معاملات لوریج و برخی دیگر در این بازار معاملاتی وجود دارد که دانستن هر کدام نیاز واقعی تریدر و سرمایه گذار است. اگر یک سرمایه گذار بتواند از این مفاهیم به درستی در کنار تحلیل و استراتژی‌های خود استفاده کند، بدون شک در معاملات این بازار، موفق می‌شود.

لات در واقع یک مفهوم اندازه گیری در بازار فارکس است. شاید بهتر باشد لات را به یک ظرف یا شانه تخم مرغ تشبیه کنیم. اگر از مفهوم لات به درستی استفاده شود، می‌توان سرمایه در بازار فارکس را به راحتی مدیریت کرد. از این مفهوم به عنوان یک مبدل میان سرمایه و سود یاد می‌شود. لات در کنار تمام مفاهیم دیگر مانند جفت ارز، پیپی، اسپرد و اهرمهای معاملاتی و تمام اجزای این بازار، فقط برای این است که کار معاملات ساده‌تر و بیشتر درک شود

اگر از لات چیزی نمی‌دانید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید. ما قصد داریم پیرامون مفهوم لات در فارکس، نحوه محاسبه و فرمول آن بیشتر صحبت کنیم. بر همین اساس چند پرسش مهم مطرح کرده و در خلال بحث به آنها پاسخ داده‌ایم که شامل موارد زیر است:

۱٫     لات چیست و چه مفهومی دارد؟

۲٫     انواع لات در بازار معاملات فارکس کدام است؟

۳٫     نحوه محاسبه فرمول لات چگونه است؟

۴٫     ارتباط بین لات و لوریج چیست؟

لات و مفهوم آن در بازار مالی فارکس

لات در بازار فارکس از مفاهیمی است که شناخت آن می‌تواند تاثیر بسیاری در نحوه معاملات داشته باشد. اگر بخواهیم این مفهوم را به سادگی توضیح دهیم، باید گفت که لات در بازار فارکس برای راحت بودن کار معاملات، واحدهای اندازه گیری به وجود آورده است که به آنها لات گفته می‌شود. وقتی شما وارد بازار فارکس می‌شوید، بر خلاف بازارهای دیگر مانند ارز دیجیتال، شما می‌توانید پوزیشن خود را در اندازه‌های مشخص باز کنید.

برخی از تریدرها با مفهوم لات و سایر مفاهیم مانند پیپ و امثالهم، آشنایی کامل دارند. به همین دلیل در انجام معاملات و پوزیشن‌های خود می‌توانند اندازه گیری‌های دقیق انجام داده و بفهمند که چه می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید بدانید که مفهوم لات در فارکس چیست، باید به مثال‌ها رجوع کنید. خوشبختانه مثال در این باره زیاد است و خیلی زود می‌تواند مفهوم آن برای کاربران جا بیفتد.

انواع لات در بازار و معاملات فارکس

تا اینجا با مفهوم و معنی لات در بازار فارکس، آشنا شدید. این مفهوم، باید برای تریدرها و سرمایه گذاران به خوبی جا بیفتد تا در هنگام معامله و خرید و فروش جفت ارز، به اشتباه نیفتند. اما در اینجا قرار است انواع لات را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. صرافی بینگ ایکس bingx در این مورد می تواند کمک شایانی به شما کند.

در بازار فارکس با 4 نوع لات مواجه هستیم که هر کدام را به اختصار معرفی می‌کنیم. اما شاید بهتر باشد مفهوم و معنای پیپی را هم بدانیم چون این دو در کنار هم ذکر می‌شوند.

در تعریف واضح و مشخصی که در تمام دنیا از این مفهوم شده است، می‌توان به تعریف زیر به طور مستقیم اشاره کرد:

“پیپ یا PIP مخفف Price Interest Point است که از سوی معامله گران به عنوان واحدی برای مشخص کردن تغییرات و نوسان قیمت لیست جفت ارزهای فارکس استفاده می‌شود. مقدار نوسانات هر جفت ارز به شرایط آن بستگی دارد.”

