قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > مسیر یادگیری شغل قنادی و شیرینی پزی برای مبتدی ها

مسیر یادگیری شغل قنادی و شیرینی پزی برای مبتدی ها

از گذشته تا به امروز، قنادی یکی از مشاغل پرطرفدار در ایران و سراسر جهان بوده و متخصصان این رشته در شیرینی فروشی ها، رستوران ها، هتل ها، مراکز تفریحی و توریستی، تالار ها و سایر مراکز تهیه و عرضه شیرینی و دسر مشغول به کار هستند و درآمدهای خوبی دارند. به علاوه؛ این رشته به راحتی فرصت کار کردن به صورت مستقل (فریلنسر یا آزاد کار) و یا کارآفرینی (راه اندازی قنادی یا کارگاه تولید شیرینی) را برای افراد بلند پرواز و جویای موفقیت و درآمدزایی بالا را فراهم می کند. به همین دلیل این روزها افراد زیادی به دنبال یادگیری قنادی هستند و مقاله پیش روی شما، به عنوان راهنمایی برای این افراد نوشته شده است.

برای آموزش قنادی و شیرینی پزی حرفه ای و اصولی، به ویژه برای کسانی که اطلاعات و تجربه کار بالایی در این حوزه ندارند، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. در ادامه، به برخی از اصلی ترین و اثرگذارترین روش ها اشاره خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

دوره های حضوری در آموزشگاه های قنادی

یکی از بهترین و سریع ترین روش های یادگیری شغل قنادی، شرکت در دوره های حضوری این رشته مانند دوره کیک پزی تخصصی، کلاس شیرینی پزی (تر و خشک و سنتی و مدرن) و دوره دسرهای ایرانی و خارجی و دیگر کلاس های مربوطه در آموزشگاه های معتبر است.

در انتخاب موسسه آموزشی مناسب یادگیری مهارت های قنادی، سعی کنید آموزشگاه هایی را انتخاب کنید که کادر آموزشی مجرب و سابقه برگزاری دوره های تخصصی موفق فراوانی را دارند و در پایان کلاس مدرک معتبر و با ارزش (مانند مدرک رسمی فنی و حرفه ای) اعطا می کنند.

به علاوه؛ برخورداری از طیف وسیعی از دوره های تخصصی قنادی از جمله دوره هایی که این روزها خیلی محبوب هستند مانند دوره کیک آرایی و دکور کیک با خامه و فوندانت، دسرهای سنتی آسیایی و اروپایی یا دوره کیک کافه ای نشان دهنده اعتبار آموزشگاه و تخصص بالای مدرسان آن می باشد.

دوره های تخصصی قنادی و شیرینی پزی معمولاً بین یک هفته تا یک ماه طول می کشند و طی آنها، مهارت های لازم برای شغل قنادی به شکل کاملا عملی و پروژه ای به هنرجویان آموزش داده می شود. در دوره های آموزشی این رشته، هنرجویان با مباحث مختلف مرتبط با شغل قنادی آشنا می شوند.  این مباحث شامل موارد زیر است:

  • شناخت انواع مواد اولیه و کاربرد آنها در تهیه شیرینی و دسر
  • آشنایی با انواع شیرینی تر و خشک ایرانی و خارجی و دسر و روش های تهیه آنها
  • یادگیری کامل با تجهیزات و وسایل حرفه ای و تخصصی قنادی و نحوه کار با آنها
  • شناخت استانداردها و اصول بهداشت و ایمنی در تهیه شیرینی و کیک
  • آشنایی با روش های تزیین کیک و شیرینی و دسر به روش ماهرانه و خلاقانه و هنرمندانه
  •  و …

کارآموزی در قنادی ها

روش دیگر یادگیری این رشته، کارآموزی در قنادی ها است. در این روش، هنرجو می تواند با حضور در محیط واقعی کار، مهارت های لازم و ضروری برای شغل شیرینی پزی را از قنادان با تجربه بیاموزد. البته لازم به ذکر است برای کارورزی کردن در اکثر قنادی های معتبر و بنام (که کارآموزی در آنها می تواند برای علاقه مندان این رشته بسیار آموزنده باشد) بهتر است یک آشنایی اولیه و تجربه مختصر در زمینه پخت کیک و شیرینی داشته باشید و برای آشنایی با محیط کار واقعی و کسب تجربه بیشتر نسبت به شرکت در دوره های کارآموزی قنادی اقدام کنید.

در کارآموزی در قنادی ها، هنرجو معمولاً مسئولیت های زیر را بر عهده می گیرد:

  • آماده سازی مواد اولیه به اندازه کافی و در زمان مناسب
  • کمک به تهیه کیک و شیرینی و دسر با راهنمایی قنادها
  • تمیز کردن و نظافت محیط کار برای جلوگیری از انتقال بیماری ها
  • رسیدگی به امور مشتریان و سفارش گیری در صورت نیاز
  • و …

نکته: البته لازم به ذکر است که شرایط کارآموزی و وظایف کارآموزان ممکن است در هر قنادی نسبت به دیگری متفاوت باشد و نمی توان یک سری مسئولیت های یکسان و مشابه را برای همه قنادی ها در نظر گرفت.

آموزش آنلاین

در سال های اخیر، آموزش آنلاین نیز به یکی از روش های محبوب یادگیری شغل قنادی تبدیل شده است. در این روش، هنرجو می تواند از طریق اینترنت، به آموزش های مربوط به کیک و شیرینی پزی تخصصی دسترسی داشته باشد.

آموزش آنلاین یک روش مقرون به صرفه برای یادگیری شغل قنادی است که در آن، هنرجو می تواند در زمان و مکان دلخواه خود، به آموزش ها دسترسی داشته باشد. اما این موضوع که هنرجو امکان انجام تمرین های عملی و برخورداری از نظارت و راهنمایی اساتید متخصص و مجرب را ندارد؛ از نکات منفی و قابل تامل در روش یادگیری قنادی به شکل آنلاین هستند.

یادگیری خودآموز

هنرجو می تواند با مطالعه کتاب ها و مقالات آموزشی و تماشای فیلم های آموزشی رایگان در شبکه های اجتماعی، مهارت های لازم برای شغل قنادی را کسب نماید. یادگیری خودآموز یک روش چالش برانگیز است و هنرجو باید از انگیزه و پشتکار کافی برخوردار باشد تا بتواند با این روش موفق شود.

به علاوه؛ معمولا یادگیری مهارت های عملی و هنری مانند قنادی به صورت خودآموز نیازمند صرف زمان و انرژی و هزینه بسیار زیاد است و شاید همین طولانی و پرهزینه شدن پروسه یادگیری؛ فرد را به طور کلی از آموزش دلزده کند.

مدت زمان لازم برای یادگیری شغل قنادی

مدت زمان لازم برای یادگیری این شغل، به روش یادگیری انتخابی هنرجو بستگی دارد. اگر هنرجو در دوره های تخصصی قنادی یک آموزشگاه معتبر شرکت کند، معمولاً می تواند در عرض چند هفته یا نهایتا یک ماه، مهارت های لازم برای شغل شیرینی و کیک پزی را کسب کند. اگر هنرجو کارآموزی در قنادی و یا روش خودآموز و یا آنلاین را انتخاب کند، معمولا مدت زمان یادگیری او بیشتر می شود.

نکات مهم برای یادگیری شغل قنادی

علاوه بر روش یادگیری، نکاتی که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم برای شروع آموزش و در ادامه ورود به عرصه قنادی و موفقیت در آن ضروری هستند.

  • قنادان باید از کار کردن با دست و مواد خوراکی به صورت مداوم و طولانی مدت لذت ببرند.
  • شیرینی پزها باید از پشتکار و صبر کافی برخوردار باشند تا بتوانند در این شغل موفق شوند.
  • این افراد باید دقت و توجه به جزئیات کافی داشته باشند تا بتوانند کیک و شیرینی های باکیفیت و خوش طعم تولید کنند؛ چرا که حتی کمترین اشتباه در اندازه گیری مواد اولیه یا رعایت نکردن زمان پخت مناسب می تواند باعث خراب شدن شیرینی شود.
  • قنادان باید با استفاده از خلاقیت و تبحر خود، شیرینی هایی تولید کنند که از نظر ظاهری و طعم، جذاب و منحصر به فرد باشند.
  • شیرینی پزها باید قادر باشند مواد اولیه را با دقت و مهارت بسنجند. برای این کار، بهتر است از پیمانه ها و واحدهای اندازه گیری استاندارد و دقیق استفاده گردد.
  • این افراد باید مهارت حل مسئله داشته باشند تا اگر در حین پخت شیرینی، مشکلی پیش آمد (برای مثال شیرینی بیش از حد خشک شده باشد) از این مهارت برای رفع مشکل استفاده نمایند.
  • قنادان باید از قوانین و مقررات بهداشت و روش های بهینه برای نگه داری مواد خوراکی بدون فاسد شدن آن آگاه باشند تا بتوانند محصولاتی سالم و بهداشتی تولید کنند.

پاسخ به سوالات متداول در مورد یادگیری قنادی

در ادامه قصد داریم به مهم ترین سوالاتی که برای هنرجویان و علاقه مندان پیش از شروع یادگیری حرفه ای و شرکت در دوره های تخصصی آموزشی این حوزه پیش می آید پاسخ دهیم:

  1. آیا برای یادگیری قنادی باید تجربه کار در این حوزه را داشته باشیم؟

خیر. اگر روش انتخابی شما شرکت در دوره های آموزشی حضوری یا آنلاین باشد؛ اساتید دوره تدریس را از مباحث پایه و ابتدایی شروع می کنند و شما با انجام تمرین های عملی متعدد در حین کلاس به صفر تا صد این رشته مسلط می شوید.

  1. اگر دانش آموز یا دانشجو باشم چگونه می توانم در دوره های تخصصی قنادی شرکت کنم؟

دوره های شیرینی پزی محدودیت سنی و زمانی ندارند. یعنی شما می توانید در زمان تحصیل خود در مدرسه یا دانشگاه نیز در این دوره ها شرکت کنید. به علاوه؛ بسیاری از آموزشگاه ها کلاس های خصوصی و فشرده و آخر هفته نیز برای افراد شاغل یا محصل که وقت آزاد کمتری دارند، برگزار می کنند تا فرصت یادگیری این رشته محبوب و کاربردی را برای افراد بیشتری فراهم نمایند.

  1. در دوره های قنادی و شیرینی پزی چه مدرکی ارائه می شود؟

موسسات آموزشی مختلف مدارک گوناگونی را برای هنرجویان خود در نظر گرفته اند؛ اما در حال حاضر معتبر ترین مدرک موجود در حوزه قنادی، مدرک بین المللی صادر شده از سوی سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

  1. چگونه پس از یادگیری قنادی، مدرک فنی و حرفه ای بگیریم؟

چنانچه شما در دوره های آموزشی این رشته در آموزشگاه های دولتی یا آزاد فنی و حرفه ای معتبر شرکت کنید؛ می توانید پس از پایان یافتن کلاس از آموزشگاه بخواهید برای شرکت در آزمون های دو مرحله ای کتبی و عملی و دریافت مدرک بین المللی پس از قبولی، شما را به سازمان فنی و حرفه ای کشور معرفی کند.

  1. برای شرکت در دوره های آموزش قنادی باید چه وسایلی تهیه کنیم؟

در آموزشگاه های معتبر و خوش نام، وسایل و تجهیزات و همچنین مواد اولیه مورد نیاز برای یادگیری هنر قنادی، در اختیار هنرجویان قرار می گیرد و نیازی نیست آنها با خوشان وسیله ای به سر کلاس ها بیاورند.

  1. آیا یادگیری قنادی می تواند برای مهاجرت کردن و کار در بازار بین المللی مفید باشد؟

بله. مهاجرت فرآیندی پیچیده و نسبتا دشوار است که نیازمند طی کردن مراحل خاصی است. اما بدون شک، یادگیری قنادی به ویژه شرکت در دوره هایی که دارای مدرک بین المللی و معتبر و قابل ترجمه هستند؛ در کنار داشتن نمونه و سابقه کار قابل استناد و تخصصی، می تواند به مهاجرت شما کمک کند؛ چرا که قنادی در حال حاضر و حتی در آینده یکی از مشاغل و حرفه های همواره مورد نیاز همه جوامع به ویژه کشورهای توریستی و پر تردد هست و خواهد بود.

  1. اگر قصد راه اندازی قنادی یا کارگاه شیرینی پزی خودم را داشته باشیم بهتر است چه روش یادگیری را دنبال کنم؟

برای تاسیس کسب و کار شخصی خود بهتر است در دوره هایی ثبت نام کنید که مدرک قنادی فنی و حرفه ای رسمی به شما داده می شود. زیرا داشتن این مدرک، برای طی کردن مراحل قانونی و اداری مربوط به راه اندازی کارگاه یا مغازه شیرینی پزی (از جمله دریافت پروانه کسب و مجوز، گرفتن وام خود اشتغالی و کارآفرینی از صندوق های مالی دولتی و یا خصوصی و …) می تواند بسیار مفید و اثر بخش باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم روش های یادگیری قنادی را با هم مقایسه کرده و در ادامه، نکات مهم و حیاتی در خصوص آموختن این حرفه محبوب و سوالاتی که ممکن است برای علاقه مندان و هنرجویان رشته قنادی پیش بیاید را با هم بررسی کرده و پاسخ دهیم.

در نهایت باید بگوییم که مهم ترین عامل در موفقیت قنادان مبتدی و تازه کار؛ روشی که برای یادگیری انتخاب می کنند نیست؛ بلکه میزان پشتکار و تلاش و انگیزه آنها برای یادگیری و زمانی است که به تمرین و پرورش مهارت های خود اختصاص می دهند. با آرزوی موفقیت برای شما خوانندگان گرامی و رسیدن به اهداف شغلی مورد نظرتان، مقاله را به پایان می بریم. خوشحال می شویم نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید