قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > ارزدیجیتال کامپاند چیست؟

ارزدیجیتال کامپاند چیست؟

در بانک های سنتی برای دریافت بهره باید پول خود را در بانک پس انداز کنید و اجازه ندارید به پس انداز یا بهره آن دست بزنید. اما اگر بگویم راهی وجود دارد تا بتوانید پول خود را برداشت کنید و همچنان بهره آن را دریافت کنید چه؟ دیفای یا امورد مالی غیر متمرکز در تلاش است تا این ایده را عملی کند.

در بانک های سنتی برای دریافت بهره باید پول خود را در بانک پس انداز کنید و اجازه ندارید به پس انداز یا بهره آن دست بزنید. اما اگر بگویم راهی وجود دارد تا بتوانید پول خود را برداشت کنید و همچنان بهره آن را دریافت کنید چه؟ دیفای یا امورد مالی غیر متمرکز در تلاش است تا این ایده را عملی کند.

شرکت کامپاند یکی از شرکت های دیفای است که بر روی حل این مشکل تمرکز کرده است. در ادامه مطلب شرح خواهیم داد که چگونه این پروتکل مبتنی بر اتریوم برای حل این مشکل اقدام کرده است.

کامپاند چیست؟

شرکت کامپند نیز مانند سایر پروتکل های دیفای سیستمی است که میتوان قرارداد های هوشمند را روی بلاکچین اتریوم ساخت. کامپاند شرایطی را فراهم کرده تا افرادی که تمایل دارند بتوانند در چرخه وام دهی و دریافت وام شرکت کنند. برای این کار لازم است وام دهندگان دارایی های کریپتویی خود را در این پروتکل قفل کنند. نرخ بهره ای که وام دهنده گان دریافت میکنند و قرض کنندگان پرداخت میکنند، بر اساس عرضه و تقاضای هر دارایی کریپتو تعیین میشود. نرخ بهره بر اساس هربلاکی که استخراج میشود ایجاد میشود. در هر زمان و هر لحظه میتوان وام را بازپرداخت کرد و دارایی های قفل شده نیز آزاد شوند.

این امر به خاصر توکن بومی کامپاند، سی توکن (cTokens) عملی است. این توکن به کاربران اجازه میدهد بهره دارایی های خود را دریافت، انتقال، معامله و همچنین آن را در سایر اپلیکیشن ها استفاده کنند.

بنیانگذار کامپاند چه کسی است؟

رابرت لشر (Robert Leshner)، بنیان گذار و مدیرعامل شرکت کامپاند است.

چه چیزی آن را متمایز میکند؟

در ظاهر امر، کامپاند مشابه سایر پروتکل های وام دهی است که از دارایی های کریپتویی به عنوان وثیقه برای دریافت وام های کریپتویی استفاده میکنند. ویژگی قابل توجه کامپاند، قابلیت توکنیزاسیون دارایی های قفل شده در سیستم به وسیله سی توکن ها است.

توکن های کامپاند یا سی توکن ها، توکن های ERC20 هستند و نمایانگر سپرده های کاربران در پروتکل کامپاند هستند. کاربران با سپرده گذاری توکن اتر ETH یا یک توکن ERC20 دیگر، مانند USDC معادل آن سی توکن دریافت میکنند. برای مثال، با قفل کردن USDC در پروتکل معادل cUSDC دریافت میکنند و این توکن ها به طور خود کار به کاربران بهره میدهد. هر زمان که تمایل داشته باشید میتوانید با بازپرداخت کردن cUSDC ها USDC های قفل شده به همراه بهره های بدست آورده معادل USDC را آزاد کنید.

میزان عرضه و تقاضای هر دارایی در بازار مخصوص به خود، نرخ بهره آن را تعیین میکند. این نرخ، میزان پولی که cTokens ها در طول زمان برای شما به دست می آورد را نشان میدهد.

کاربر پس از قفل کردن دارایی های خود همچنان میتواند آن را ها انتقال دهدف معامله کند و از آن ها در سایر اپلیکیشن های غیر متمرکز استفاده کند. استفاده از سی توکن ها یکی از ویژگی های اصلی دیفای است که لگو پول (money legos) نامیده میشود. این ویژگی، پروتکل های مختلف را باهم ترکیب میکند و تعامل بیشتری بین سرمایه گذاران ایجاد میکند.

برای مثال، به تازگی cUSDC با TokenSet همکاری داشته است. TokenSet یکی از اپلیکیشن های دیفای معروفی است که دارایی های کریپتویی مبنی بر شرایط از قبل برنامه ریزی شده را به طور خودکار معامله میکند. به کمک ترکیب cUSDC با الگوریتم‌های معاملات خودکار، کاربران توکن های Set نه تنها از مزیت معاملات خودکار بهره مند میشوند بلکه میتوانند از این توکن ها سود دریافت کنند.

سی توکن ها چگونه ایجاد میشوند؟

cToken های جدید زمانی ایجاد میشوند که کاربر دارایی های کریپتو خود را در پروتکل Compound واریز کند. اگر کاربران بخواهند با وثیقه گذاری اتر های خود وام بگیرند، در ازای اتریوم سپرده شده خود به طور خودکار cETH دریافت می کنند. اگر کاربران بخواهند از USDC برای دریافت سود استفاده کنند، زمانی که USDC را به سیستم واریز می کنند، cUSDC دریافت می کنند.

سخن آخر

هدف Compound و DeFi کمک مردم برای دسترسی و کنترل بیشتر بر پولی است که بست می آورند و پس‌انداز می‌کنند. در حالی که به این پروژه انتقاداتی وارد بوده است، اما هدف بلندمدت Compound همیشه این بوده است که در طول زمان به طور کامل غیرمتمرکز شود. تیم Compound در حال حاضر این پروتکل را مدیریت می کند، اما آنها قصد دارند در نهایت تمام اختیارات را به یک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO) که توسط جامعه Compound اداره می شود، منتقل کنند.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-compound/

دیدگاهتان را بنویسید