قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > سبک زندگی > ورزش و تناسب اندام > نشستن در جکوزی می‌تواند فوایدی مانند دویدن داشته باشد

نشستن در جکوزی می‌تواند فوایدی مانند دویدن داشته باشد

تحقیقات دانشگاه کاونتری در بریتانیا نشان می‌دهد که نشستن در جکوزی به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند به اندازه دویدن برای سلامتی مفید باشد.

دکتر تام کالن، استادیار تحقیقات در مرکز ورزش و علوم زندگی کاونتری می‌گوید: «اثرات شفابخش آب به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد و غوطه‌ور شدن در آب گرم یا شفا با آب گرم به دلایل ذهنی و سلامتی و معنوی در سراسر جهان انجام می‌شود.»

به گزارش نیویورک‌پست، گروه کالن به بررسی خلق‌و‌خو، ضربان قلب، فشار خون، جریان خون، کورتیزول، ادراک حرارتی و اضطراب شرکت‌کنندگان سالم بین سنین ۲۶ تا ۶۰ سال پرداختند.

افراد شرکت‌کننده در این تحقیق، به مدت سه جلسه نیم ساعته در طول سه روز، در یک جکوزی مربعی شکل آب‌ گرم که شش نفر را در خود جای می‌دهد، غوطه‌ور شدند.

به گفته محققان، شرکت‌کنندگان پس از فرو رفتن در جکوزی مشاهده کردند که جریان خون در پاهایشان به طور متوسط ۳۴۵ درصد افزایش یافته است. این میزان تقریبا با ۳۰ دقیقه دویدن برابر بود.

همچنین ضربان قلب شرکت‌کنندگان پس از قرار گرفتن در جکوزی با افرادی که برای پیاده‌روی سریع رفته بودند، مطابقت داشت و به‌طور متوسط ۳۱ ضربه در دقیقه بود.

زمان صرف‌شده در جکوزی، علاوه بر کاهش فشار خون، کاهش میزان کورتیزول – هورمونی که به بدن در مدیریت استرس کمک می‌کند – را به دنبال داشت. شاید به دلیل همین کاهش سطح کورتیزول، ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان احساس اضطراب کمتری را گزارش دادند. البته ورزش هم یکی از راه‌های کاهش اضطراب به شمار می‌رود.

کالن در این زمینه می‌گوید: «به‌عنوان یک محقق، علاقه‌مندم به بررسی راه‌هایی برای بهبود زندگی مردم از طریق اصلاح سبک زندگی بپردازم. بسیاری از تغییرات معمولی مانند ورزش، رژیم غذایی و ترک سیگار اغلب برای بسیاری از افراد به دلایل مختلف دشوار است.»

با این حال، استفاده منظم از جکوزی مزایای سلامتی زیادی دارد و نکته مهم این است مردم از استفاده آن لذت می‌برند.

به گفته متخصصان، جکوزی‌، ماهیچه‌ها را شل می‌کند، باعث ترشح اندورفین می‌شود و کاهش استرس را به دنبال دارد.

غوطه‌ور شدن در حمام داغ قبل از خواب، به بهبود آن کمک می‌کند، زیرا افزایش دمای بدن و به دنبال آن کاهش دما هنگام خروج از حمام، به بدن پیام می‌دهد که زمان استراحت فرا رسیده است و به شما کمک می‌کند راحت‌تر به خواب بروید.

آب داغ همچنین رگ‌های خونی را گشاد می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد و به‌ویژه برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی مفید است. البته در صورت داشتن بیماری قلبی، باید مراقب باشید و با متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید