قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > بارداری ونازایی > چه آزمایش هایی باید قبل از بارداری انجام شوند

چه آزمایش هایی باید قبل از بارداری انجام شوند

۱-چه آزمایش هایی باید قبل از بارداری انجام شوند؟

پزشک ابتدا باید شرح حال کاملی از وضعیت طبی و سابقه عمل جراحی قبلی خانم بگیرد؛ اطلاعات مربوط به سیکل قاعدگی و سابقه التهاب لگن و روش های جلوگیری از بارداری مهم هستند. معاینه فیزیکی خانم باید کامل باشند ، معاینه کلی ، معاینه لگنی و نیز تست پاپ اسمیر در این ویزیت انجام می شود و برای بیمار آزمایش های قبل از بارداری مانند کم خونی ، تست تیرویید ، تست های ویروسی مانند هپاتیت واچ آی وی ، تست سرو لوژی سرخچه و سیفلیس و غیره در خواست می شود که در صورت وجود مشکل قبل از اقدام به بارداری در مان مربوط به آن صورت گیرد.

۲-از چند ماه قبل از تصمیم به بارداری ، مراجعه به پزشک متخصص لازم است ؟
به طور معمول کلیه پزشکان متخصص در این زمینه توصیه می کنند که خانمها ۳ ماه قبل از اقدام به بارداری جهت معاینه و انجام آزمایش های قبل از بارداری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنند تااز سلامت جسمی خود و یک بارداری ایمن مطمئن شوند.

۳-آیا احتمال ناباروری در خانم هایی که تا سالها بعد از ازدواج ، باروری را به تاخیر می اندازند وجود دارد ؟

در مورد کسانی که قصد بارداری ندارند و از همان ابتدای ازدواج به هر طریقی از روش های جلوگیری استفاده می کنند ، باید گفت که تمام روشهای ضد بارداری نسبت به حاملگی و تولد نوزاد خطر کمتری دارند ، به غیر از مصرف قرص های ضد بارداری توسط افراد سیگاری بالای ۳۵ سال و نیز هیچ کدام از روش های ضد بارداری به غیر از عمل بستن لوله های رحمی در زنان و وازکتومی در آقایان باعث بروز نازایی نمی شود. اما ممکن است شخصی بدون آگاهی از مشکل اولیه و زمینه ای خود ، به علت عدم بررسی ، پس از سال‌ها استفاده از روش های ضد بارداری ، مشکل خود را منتسب به آن روش ها بکنند.

۴-چه کسانی حتما باید آزمایش های تخصصی تر مثل ژنتیک را انجام دهند ؟
خوشبختانه امروزه درصد بالایی از معلولیت ها با تکنولوژی موجود قابل پیشگیری و راه های پیشگیری نیز در دسترس است. البته این مسئله آگاهی خانواده ها را می طلبد. در هر حال تولد فرزند معلول و نا خواسته مربوط به گذشته بوده و امروزه قابل پیشگیری است.
افرادی که ازدواج های فامیلی دارند یا فرزند قبلی شان مشکل دار بوده و یا سابقه سقط مکرر و مرده زایی داشته باشند ، باید قبل از اقدام به بارداری حتما  جهت مشاوره به متخصص ژنتیک مراجعه کنند.

۵-قبل از بارداری مصرف و ترک چه داروهایی الزامی است ؟
از سه ماه قبل از اقدام به بارداری توصیه به مصرف اسید فولیک می شود به جهت تولید تخمک های با کیفیت بهتر و در ادامه مصرف اسید فولیک تا پایان هفته ۱۶ بارداری به جهت جلوگیری از بروز نقایص لوله عصبی توصیه می شود.
ترک سیگار و قلیان و سایر مواد مخدر و الکل جزو ضروریات است.

۶-آیا برای آقایان هم آزمایش های ضروری برای بچه دار شدن وجود دارد ؟
علاوه بر تاثیر رفتار مرد در سلامت روان و جسم زن حامله ، روابط شغلی ، مصرف سیگار ، الکل و مواد مخدر ، بیماری های ژنتیکی ، ایدز و بیماری های عفونی ، مقاربتی در مرد می تواند در سلامت مادرو جنین نقش مهمی داشته باشد ؛ بنابراین لازم است پدران آینده هم خود را برای بارداری و مراقبت های آن آماده کنند.

منبع:
دکنر تبسم کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید