قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > نکات ایمنی هنگام استفاده از مواد شیمیایی

نکات ایمنی هنگام استفاده از مواد شیمیایی

همه ما ممکن است در طی روز با مواد شیمیایی سرکار داشته باشیم و خیلی مهم است که نکات ایمنی هنگام کار با این مواد را اطلاع داشته باشیم. بعنوان مثال زمانیکه شما از وایتکس یا پودرهای شیمیایی برای حشرات استفاده می کنید حتما باید درباره نحوه استفاده مطالعه کرده و موارد ایمنی را رعایت کنید.

در این بین برخی از افراد هستند که کار همیشگی آنها تعامل با مواد شیمیایی می باشند این افراد حتما باید نکات ایمنی را رعایت کنند زیرا تعامل طولانی مدت با مواد شیمیایی آسیب جدی به پوست و ریه وارد می کند.

مواد شیمیایی به روش های مختلفی تولید می شود و در زمینه های مختلفی کاربرد دارد از مصارف روزمره آنها گرفته تا مصارف صنعتی.

در این مقاله می خواهیم درباره برخی از مواد شیمیایی پرکاربرد صحبت کنیم و نکات ایمنی مربوط به آنها را بررسی کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زایلن چیست

زایلن ماده ای است که بوی خوبی دارد ولی به شدت اشتعال پذیر می باشد . این ماده از یک حلقه بنزن تشکیل شده است و از محصولات مهم پتروشیمی است که در اثر کربنه شدن زغال سنگ هنگام سوخت کک تولید می شود. امروزه خرید زایلین صنعتی برای تولید مشتقات شیمیایی بسیار رونق گرفته است و برای همین امر باید به نکات ایمنی توجه داشته باشیم.

نکات ایمنی هنگام کار با زایلین

اولین موردی که باید به آن توجه کنید بحث اشتعال و آتش سوزی می باشد این ماده به دلیل اینکه بی رنگ می باشد به سرعت در هوای گرم مشتعل می گردد بنابراین باید در دمای کمتر از ۱۹ درجه قرار داده شود زیرا در هوای معمولی یا همان هوای اتاق می تواند تبخیر شود و بخار آن حالت انفجاری به خود می گیرد.

نکته بعدی که هنگام کار با زایلن باید به آن توجه کنید این است که حتما از لباس مخصوص عینک استفاده کنید و مراقب چشمان خود نیز باشد. برخورد این ماده با چشمان شما می توانید باعث سوزش شده و اثر منفی روی بینایی شما داشته باشد.

اگر این ماده بصورت تصادفی روی صورت و چشمان شما ریخته شود باید بلافاصله چشمان خود را به مدت ۱۵ دقیقه با آب ولرم شستشو داده و پلکهای شما هنگام شستشو باز نگه داشته شود.

بعد از اینکه مواد از چشمان شما خارج شد باید بلافاصه به چشم پزشک مراجعه کنید تا معاینه صورت گیرد و اقدامات ضروری انجام شود.

این ماده سمی می باشد و خوردن آن باعث ایجاد حالت تهوع و سرگیجه می گردد و حتی ممکن است که در برخی مواقع فردی که این ماده را خورده است بیهوش گردد.

باید توجه داشته باشید هنگامی که فردی مسموم شده در حالت بیهوشی قرار دارد هیچ چیزی به او خورانده نشود و سعی کنید دهان او را شستشو دهید. کسانیکه بعد از خوردن این ماده بیهوش نشده اند باید وارد به استفراغ کنید تا مواد خورده شده خارج گردد و بعد از آن بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر باید آب خورده شود وفورا به پزشک مراجعه گردد.

متانول چیست

متانول ماده ای است غیر خوراکی و از خانواده الکل می باشد. بیشترین مصرف این ماده در سوخت و ضد یخ می باشد. این ماده بسیار فرار بود و به راحتی در دمای اتاق تبخیر می شود و قابلیت اشتعال بسیار بالای دارد.

قیمت متانول نیز در مقایسه با سایر حلالها بسیار مقرون به صرفه می باشد و طرفداران زیادی را به خود جلب کرده برای همین ضروری است تا درباره نکات ایمنی کار با این ماده شیمیایی نیز نکاتی را در نظر بگیریم.

متانول بصورت طبیعی در طبیعت یافت می شود و در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی وجود دارد. از این ماده به عنوان حلال های صنعتی برای تولید جوهر، رزین و چسب مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صنعت داروسازی برای تولید ویتامین ها و هورمونها به عنوان حلال مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات ایمنی هنگام کار با متانول

هنگام کار با متانول باید نکات ایمنی را رعایت کنید و در صورتی که این ماده به پوست یا چشم شما اصابت کند می تواند آسیب های جدی به شما وارد کند.

برخورد متانول با چشم می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در چشم گردد و یا حتی در برخی موارد باعث کور رنگی می گردد یعنی شما دیگر نمی توانید رنگ ها را از یکدیگر تشخیص دهد. از آنجایی که این ماده سمی می باشد گزارش شده که در برخی موارد برخورد این ماده با چشم سبب ورم و التهاب چشم شده است.

تماس مستقیم متانول با پوست می تواند باعث خشکی و ترک پوست شود. اگر شما بصورت طولانی مدت با این مواد شیمیایی سر و کار دارید و این ماده بصورت مستقیم با پوست شما در ارتباط است باید توجه داشته باشید که این ماده ممکن است از طریق پوست

جذب بدن شما گردد و روی دستگاه عصبی شما اثر داشته باشد و در طولانی مدت می تواند باعث کوری چشم یا سکته قلبی گردد.

خوردن این ماده نیز سبب تحریک نسوج غشایی دهان و گلو شده. برروی سیستم عصبی اثر می گذارد. می تواند سبب تهوع و کاهش کارایی آن و کوری چشم ها و حتی مرگ شود.

چنانچه شما بصورت اتفاقی با این ماده مسموم شوید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و هرگز نباید صبر کنید زیرا این ماده وارد بدنتان شده است و شروع به تخریب دستگاه گوارش شما می کند و می تواند به تمام بدن شما پخش شود.

بنابراین اولین کاری که دکتر باید انجام دهد شستشوی سریع معده شما می باشد و سپس تجویز فومپیزول، که باید دو بار در روز مصرف گردد.

شرکت شیمی فرنو آماده خدمت رسانی به تمامی هموطنان می باشد. شما می توانید برای خرید و سفارش تمامی محصولات شیمیایی خود به وب سایت این شرکت به نشانیwww.shimifarno.com مراجعه کنید یا با شماره های زیر تماس بگیرد.

۰۹۱۲۰۲۲۶۰۵۷

۰۲۱۳۳۵۷۹۷۵۲

دیدگاهتان را بنویسید