قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > تاریخچه سمنو پزان در ایران

تاریخچه سمنو پزان در ایران

طرز تهیه سمنو خانگی در اکثر شهر های ایران به صورت یکسان و مشابه می باشند اما در برخی از جزئیات و نحوه برگزاری تفاوت هایی دارند. تاریخچه پخت سمنو مرتبط به سالهای خیلی دور و ایران باستان می باشد. سمنو آی سمنو برای اولین بار در سرزمین های فلات ایران مرسوم بود. این خوراکی را به عنوان یک غذای سنتی می پختند و آن را غذایی معجزه آسا می نامیدند.

تاریخچه سمنو پزان در ایران (۱)
تاریخچه سمنو پزان در ایران

در خصوص قدمت آن باید گفت که به بیش از سه هزار سال می رسد. و بعد از آن توسط ایرانیان باستان، طرز تهیه سمنو خانگی به سرزمین همسایگان مجاور ایران، انتقال داده شد و آنان نیز از پخت و مصرف آن سود بردند. اصلی ترین ماده موجود در سمنو، جوانه گندم است که از قداست خاصی در تاریخ بشر برخوردار می باشد. جوانه گندم را نماد زایش و باروری می نامند.

تاریخچه سمنو پزان در ایران

تاریخچه سمنو پزان، در ایران قدمتی پیشینه و تاریخی دارد و به سنتی کهن تبدیل شده است. در مناطق کویری به ویژه اصفهان، عمر آن به دوران پیش از اسلام بر می گردد. محل اصلی برگزاری این مراسم در ایران باستان، منطقه خوراسگان بود. پس از ظهرو اسلام در ایران و گرایش ایرانیان به دین مبین اسلام، این مراسم رنگ و بویی مذهبی به خود گرفت؛ و به غذای خاصه حضرت فاطمه زهرا (س) معروف گردید.

یک نکته مهم و قابل توجه این می باشد که طی دوره هزار ساله که از عمر پیدایش سمنو می گذرد ولی با این حال، هیچ تغییر اساسی در طرز پخت آن رخ نداده است. تهیه سمنو را می توان جزء مراسمات آئینی و مذهبی ایران نامید که به خصوص در شب شهادت حضرت زهرا (س) آماده می گردد.

سمنو پزان، د رواقع مراسمی جهت ایجاد همدلی و یکدلی می باشد. باور مذهبی و اعتقادی که این مراسم دارد سبب گردیده که بعد از ورد اسلام به ایران این آئین با باور مذهبی مردم همسان و یکی شود.

مهمترین دلیل برای اینکه این مراسم هنوز این بر قوت خود پای برجاست و حتی با گذشت سالیان سال هنوز مردم با عقیده و باور راسخ سعی در برپایی آن به بهترین شکل ممکن می باشند؛ همان اعتقاد مذهبی است. اکثر مردم با برپایی مراسم پخت سمنو، را نوعی نذر رسیدن به حاجت خود می دانند و با توسل به ائمه اطهار به خواسته خود می رسند.

تاریخچه سمنو پزان در ایران (۱)
تاریخچه سمنو پزان در ایران

نکات خرید سمنو

متاسفانه امروزه با تغییر سبک و سیاق زندگی مردم و پیشرفت تکنولوژی حضور مردم در این مراسم کمی کمرنگ شده است. اما در حال حاضر می توان به عنوان یک کالا با آن برخورد کرد و خرید سمنو به روش های گوناگون دسترسی را به این اکسیر جوانی آسان نموده است. البته نا گفته نماند که از آنجایی که آماده کردن سمنو و پخت آن بسیار زمان بر، کاری سخت و نیاز به تجربه زیادی دارد. همچین خیلی از خانواده ها دسترسی به آن را ندارند و از خواص جادویی خوردن سمنو بی بهره می مانند.

خرید سمنو اینترنتی این مشکل را حل نموده است. با مراجعه به وب سایت هایی مانند کاله، با سلام و آی سمنو که موادغذایی تازه و ارگانیک را برای فروش می گذارند. شما می توانید خرید آنلاین سمنو را به ثبت برسانید و در کوتاهترین زمان ممکن، سمنو تازه و خوشمزه را تهیه کنید و از خواص آن استفاده کنید.

این روزها با توجه به شرایط و روزهای کرونایی که دسترسی مردم به برخی از فروشگاه ها کاهش یافته خرید آنلاین از سایت خرید سمنو مانند دیجی کالا، کاله و آی سمنو دسترسی به انواع سمنو دارند و بسیار در بین مردم در حال رواج می باشد. سایت های زیادی برای خرید فروش انواع موادغذایی تازه و ارگانیک به طراحی و به ثبت رسیده اند. به این دلیل که سمنو یک خوراکی تازه و دارای بافتی نرم و چسبناک است؛ اگر در فضای باز و رو باز قرار بگیرد سریعا انواع آلودگی ها را به خود جذب می کند. به هیچ به صورت فله ای و از مراکز غیر بهداشتی خرید نکنید. خرید سمنو بسته بندی گزینه مناسبی می باشد.

در ادامه به معرفی برخی از خواص سمنو می پردازیم.

خواص سمنو

سمنو داروی پوکی استخوان و سرشار از کلسیم و پتاسیم است. با مصرف به‌انداره‌ سمنو می‌توان به تقویت استخوان ها خود کمک کنید. سمنو رفیق زنان باردار در دوران بارداری است که به تکمیل رشد جنین، درمانی کم‌خونی و حتی به درمان نازایی کمک می‌کند.

فراوانی ویتامین C و E در سمنو در داشتن موهایی پرپشت تاثیر خواهد داشت.

درمان بی خوابی، تیروئید، سرگیجه های مداوم، پارکینسون، بیماری‌های ریوی، یبوست، واریس، ضعف حافظه، ضعف اعصاب، عوارض یائسگی، هپاتیت، کم خونی، درمان بیماری خود ایمنی از جمله خواص دیگر سمنو است.

بتاکاروتن موجود در سمنو از آسیب های بینایی و عصبی در چشم جلوگیری و به سلامت آن کمک می کند.

فیبر موجود در سمنو حرکات روده ها را کم کرده و یبوست را درمان می کند.

سمنو حاوی ویتامین C فراوانی است که در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

برخی دیدگاها اینگونه است که سمنو را به علت شیرین بودنش چاق کننده میدانند ، درواقع زیاده روی در مصرف سمنو به دلیل داشتن آرد در ترکیبات آن می تواند چاق کننده باشد اما مصرف متعادل آن مانعی ندارد و حتی به علت دارا بودن مقادیر بالای فیبر باعث کاهش اشتها شده و با کاهش پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید