قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > هرچه بیشتر بدوید استخوانهای محکمتری دارید

هرچه بیشتر بدوید استخوانهای محکمتری دارید

نتایج حاصل از یک مطالعه جدید در اسپانیا که در مجله فیزیولوژی کاربردی اروپا منتشر شده نشان می‌‌‏دهد که دوی استقامت برای سلامت استخوان‌‌‏ها مفید است.

هرچه بیشتر بدوید استخوانهای محکمتری دارید
هرچه بیشتر بدوید استخوانهای محکمتری دارید

محققان دانشگاه سلا خوزه کامیلو (UCJC) در مادرید، اسپانیا دریافتند که دوی استقامت از ۱۰ کیلومتر تا ماراتن، می‌‌‏تواند اثر مثبتی در محکم شدن استخوان و به عبارتی افزایش تراکم استخوان و بالارفتن کیفیت استخوان پاشنه پا ‌‌‏گردد.

این تحقیق بر روی پای راست و چپ ۱۲۲ دونده ماراتن و ۸۱ دونده نیمه ماراتن، دونده ۱۰ کیلومتر برای دیدن تأثیر دویدن بر استخوان پا انجام گرفت.

سپس نتایج آزمایش با گروه دیگری از شرکت کنندگان که در یک رده سن قرار دارند ولی تحرکی ندارند مقایسه شد.

تیم تحقیقات متوجه شدند که هر دو دونده دوی استقامت مرد و زن دارای پاشنه استخوان محکم‌‌‏تری بودند و استخوان پایشان متراکم‌‌‏تر از افراد بدون تحرک بود.

علاوه بر این، در افرادی که دوی استقامت برای این تحقیقات آموزش داده شد، بیشتر از دیگران بهبودی و استحکام و در مواردی تراکم بیشتری از مواد معدنی در استخوان پاشنه دیده شده است.

اگر چه در افراد سالم عواملی چون سن، جنس، نژاد و رژیم غذایی همه برای تعیین میزان تراکم استخوان تعیین کننده است. ولی می‌‌‏توان تراکم استخوان را با تغییر در شیوه زندگی مانند ورزش منظم به خصوص تمریناتی که شامل تحمل وزن می‌‌‏شوند و یا اثرات بالایی دارند مانند پریدن، بهبود داد.

محققان بر این باورند که نتایج آن‌‌‏ها نشان می‌‌‏دهد که تمرینات استقامتی یک راه مؤثر برای جلوگیری از کاهش تدریجی تراکم مواد معدنی در استخوان است. تراکم مواد معدنی و استحکام استخوان با افزایش سن در بدن کاهش می‌‌‏یابد.

«بئاتریس لارا» از اعضای اصلی این تحقیقات در این باره گفت: «ورزش‌‌‏هایی مانند شنا کردن و اسکیت که در آن وزن بدن و یا تأثیر آن روی بدن کاهش می‌‌‏یابد چنین منافعی برای استخوان تولید نمی‌‌‏کند. با این وجود، اثر آموزش دوی استقامت بر استخوان‌‌‏های ما هنوز شناخته نشده است. در واقع برای رسیدن به چنین تأثیری نیاز به دویدن در مسافت‌‌‏های طولانی است.»

منبع :epochtimes.com

دیدگاهتان را بنویسید