قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > نقش ایمنی تاسیسات برق در زلزله ترکیه

نقش ایمنی تاسیسات برق در زلزله ترکیه

به گزارش از مشرق نیوز (Mashregh News) ، همانطور که می دانید حوادث طبیعی همچون زلزله، آتشسوزی، سیل، طوفان و… خسارات زیادی در طول تاریخ برجای گذاشته اند. یکی از پارامترهایی که در زلزله ترکیه (Turkey earthquake) موجب کاهش تلفات انسانی شده، رعایت اصول ایمنی در تاسیسات برق ساختمان های خود نیز می باشد. طبق استانداردهای ملی ترکیه استفاده از تجهیزات برق و موتور خانه ایمن که در پروتکل های جهانی قید شده الزامی است.

تجهیزات برق و موتورخانه ایمن که در تاسیسات مورد استفاده قرار گرفته ابتدا باید نسوز باشند. بطور مثال از لوله برق pvc نسوز (PVC electrical pipe) و اتصالات نسوز، سیم و کابل نسوز، موتورهای سنسوردار خود خاموش شونده، استفاده از سیستم اطفاء حریق، کلیدهای حفاظتی مقاوم در برابر حرات و سایر موارد استفاده نمود.

یکی از علت های بروز آتش سوزی در هنگام زلزله نشت گاز و حریق ایجاد شده توسط اتصالات برقی نیز می باشد. استفاده از تجهیزات برق و موتورخانه ای ایمن اتصالات برق را به هنگام زلزله به حداقلمی رساند. همچنین انفجار ناشی از نشت گاز به همراه حریق اتصالی برق بسیار کاهش یافته و تلفات انسانی کمتری را شاهد هستیم. سختگیری ها و رعایت پرورتکل های ایمنی موجب کاهش بسزایی در تلفات زلزله ترکیه شده است.

نکات ایمنی برق قبل از زلزله ترکیه طبق استاندارد
نکات ایمنی برق قبل از زلزله ترکیه طبق استاندارد

نکات ایمنی برق قبل از زلزله ترکیه طبق استاندارد

برق در صورت عدم استفاده صحیح می تواند خطرناک و حتی کشنده باشد. رعایت نکات احتیاطی و رعایت دستورالعمل های ایمنی قبل، حین و بعد از زلزله بسیار مهم است. در اینجا چند نکته برای ایمن ماندن پروتکل های کشور ترکیه در هنگام وقوع زلزله آورده شده است:

  • اجسام سنگین را ایمن کنید: قبل از وقوع زلزله، اجسام سنگین مانند تلویزیون، قفسه کتاب و کابینت را روی دیوار محکم کنید تا از افتادن آنها و آسیب احتمالی سیم‌کشی یا وسایل برقی جلوگیری شود.
  • سیستم های الکتریکی را بازرسی کنید: از یک متخصص حرفه ای بخواهید که سیستم برق خود را بازرسی کند تا مطمئن شود که مطابق با کد است و می تواند در برابر استرس ناشی از زلزله مقاومت کند.
  • وسایل برقی را از برق بکشید: برای جلوگیری از آتش سوزی برق در هنگام زلزله، وسایل برقی را از برق بکشید و برق را قطع کنید.
  • قبل از ساخت سازه و تاسیسات برق از لوله خم سرد برق (Cold bend pipe) نسوز و یا خم گرم پی وی سی upvc استاندارد استفاده نمائید.
  • از استفاده تجهیزات الکتریکی در فضای باز خودداری کنید: در هنگام زلزله از خطوط برق و تجهیزات الکتریکی خارج از منزل دوری کنید، زیرا ممکن است سقوط کنند و باعث آسیب شوند.
  • نحوه خاموش کردن برق را بدانید: بدانید که چگونه منبع برق اصلی خانه خود را در مواقع اضطراری خاموش کنید.
  • استفاده از آسانسور خودداری کنید: در هنگام زلزله از آسانسور استفاده نکنید، زیرا ممکن است گیر کرده یا آسیب ببیند.
  • از سقوط خطوط برق دوری کنید: در صورت سقوط سیم برق، حداقل ۱۰ فوت دورتر باشید و بلافاصله با شرکت برق تماس بگیرید.

با پیروی از دستورالعمل ایمنی، می توانید خطر آسیب دیدگی یا آسیب ناشی از برق در هنگام زلزله را کاهش دهید. این مهم است که همیشه آماده باشید و اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از خود و خانواده خود انجام دهید.

  • شماره تماس اضطراری را در دسترس داشته باشید: شماره تماس های اضطراری شرکت برق، آتش نشانی محلی و سایر خدمات مربوطه را در نزدیکی تلفن خود یا در مکانی امن یادداشت کنید.
  • به طور مرتب آسیب دیدگی را بررسی کنید: پس از وقوع زلزله، هرگونه آسیبی به سیستم ها و وسایل برقی خود را بررسی کنید. اگر متوجه هر گونه مشکلی شدید، قبل از استفاده مجدد از یک متخصص بخواهید آنها را بررسی کند.
  • مراقب نشت گاز باشید: در صورت استشمام بوی گاز، شیر اصلی گاز را ببندید و فوراً ساختمان را تخلیه کنید. هیچ کلید برقی را روشن نکنید، زیرا ممکن است باعث انفجار شود.

بیشترین تلفات زلزله ترکیه

زمین لرزه ای که بیشترین تلفات را در تاریخ ثبت کرد، زلزله ۱۵۵۶ شانشی در چین بود که حدود ۸۳۰۰۰۰ کشته برجای گذاشت. از دیگر زمین لرزه های ویرانگر می توان به زمین لرزه و سونامی اقیانوس هند در سال ۲۰۰۴ اشاره کرد که حدود ۲۳۰۰۰۰ نفر را در ۱۴ کشور کشتند و زلزله ۲۰۰۸ سیچوان در چین که جان بیش از ۸۰۰۰۰ نفر را گرفت و بیش از ۳۷۵۰۰۰ نفر را مجروح کرد.

توجه به این نکته ضروری است که تعداد تلفات ناشی از زلزله ترکیه می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله زمان روز، تراکم جمعیت و کیفیت زیرساخت ها و استانداردهای ساختمانی در منطقه آسیب دیده باشد. علاوه بر این، عواقب پس از زلزله همچنین می تواند منجر به خطرات ثانویه مانند آتش سوزی، رانش زمین و سونامی شود که می تواند باعث افزایش بیشتر تلفات شود.

تلاش‌ها برای کاهش تأثیر زلزله بر جوامع شامل بهبود قوانین ساختمانی و تکنیک‌های ساخت و ساز و همچنین آمادگی و واکنش بهتر است. با سرمایه گذاری در تحقیقات و فناوری و همچنین افزایش آگاهی و آموزش عمومی، می توان اثرات زلزله را کاهش داد و جان انسان ها را نجات داد.

  • از استفاده شمع خودداری کنید: در زمان قطع برق، از شمع استفاده نکنید زیرا خطر آتش سوزی دارند. به جای آن از چراغ قوه یا فانوس های باتری دار استفاده کنید.
  • از ژنراتورها با خیال راحت استفاده کنید: اگر از ژنراتور استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که آن را در بیرون قرار دهید و از پنجره‌ها و درهای باز دور نگه دارید تا از مسمومیت با مونوکسید کربن جلوگیری کنید.
  • سیستم الکتریکی را پس از زلزله به روز کنید: اگر خانه یا ساختمان شما در طی زلزله آسیب دید، از یک متخصص حرفه ای برای بازرسی و به روز رسانی سیستم برق استفاده کنید تا مطمئن شوید که برای استفاده ایمن است.

در نتیجه، ایمنی تاسیست برق قبل، حین و بعد از زلزله مهم است. با پیروی از دستورالعمل ایمنی زلزله ترکیه ، می توانید خطر آسیب یا آسیب ناشی از برق را کاهش دهید و از ایمنی خود و خانواده خود اطمینان حاصل کنید. همیشه بهتر است آماده باشید و اقدامات احتیاطی لازم را برای حفظ امنیت انجام دهید.

برای کاهش بیشتر اثرات زمین لرزه، کشورها باید با هم همکاری کنند تا استراتژی جامع کاهش خطر را اجرا کنند. این شامل بهبود مقاومت لرزه ای ساختمان ها وتاسیسات برق آنها، ارتقاء زیرساخت های حیاتی مانند پل ها، جاده، بیمارستان و توسعه سیستم های هشدار اولیه برای اطلاع رسانی زلزله قریب الوقوع است.

مدیریت مؤثر خطر بلایا همچنین مستلزم ارتباط و هماهنگی مؤثر بین سازمان‌های دولتی، سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی است. با توسعه و حفظ مشارکت‌های قوی، جوامع می‌توانند به طور مؤثرتری به زلزله‌ها و سایر بلایای طبیعی واکنش نشان دهند و تعداد تلفات را کاهش دهند و تأثیر آن را بر آسیب‌دیدگان به حداقل برسانند.

علاوه بر کاهش تأثیر زلزله ترکیه، کمک به بهبود جوامع پس از یک فاجعه نیز مهم است. این شامل ارائه کمک های اضطراری، مانند غذا، سرپناه، و مراقبت های پزشکی، و همچنین حمایت طولانی مدت برای بازسازی خانه ها، مدارس، و مشاغل است.

در نهایت، یادآوری این نکته مهم است که زلزله یک پدیده طبیعی است که در طول تاریخ بشر رخ داده است. اگرچه ممکن است نتوان به طور کامل از تأثیر زلزله جلوگیری کرد، اما با همکاری یکدیگر می‌توانیم تأثیر آن‌ را کاهش دهیم و به جوامع کمک کنیم تا سریع‌تر و مؤثرتر بهبود یابند.

www.mashreghnews.ir

دیدگاهتان را بنویسید