قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > مقابله با اثرات مخرب نور خورشید بر روی پوست، در تابستان

مقابله با اثرات مخرب نور خورشید بر روی پوست، در تابستان

در طول تابستان، زمانی که سطوح اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند بر روی پوست آسیب ایجاد کند، مراقبت از پوست بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

به‌نوشته نشریه پزشکی WebMD و به‌گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD)، از هر پنج آمریکایی یک نفر در طول زندگی خود به نوعی سرطان پوست مبتلا می‌شود. همچنین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء‌بنفش ممکن است منجر به آب‌مروارید شود. پیری زودرس پوست و در نهایت سرطان این عضو بدن، از اثرات دیگر قرارگیری در معرض اشعه ماوراء‌بنفش خورشید است. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار‌گرفتن بیش‌از‌حد در معرض نور خورشید خطر ابتلا به ملانوم، کشنده‌ترین شکل این بیماری را افزایش می‌دهد.

اما بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل چیست؟ هنگامی‌که در طول روز بیرون هستید، ازکرم ضد‌آفتاب استفاده کنید، حتی در روزهای ابری.

استفاده از محصولی با SPF بالاتر، عاقلانه‌تر است. شما باید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون‌رفتن، حتما از کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید. طوری پوست را با این کرم بپوشانید که مالش آن بر روی پوست، یک دقیقه کامل طول بکشد. اگر در ساحل هستید، برای مدت طولانی شنا می‌کنید، عرق می‌کنید یا در فضای باز هستید، هر دو ساعت یکبار این کرم را تجدید کنید.

فراموش نکنید که این نوع کرم‌ها باید در برابر آب مقاوم باشند به‌طوری‌که عرق یا آب نتوانند به‌راحتی آن را از بین ببرند.

به‌گفته بنیاد سرطان پوست آمریکا، لباس‌هایی با ویژگی‌های خاص نیز می‌توانند در کنار کرم ضد‌آفتاب، از رسیدن اشعه‌های مضر به پوست جلوگیری کنند.

لباس‌های تولید‌شده از پلی‌استرهای روشن و ابریشم نازک و ساتنی می‌توانند اشعه ماوراء‌بنفش را جذب یا منعکس کنند و از رسیدن اشعه‌های مضر به پوست جلوگیری کنند.

لب یک محل شایع برای سرطان پوست است.  برای محافظت کامل از لب‌ها:

به‌دنبال محصولات مخصوص لب باشید که دارای SPF15 یا بالاتر هستند. اگر سابقه سرطان لب و پوست دارید، از بالم لب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید.

بر‌اساس میزان تماس با اشعه ماوراء‌بنفش، محصول مراقبت از لب را هر دو ساعت یا بیشتر تجدید کنید.

بهتر است از رژ لب حاوی SPF استفاده کنید یا یک نرم‌کننده لب با SPF، زیر رژ لب بزنید.

قرار‌گرفتن طولانی‌مدت در معرض اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند سفیدی چشم‌ها را قرمز کند، همانطور که خورشید می‌تواند پوست را بسوزاند. با گذشت زمان، این روند می‌تواند باعث مشکلات چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا شود. برای جلوگیری از آسیب به چشم، عینک آفتابی با کیفیتی انتخاب کنید. عینک‌های UV400 حداقل استاندارد برای عینک‌‌های آفتابی به شمار می‌روند.

این نکته را فراموش نکنید که کودکان در برابر آسیب‌های خورشید مصون نیستند. آنها تا زمانی‌که به سن ۱۸سالگی می‌رسند، ۸۰ درصد از کل زندگی خود را در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند. اگر آفتاب‌سوختگی تاول‌زا بخشی از آن دوران کودکی باشد، خطر ابتلا به سرطان پوست مرگبار در اواخر زندگی دو برابر می‌شود.

به‌طور کلی، بهتر است هم شما و هم فرزندانتان بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر از آفتاب دور بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید