قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > علت لرزش دست به هنگام نوشتن و انواع لرزش دست

علت لرزش دست به هنگام نوشتن و انواع لرزش دست

دستان ما یکی از اندام ضروری در بدن هستند که بدون آن‌ها قطعا نمی‌توانیم کارهای خود را به درستی انجام دهیم. بیماری‌های استخوانی زیادی وجود دارند که به دستان مربوط شده و باعث ایجاد درد یا لرزش در دستان ما می‌شوند و به همین دلیل باید به علائم مختلفی که ممکن است داشته باشیم دقت کنیم و به سلامتی خود بی‌توجه نباشیم.

لرزش دست هنگام نوشتن یکی از مشکلات استخوانی در اندام دست است که ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و به همین دلیل با دیدن این مشکل باید به پزشک مراجعه کنیم تا به صورت کامل معاینه کرده و بهترین راه درمان را ارائه نماید. معمولا استفاده از تمرینات فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی است که می‌تواند سلامتی افراد مختلف را به او برگرداند.

اگر پزشک شما برای درمان این بیماری استفاده از تمرینات فیزیوتراپی را تجویز کرد حتما در رابطه با مشخصات دستگاه مورد نظر از او بپرسید چرا که قیمت دستگاه فیزیوتراپی به این ویژگی‌ها بستگی داشته و شما باید برای آن آمادگی داشته باشید. موضوعی که در این مطلب تصمیم داریم تا در رابطه با آن صحبت کنیم، دلایلی است که باعث لرزش دست شما هنگام نوشتن می‌شوند. با ما همراه باشید.

انواع لرزش دست

قبل از اینکه بخواهیم علت لرزش دست هنگام نوشتن را بیان کنیم، بهتر است کمی بیشتر با لرزش دست آشنا شوید. در حالت کلی لرزش دست به دو دسته تقسیم می‌شود:

لرزش در حال استراحت (Resting Tremor)

این نوع از لرزش زمانی رخ خواهد داد که شما کاری با دستان خود انجام نمی‌دهید. زمانی که هیچ استفاده‌ای از ماهیچه‌های دستان خود نداشته و آن‌ها را در حالت استراحت قرار دادید، ممکن است لرزشی را در آن‌ها احساس کنید که جزء Resting Tremor می‌باشد.

این لرزش ممکن است در یکی از دستان شما یا هر دوی آن‌ها به وجود بیاید ولی باید این را بدانید که معمولا دلیل این موضوع، استرس و اضطراب است. حتما برای شما هم پیش آمده که در شرایطی حساس قرار داشتید و دستانتان به صورت ناخودآگاه شروع به لرزیدن کند. این لرزش معمولا دائمی نبوده و بعد از برطرف شدن احساس اضطراب، از بین خواهد رفت ولی اگر لرزش ثابت دست شما به دلیل اضطراب نبود، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید تا بتوانید علت دقیق آن را متوجه شوید و در نهایت برای درمان اقدام نمایید. در این شرایط عموما پزشک تجویز می‌کند که در مراکز معتبر درمانی به انجام تمرینات فیزیوتراپی اندام دست اقدام کنید.

لرزش در حال فعالیت (Action Tremor)

دسته دوم لرزش دست به زمانی ارتباط دارد که شما در حال انجام فعالیت هستید و در حین انجام کار، دستانتان می‌لرزد. لرزش دست هنگام نوشتن جزء این دسته قرار می‌گیرد. البته این تنها موقعی نیست که ممکن است دستان شما شروع به لرزش کند و برای مثال ممکن است زمانی که قصد دارید وسیله‌ای را بردارید نیز این اتفاق بیوفتد. ضعف ماهیچه‌ها یکی از دلایل رایج برای این دسته از لرزش‌ها می‌باشد.

در آخر باید این را اضافه کنیم که دسته بندی لرزش دست به صورت تخصصی، به ۲۰ دسته مختلف تقسیم می‌شود که ما در این مطلب دو دسته مهم و اصلی را بیان نمودیم. ۲۰ دسته‌ای که از آن نام بردیم بسیار تخصصی بوده و حالات مختلف لرزش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

علت لرزش دست هنگام نوشتن

در ادامه تصمیم داریم تا شما را با مهم‌ترین دلایل لرزش دست هنگام نوشتن آشنا کنیم:

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease)

بیماری پارکینسون یکی از بیماری‌هایی است که در آن قسمتی از سلول‌های مغزی که ماده سیاه نام دارند، از بین رفته و باعث ایجاد اختلالاتی در بدن بیمار می‌شوند. لرزش دست یکی از مشکلاتی است که در بیماران مبتلا به پارکینسون به وجود می‌آید و می‌تواند آن‌ها اذیت کند. دلیل این لرزش این است که مسئول نورون‌های تولیدکننده دوپامین با وجود این بیماری از کار می‌افتد. این همان بخشی است که لرزش را در کل بدن کنترل می‌نماید.

باید این را بگوییم که برای برخی از بیماران مبتلا به پارکینسون لرزش در هر دو حالت ثابت و در حال حرکت پیش می‌آید و این نشان از پیشرفت بیماری دارد. به همین دلیل همیشه روی مراجعه به موقع به پزشک تاکید شده است.

بیماری ام اس MS (Multiple sclerosis)

یکی دیگر از دلایل لرزش دست هنگام نوشتن می‌تواند بیماری ام اس باشد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به غلاف میلین سلول‌های مغز و نخاع آسیب می‌رساند و این بخش را تخریب می‌نماید. اگر سلول‌های سیستم عصبی مرکزی بیماری که به ام اس دچار است، مورد حمله قرار بگیرند، این بیمار به لرزش دست هنگام نوشتن دچار می‌شود.

سکته مغزی

یکی از دلایل شایع که باعث ایجاد لرزش در دست هنگام نوشتن می‌شود، سکته مغزی می‌باشد. می‌دانید که در این بیماری، مغز فرد مورد حمله قرار خواهد گرفت و مشکلات زیادی را برای او به وجود می‌آورد. لرزش دست هنگام نوشتن یکی از مشکلاتی است که سکته مغزی می‌تواند به وجود بیاورد.

موضوعی که باید به آن اشاره کنیم این است که بسته به اینکه در سکته مغزی کدام قسمت از مغز بیمار مورد حمله قرار بگیرد، ممکن است به انواع لرزش دست دچار شود. یعنی در شرایطی ممکن است به دسته اول در انواع لرزش دست نیز دچار شده و این مشکل را در هنگام استراحت دست نیز احساس نماید.

سکته مغزی معمولا با فیزیوتراپی اندام سر و گردن قابل درمان است. (البته این برای شرایطی است که سکته مغزی بسیار شدید نبوده و به صورت کلی بیمار را از پا در نیاورده باشد.) اگر لرزش دستان شما بعد از سکته مغزی به وجود آمده می‌توانید امیدوار باشید که با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی به بهبودی دست پیدا کنید.

مصرف برخی داروها نیز می‌توانید این عارضه را داشته باشد

داروهایی نیز وجود دارند که عارضه استفاده از آن‌ها لرزش دست هنگام نوشتن می‌باشد. داروهای ضد افسردگی، برخی از داروهای آسم، کافئین، آنتی بیوتیک‌های مخصوص، داروهای ضد تشنج، داروهای سرطان، آمفاتین، سالبوتامول، کورتیکواستروئید و … می‌توانند این مشکل را به وجود آورند.

باید اینجا این نکته را بگوییم که به هیچ عنوان نباید هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف کنید چرا که ممکن است به چنین عوارضی دچار شوید. در حالت کلی تمامی اقدامات در حوزه پزشکی باید حتما با مشورت یک پزشک متخصص انجام شود. در غیر این ممکن است مصرف یک آنتی بیوتیک ساده شما را به لرزش دست دچار کند.

دیدگاهتان را بنویسید