حالا می‌توانیم انواع لات را معرفی کنیم:

۱٫ لات استاندارد:

  • در بازار فارکس، لات استاندارد همان 100 هزار واحد است که برای برای دلار معادل صد هزار دلار است؛ بنابراین هر پیپ سود ارزشی معادل 10 دلار داراست. سرمایه گذاران کلان و افرادی که سرمایه بالایی در فارکس وارد می‌کنند، از این لات استفاده می‌کنند. برای استفاده از این نوع لات حداقل باید 25 هزار دلار داشته باشید.

۲٫ مینی لات:

هر یک مینی لات در فارکس معادل 10 هزار دلا دارد. در واقع هر لات شامل 10 هزار واحد است. این لات در بازار فارکس طرفداران زیادی دارد. برای این لات نیازمند 100 دلار است که افراد تازه وارد و تریدرهایی که تازه وارد دنیای فارکس شده‌اند، از آن استفاده می‌کنند. هر پیپ سود ارزشی معادل 1 دلار است.

۳٫ میکرو لات:

میکرو لات در معاملات فارکس شامل هزار واحد بوده و هر پیپ سود معادل 0.1 دلار دارد. میزان سودی که تریدر و سرمایه گذار با خرید این لات به دست می‌اورد، کم است. و بیشتر برای کسانی مناسب است که قدرت ریسک پذیری پایینی دارند. افراد مبتدی که هنوز در مورد لات و پیپ و بازار فارکس چیز خاصی نمی‌انند، می‌توانند از این لات استفاده کنند.

۴٫ نانو لات :

این اندازه در فارکس برابر 100 واحد است که کوچکترین واحد در معاملات فارکس است. سود آن بسیار پایین است زیرا سایز کوچکی دارد و در بازار فارکس، کمتر از آن استفاده می‌شود.

در بازار فارکس فقط همین لات‌ها وجود دارد و می‌توانید معاملات خود را در این لات‌ها انجام دهید. برخی از سرمایه گذاران این مفاهیم را نوعی سد و نوعی محدودیت می‌دانند. در واقع لات در تمام بروکرهای فارکس وجود دارد و نمی‌توان خارج از آن معامله انجام داد. اما صرافی بینگ ایکس BINGX معاملات جفت ارزهای فارکس، مفهوم لات و پیپ را دچار تغییر و دگرگونی ساخته و سرمایه گذاران با دست بازتری می‌توانند معامله کنند.

البته شما می‌توانید در بروکرها خارج از لات استاندارد هم معامله کنید اما فقط با معاملات لوریج و اهرم دار می‌توانید این کار را انجام دهید.

ارتباط لات با لوریج در معاملات فارکس

با مفهوم لات قبلا آشنا شدیم اما یک مفهوم دیگر در فارکس وجود دارد که باید آن را هم بشناسیم. لوریج یا اهرم، به معنای این است که در معاملات فارکس می‌توان با لوریج، بیشتر از سرمایه موجود در کیف پول خود، معامله کرد. در واقع این میزان از بروکر قرض گرفته می‌شود.

به هنگام معامله اگر پولی نداشته باشیم می‌توانیم از این ویژگی ( اهرم ) استفاده کنیم. ما می‌توانیم با استفاده از لات و محاسبه آن که قبلا گفته شد، تعیین کنیم که چقدر سرمایه نیاز داریم و با استفاده از لوریج، آن را تامین و استفاده کنیم. ما با اهرم‌های مختلفی مواجه هستیم که می‌توانیم یکی را به دلخواه انتخاب کنیم مثلا اهرم 50 یا 100 و حتی 200 که در بیشتر بروکرها این اهرم محدود است .اما در صرافی بینگ ایکس bingx میزان اهرم بالا نیز در اختیار بوده و می‌توان از آن استفاده کرد.

برای بدست آوردن میزان لات در معاملات لوریج، کافی است تا با توجه به لوریج و اهرم انتخابی خود، مبلغ اولیه در آن لوریج را ضرب کرده و به آن میزان، لات دریافت کنیم.

و کلام آخر

دانش و اطلاعات در بازار فارکس، حرف اول را می‌زند. بهتر است پیش از شروع معامله، با مفاهیم لات و پیپ و لوریج کاملا آشنا باشیم تا بتوانیم معاملات بهتری انجام دهیم.

منبع: صرافی bingx

دیدگاهتان را بنویسید