قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بارداری ونازایی > علائم بارداری از روی چهره

علائم بارداری از روی چهره

از روز ششم تا دوازدهم پس از لحظه بارورشدن تخمک، فرایند بارداری آغاز می‌شود. در علائم بارداری برای برخی از خانم‌ها احتمال دارد لکه بینی ابتدای دوران بارداری را با شروع پریود اشتباه بگیرند. این اشتباه معمولا به‌علت گرفتگی عضلانی رخ می‌دهد. حتما به یاد داشته باشید که این گرفتگی‌ها به‌نظر مشابه دردهای معمول پریود هستند. اما باید توجه داشت که خونریزی و گرفتگی عضلات در ابتدای دوران بارداری بسیار خفیف خواهد بود. اگر با درد شدیدی مواجه هستید، احتمالا باردار نیستید و برای اطمینان بیشتر، تست بارداری انجام دهید.

علائم اولیه بارداری کدام‌اند؟

تغییرات هورمونی قابل‌توجهی در دوران بارداری رخ می‌دهد. اینها علائم مختلفی را تحریک می‌کنند. برخی از زنان بسیاری از علائم بارداری را تجربه می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است فقط تعداد کمی از آنها را داشته باشند.

شما در این دوران طیف وسیعی از تغییرات و علائم را تجربه خواهید کرد. از جمله کمردرد، سردرد، گرفتگی عضلات پا یا واریس، خارش یا سوزن‌سوزن‌شدن، یبوست، هموروئید یا سوء هاضمه، واژینیت یا ترشحات واژن، تغییرات خلقی یا افسردگی همگی یا برخی از این علائم می‌تواند در بدن شما رخ دهد.

علائم بارداری

بسیاری از علائم، احتمالا ناشی از استرس یا بیماری دیگری باشد، بنابراین اگر فکر می‌کنید باردار هستید، یک تست بارداری خانگی (آزمایش ادرار) انجام دهید. از پزشک عمومی بخواهید برای شما آزمایش ادرار، آزمایش خون یا سونوگرافی را تجویز کند.

عقب افتادن پریود

عقب افتادن پریود اغلب از اولین علائم بارداری احتمالی است. بااین‌حال، برخی از زنان در حوالی دوره مورد انتظار خود خونریزی خفیف را تجربه می‌کنند.

تهوع و استفراغ

تهوع صبحگاهی وضعیتی محسوب می‌شود که بیش از نیمی از زنان باردار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زنان مبتلا به تهوع صبحگاهی، علاوه براینکه این علائم را در صبح تجربه می‌کنند، گاهی در طول روز نیز از این حالت رنج می‌برند.

تغییرات سینه‌ها

در دوران بارداری، سینه‌ها پرتر، متورم و حساس می‌شوند. این تغییرات مشابه تغییراتی است که در چند روز قبل از قاعدگی می‌توانید متوجه شده باشید. در دوران بارداری، پوست اطراف نوک پستان تیره‌تر و سیاهرگ‌های سینه آشکارتر می‌شوند.

خستگی

خستگی شدید در اوایل بارداری از علائم بارداری شایع محسوب می‌شود. خستگی به‌احتمال زیاد ناشی از افزایش شدید هورمون جنسی پروژسترون خواهد بود. پروژسترون لازمه حفظ بارداری و کمک به رشد کودک است، اما متابولیسم بدن شما را نیز کمتر خواهد کرد.

تکرر ادرار

از دیگر علائم این دوره، تکرر ادرار است. بارداری سطح مایعات بدن را افزایش می‌دهد و طی آن کارایی کلیه بیشتر خواهد شد. رحم متورم نیز به مثانه فشار می‌آورد. بسیاری از زنان در هفته‌های ابتدایی بارداری، تکرر ادرار دارند.

هوس‌های غذایی

میل به برخی غذاها در بارداری بسیار رایج است، به‌ویژه برای غذاهایی که انرژی و کلسیم را تامین می‌کنند، مانند شیر و سایر محصولات لبنی. شما این امکان را دارید تا متوجه بیزاری ناگهانی نسبت به غذاهایی شوید که قبلا دوست داشتید. برخی از زنان حتی نسبت به مواد غیرخوراکی مانند خوردن خاک، هوس خاصی پیدا می‌کنند. این علائم معمولا نشان‌دهنده کمبود موادمغذی خواهد بود.

کمردرد

کمردرد از علائم بارداری در این دوره است که بیش از یک نفر از هر ۳ زن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این درد به‌دلیل شل‌شدن رباط‌ها و تغییر وضعیت بدن به‌دلیل بارداری و جنین روبه‌رشد خواهد بود.

تنگی نفس

در شروع بارداری هورمون پروژسترون ظرفیت ریه شما را افزایش می‌دهد. این افزایش به شما امکان می‌دهد اکسیژن بیشتری را به کودک خود برسانید و از شر مواد زائد مانند دی‌اکسیدکربنی که هر دو تولید می‌کنید خلاص شوید.

یبوست

یبوست به حرکات نادر و سفت روده اشاره دارد که دفع را دشوار خواهد کرد. یبوست یک مشکل رایج و از علائم بارداری است که حرکت دستگاه گوارش شما را کند می‌کند یا به دلیل فشار رحم درحال‌رشد روی رکتوم شما به وجود می‌آید.

سردرد

اگر در دوران بارداری سردردی دارید که با داروهای مسکن معمولی تسکین نمی‌یابد، به‌خصوص در نیمه دوم بارداری، با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. اگر در آذربایجان شرقی هستید، می‌توانید از بهترین دکتر زنان ارومیه نوبت بگیرید.

سوزش سر دل و سو هاضمه

سوزش سر دل، رفلاکس یا سو هاضمه، درد و ناراحتی همراه با اسید از معده است که وارد مری می‌شود و سوزش مری را به‌همراه دارد. سوء هاضمه در دوران بارداری به‌دلیل فشار رحم بزرگ‌شده خواهد بود که بر روی اندام‌های شکم و عملکرد هورمون پروژسترون که باعث شل‌شدن عضله بین مری و معده می‌شود، رخ می‌دهد.

علائم بارداری از روی چهره

تشخیص علائم بارداری از طریق روی چهره به‌صورت قطعی ممکن نیست. بااین‌وجود، در برخی موارد، تغییراتی در چهره زنان باردار مشاهده می‌شود.

پف چشم

گاهی خیلی از خانم‌های باردار، با وجود خواب و استراحت کافی، چشمانی پف‌کرده دارند که این امر نشان‌دهنده خستگی آنها است، به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسد خواب کافی نداشته‌اند. اما در مراحل آخر بارداری به دلیل افزایش وزن و حمل وزن اضافی، احساس خستگی بیشتری به‌نظر می‌رسد که همه این مسائل پس از اتمام دوران بارداری برطرف خواهند شد.

قرمزی پوست

حمل کودک یا افزایش وزن می‌تواند منجر به افزایش فشارخون شود که بر رنگ پوست نیزتاثیر می‌گذارد و احتمال دارد به‌عنوان یکی از علائم بارداری از روی چهره درنظرگرفته شود. در واقع، به‌همین‌دلیل، رنگ پوست چهره در طول دوران بارداری به رنگ قرمز در می‌آید.

ریزش مژه و ابرو

یکی دیگر از نشانه‌های بارداری از روی چهره، ریزش مژه و موهای ابرو است. برخی از زنان این تغییر را تجربه نمی‌کنند، اما احتمال دارد متوجه نازک‌شدن مژه و ابروی خود شوند. این مشکل به‌طور عمده در زنانی رخ می‌دهد که رژیم غذایی حاوی پروتئین و ویتامین ندارند و عملکرد تیروئید آنها به‌درستی انجام نمی‌شود.

پارگی مویرگ‌های صورت

تغییرات هورمونی باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی قرمز روی صورت، به‌ویژه در اطراف پیشانی و گونه‌ها می‌شود. این پدیده به‌عنوان پارگی مویرگ معروف است و به‌عنوان یکی دیگر از نشانه‌های بارداری از روی چهره درنظرگرفته می‌شود. تغییرات هورمونی در بدن به رگ‌های خونی اثراتی نرم‌کننده دارد که در نهایت این وضعیت را ایجاد می‌کند.

چربی پوست

از علائم بارداری، افزایش چربی پوست است. افزایش میزان هورمون در بدن طی دوران بارداری، منجر به افزایش چربی پوست می‌شود. پوست شما در این دوران چرب‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. در مدت سه‌ماهه دوم، جریان خون بیشتری در بدن شما رخ می‌دهد و خون بیشتری در سطح پوست جریان دارد که در نتیجه پوستی مرطوب و درخشان خواهید داشت.

آکنه یا جوش

افزایش هورمون‌ها در بدن تغییراتی از جمله افزایش چربی و سطح سبوم را به دنبال دارد و به‌عبارت‌دیگر منافذ پوست را مسدود می‌کند. در نتیجه، ممکن است در این دوران مشاهده کنید که آکنه‌هایی بر روی چهره‌تان ظاهر می‌شوند که این امر طبیعی نیست.

حساس‌شدن پوست

طی دوران بارداری احتمالا متوجه شوید که پوست شما نسبت به محصولاتی که قبل از بارداری مصرف می‌کردید، حساس‌تر شده باشد. اگر پس از استفاده از برخی محصولات صورت شما قرمز یا خشک شد، نباید از این موضوع تعجب کنید، زیرا این امر در این دوره از علائم بارداری خواهد بود.

کک و مک

ایجاد کک و مک ناشی از افزایش سطح پروژسترون و استروژن است که باعث افزایش تولید رنگدانه‌ها در پوست می‌شود.

دوره بارداری یک سفر منحصربه‌فرد است که در تمام جوانب زندگی، حتی در چهره تاثیر می‌گذارد. از تغییرات شگفت‌آور چهره تا افزایش خوشی و شکوفایی، بدون شک بارداری یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی زنان خواهد بود. هر یک از علائم بارداری، از قرمزی پوست گرفته تا چربی افزایش‌یافته، نشان‌دهنده رخدادهای جذابی است که در چهره‌ بانوان باردار پدیدار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید