قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بارداری ونازایی > تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری

تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری

هر کدام از والدین در تشکیل نیمی از فرزندشان دخیل هستند. کروموزوم های زن XX هستند، در نتیجه مادر فقط می تواند کروموزوم X را به فرزندش بدهد. کروموزوم های مرد XY هستند، پس پدر می تواند کروموزوم X یا کروموزوم Y را به فرزندش بدهد که در حالت اول فرزند دختر و در حالت دوم فرزند پسر خواهد شد. به طور کلی احتمال اینکه فرزند دختر باشد یا پسر 50/50 است.

تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری
تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری

دلایل تعیین جنسیت فرزند

  • بیماری های ژنتیکی:

    بعضی از والدین بیماری های ژنتیکی خاصی دارند که نمی خواهند این بیماری به فرزندانشان منتقل شود. دیستروفی عضلانی و هموفیلی از جمله بیماری هایی هستند که از طریق ژنتیک به فرزند پسر منتقل می شوند. در نتیجه زوج مبتلا به این بیماری ها برای جلوگیری از انتقال بیماری، تمایل دارند تا از طریق تعیین جنسیت، صاحب فرزند دختر شوند.

  • تعادل خانواده:

  • زوجی که صاحب فرزند یا فرزندانی از یک جنسیت هستند، علاقه دارند تا فرزند یا فرزندان بعدی آن ها از جنس دیگر باشند.

همچنین دلایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دیگری وجود دارد که پدر و مادر را به خواستن فرزند با جنسیت معین متمایل می کند.

روش های تعیین جنسیت

  • روش گرادیان:

  • این روش ساده ترین روش تعیین جنسیت است. در این روش اسپرم در آزمایشگاه آندرولوژی شسته می شود و بعد در یک سانتریفیوژ گذاشته می شود. در سانتریفیوژ کروموزوم X به دلیل داشتن وزن بیشتر، از کروموزوم Y جدا می شود. به این ترتیب می توان هرکدام از کروموزوم های X یا Y را برای لقاح به رحم مادر وارد کرد، یا از طریق روش IVF و تولید رویان در آزمایشگاه عمل کرد. احتمال موفقیت این روش پایین است.
  • تکنیک سیتومتری:

  • این روش با استفاده از رنگ فلورسنت، اسپرم های با کروموزوم X و اسپرم های با کروموزوم Y را دسته بندی می کند. کروموزوم های X به دلیل داشتن ماده كنتیکی، بیشتر رنگ فلورسنت را جذب می کنند. در ادامه از لیزر برای جدا کردن کروموزوم ها استفاده می شود. احتمال موفقیت این روش 60% تا 70% است.
  • تشخیص بیماری های ژنتیکی پیش از لانه گزینی یا PGD:

    روش PGD نه تنها برای تعیین جنسیت، بلکه برای تشخیص انواع بیماری های ژنتیکی کاربرد دارد. این تست به ما می گوید که آیا رویان طبیعی و سالم است یا مشکلات کروموزومی مانند سندرم داون دارد. در روش PGD، رویان از طریق تکنیک IVF ایجاد می شود. بعد از باروری تخمک، رویان 3 الی 5 روز برای تقسیم سلولی در آزمایشگاه می ماند و بعد از این مدت، بیوپسی رویان انجام شده و به آزمایشگاه PGD انتقال می یابد. در این آزمایشگاه جنسیت رویان و وجود بیماری های ژنتیکی بررسی شده و نتایج در روز 6 ام حاضر می شود. در این زمان انتخاب رویان برای انتقال به رحم امکان پذیر است. باقی رویان های سالم را نیز می توان برای آینده فریز نمود. احتمال موفقیت این روش 99% تا 100% است.

منبع

http://www.lajollaivf.com/fertility-treatments/sex-gender-selection-san-diego

دیدگاهتان را بنویسید