قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سلامت زنان > قاعدگی نامنظم تهدیدی برای سلامت قلب

قاعدگی نامنظم تهدیدی برای سلامت قلب

داشتن قاعدگی نامنظم چیزی است که باعث نگرانی اکثر زنان می‌شود و بر عملکرد حیاتی بدن تأثیر منفی می‌گذارد. طبق نظر پزشکان، قاعدگی نامنظم تهدیدی برای سلامت قلب است و بنابراین، باید علت آن فوراً بررسی و درمان شود.

به‌ گزارش Times Of India سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCOS یکی از علل اصلی قاعدگی نامنظم است.

این سندرم که از هر هشت زن در سنین باروری یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شامل گروهی از نشانه‌ها است که ممکن است با هم یا به‌ تنهایی مشاهده شوند. به همین دلیل زنان مبتلا به این سندرم علائم یکسانی ندارند.

برای تشخیص PCOS، زنان باید دو نشانه از سه نشانه‌ای را که گفته می‌‌شود داشته باشند: اختلال تخمک‌گذاری (پریودهای نامرتب)، سطح تستوسترون بالا (هیپرآندروژنیسم) و شکل تخمدان در سونوگرافی (تخمدان‌‌های پلی‌کیستیک).

با این حال، آنچه زنگ خطر را به صدا در می‌آورد این است که علی‌رغم وجود چنین بیماری شایعی، بسیاری از زنان همچنان آشکارا از علائم خود بی‌اطلاع هستند. این در حالی است که نادیده گرفتن عوامل خطرساز می‌تواند خبر بدی برای سلامت قلب باشد.

قاعدگی نامنظم تهدیدی برای سلامت قلب
قاعدگی نامنظم تهدیدی برای سلامت قلب

مطالعات نشان داده است که زنانی که مبتلا به PCOS هستند، ۲۸ درصد بیشتر از زنانی که قاعدگی عادی دارند، در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند.

از آنجا که زنان مبتلا به PCOS با مشکلات وزن روبرو می‌شوند، آنها در معرض التهاب و افزایش شاخص توده بدنی نیز هستند. التهاب و چاقی، پیش‌زمینه مشکلات قلبی و عروقی هستند.

به‌ گفته متخصصان، خطر ابتلا به سندرم متابولیک نیز در مبتلایان به PCOS، بسیار بالاست. علائم سندرم متابولیک شامل چاقی شکمی، کلسترول بالا، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین یا دیابت است. هر یک از این علائم، خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

اما چگونه می‌توان PCOS را مدیریت کرده و خطر مشکلات قلبی را کاهش داد؟

در حالی که هیچ درمان دارویی برای این سندرم در دسترس نیست، بهترین راه ممکن برای مدیریت موثر و مهار علائم PCOS، اصلاح شیوه زندگی است:

– برای کاهش وزن و کاهش شاخص توده بدنی، تلاش کنید. کاهش تنها ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند منجر به بهبود علائم این سندرم شود.

– رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید و مصرف قند و غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید.

– وابستگی خود را به مواد غذایی بسته‌بندی‌شده حاوی مواد نگه‌دارنده یا سایر غذاهایی که ممکن است مواد شیمیایی داشته باشند، کاهش دهید.

– مصرف محصولات غذایی بدون گلوتن نیز برای مهار علائم PCOS می‌تواند مفید باشد.

– مطمئن شوید که ۴ تا ۵ بار در هفته تمرین یا فعالیت بدنی انجام می‌دهید. تمرینات با شدت متوسط ​​مناسب‌ترین هستند. فراموش نکنید که کاهش وزن با ورزش باعث بهبود تخمک‌گذاری و کاهش سطح انسولین می‌شود.

– برای کاهش سطح استرس خود سعی کنید یوگا و مدیتیشن را دنبال کنید یا به دنبال درمان باشید.

– شب‌ها حداقل ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

توصیه‌هایی درباره عادت ماهانه زنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *