قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > پتاسیم چیست و در چه مواد غذایی وجود دارد

پتاسیم چیست و در چه مواد غذایی وجود دارد

پتاسیم یک ماده غذایی اساسی است که بدن برای طیف وسیعی از عملکردها از جمله حفظ ضربان قلب نیاز دارد. کمبود شدید پتاسیم را هیپوکالمی و پتاسیم بیش از حد را هایپرکالمی می نامند. هیپوکالمی زمانی رخ می دهد که سطح پتاسیم یک شخص کم تر از ۳.۶ لیتر در هر لیتر باشد.

پتاسیم، همراه با کلسیم و سدیم، الکتریولیتی (نمک معدنی) مهم برای سیستم عصبی بدن، عملکرد عضلانی، توازن مایعات، و عملکرد قلب، کلیه‌ها و آدرنال می‌باشد.

پتاسیم چیست و  در چه مواد غذایی وجود دارد
پتاسیم چیست و در چه مواد غذایی وجود دارد

کمبود پتاسیم به شکل ضعف، خستگی، سردرگمی، بی‌نظمی قلب، و گاهی مشکلات هماهنگی عضلات نشان داده می‌شود. پتاسیم ناکافی همچنین می‌تواند تاثیرات سدیم را تشدید کند. اولین نشانه کمبود پتاسیم ضعف عمومی بدن است.

نشانه های کمبود پتاسیم در بدن :

یبوست :

کمبود پتاسیم تاثیراتی منفی روی هضم می گذارد و باعث نفخ شکمی و گرفتگی عضلات می شود. پتاسیم نقش مهمی در تقویت پیام ها از مغز به ماهیچه ها و تنظیم انقباضات ماهیچه بازی می کند. کمبود پتاسیم می تواند بر ماهیچه های روده ها تاثیر بگذارد و مسیر غذا و مواد زائد را کند سازد این اثر در روده ها می تواند باعث یبوست و نفخ شود.

ضعف ماهیچه ای:

کمبود پتاسیم می تواند بر دیگر ماهیچه های بدن تاثیر بگذارد، از جمله پاها و بازوها که می تواند منجر به ضعف عضلانی و دل درد شود. یک فرد مقادیر کمی از پتاسیم را از طریق عرق از دست می دهد، به همین دلیل است که عرق شدید ناشی از فعالیت فیزیکی زیاد یا بودن در آب و هوای گرم اغلب می تواند منجر به ضعف و یا درد ماهیچه شود.

احساس نفخ شکم در همه اوقات :

وقتی بدن با کمبود پتاسیم مواجه شود تنظیم سطح سدیم سخت می شود و احساس نفخ شکم ایجاد می شود.

مشکلات تنفسی:

هیپوکالمی شدید می تواند منجر به مشکلات تنفسی شود. تنفس نیازمند استفاده از چندین ماهیچه به خصوص دیافراگم است. اگر میزان پتاسیم در بدن یک فرد بسیار کم شود، این ماهیچه ها ممکن است به درستی کار نکنند و فرد ممکن است به سختی نفس عمیق بکشد و یا ممکن است احساس خفگی کند.

فشارخون بالا :

سطح پایین پتاسیم با افزایش فشار خون، به ویژه در افرادی که نمک زیاد مصرف می کنند همراه است. پتاسیم نقش مهمی در تسکین رگ های خونی دارد که به کاهش فشار خون فرد کمک می کند.

پتاسیم همچنین به تعادل سطح سدیم در بدن کمک می کند. رژیم غذایی حاوی سدیم بالا دلیلی مشترک بر فشار خون بالا است. پزشکان اغلب توصیه می کنند که افراد مبتلا به فشار خون بالا مصرف سدیم را کاهش و دریافت پتاسیم را افزایش دهند.

ضربان قلب نامنظم:

هیپوکالمی نشانه دیگر اختلال شدید ضربان قلب نامنظم است. پتاسیم نقش مهمی در تنظیم انقباضات هر ماهیچه از جمله ماهیچه قلب بازی می کند.

سطح بسیار پایین پتاسیم در بدن می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم مانند ضربان قلبی که به طور نابهنجاری آهسته ، تاکی کاردی بطنی شود. اگر فرد تحت درمان قرار نگیرد، این شرایط می تواند مهلک باشد.پزشکان می توانند با استفاده از الکتروکاردیوگرام ضربان قلب نامنظم را تشخیص دهند.

خستگی :

یکی دیگر از نشانه های کمبود پتاسیم خستگی است. پتاسیم یک ماده غذایی ضروری است که در تمام سلول ها و بافت های بدن موجود است. وقتی میزان پتاسیم کاهش می یابد، این امر می تواند به طور قابل توجهی بر گستره وسیعی از عملکردهای بدنی تاثیر بگذارد که منجر به سطح انرژی پایین و خستگی جسمی و ذهنی می شود.

پر ادراری :

کلیه ها مسئول از بین بردن مواد زائد و تنظیم مایعات و الکترولیت نظیر سدیم و پتاسیم در خون است. آن ها این کار را با عبور ضایعات و الکترولیت اضافی در ادرار انجام می دهند.

هیپوکالمی متوسط تا شدید در توانایی کلیه ها برای تعادل مایعات و سطوح الکترولیت در جریان خون تداخل ایجاد می کند که منجر به دفع ادرار می شود.

فلج عضلانی:

افرادی که مبتلا به هیپوکالمی شدید هستند می توانند فلج عضلانی را تجربه کنند. وقتی میزان پتاسیم در بدن خیلی پایین است، ماهیچه ها قادر به منقبض شدن صحیح نیستند و ممکن است روی هم رفته کار را متوقف کنند.

مور مور شدن بدن :

پتاسیم به تقویت اعصاب کمک میکند و گاهی اوقات به علت کمبود پتاسیم عصبانیت و احساس رنجش را تجربه می کنید.

منابع غذایی پتاسیم:

مصرف روزانه توصیه شده پتاسیم عبارت است از:

برگ چغندر

برگ های پخته شده و کمی تلخ چغندر باید در سفره شما جا پیدا کنند، زیرا حدود ۶۴۴ میلی گرم پتاسیم در هر نیم فنجان آنها وجود دارد.

ماست

۲۲۰ گرم ماست بدون چربی ساده حدود ۵۷۹ میلی گرم پتاسیم دارد، در حالیکه ماست کم چرب، تمام شیر و دوغ پتاسیم کمتری دارند. مقدار پتاسیم ماست میوه ها نیز در هر ۶ اونس ۳۳۰ میلی گرم است.

آلو

آب آلو پر از پتاسیم است و هر سه چهارم فنجان آن حدود ۵۳۰ میلی گرم پتاسیم دارد.

ماهی

ماهی های پرگوشت مانند هالیبوت و ماهی تن حدوداً در هر ۸۵ گرم ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم دارند.

۳،۴۰۰ میلی گرم برای مردان بالغ

۲۶۰۰ میلی گرم برای بانوان بزرگ سال

پتاسیم به طور طبیعی در گستره وسیعی از غذاها از جمله میوه ها، سبزیجات، گوشت، محصولات لبنی، آجیل و غلات وجود دارد. بدن در حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از پتاسیم موجود در منابع غذایی را جذب می کند.

مواد غذایی حاوی پتاسیم

بهترین راه برای جذب پتاسیم کافی خوردن یک رژیم غذایی متنوع و مفید است.

رب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی تازه بسیار مفید و خوب است، ولی پوره و رب گوجه فرنگی منبع بهتری از پتاسیم است.

حبوبات

لوبیا سفید پتاسیم زیادی دارد و نیم فنجان از آن حدود ۶۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد. لوبیا قرمز، لوبیا لیما، عدس و لپه هم منابع خوبی از پتاسیم هستند. همه حبوبات برای قلب مفید هستند و بهتر است آنها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

عوارض مصرف پتاسیم بیش از حد :

پتاسیم خیلی زیادی می تواند باعث هایپرکالمی شود. این در افرادی که رژیم های غذایی متعادل دارند نادر است. عوامل خطر مصرف بیش از حد پتاسیم:

    مصرف بیش از حد مکمل های پتاسیم
    بیماری های کلیوی
    ورزش طولانی
    استفاده از کوکائین
    نگهداری کننده پتاسیم
    شیمی درمانی
    دیابت
    سوختگی های شدید

واضح ترین علامت مصرف زیاد پتاسیم ضربان قلب نامنظم است که در موارد حاد منجر به مرگ می شود.

افراد با مصرف متوسط پتاسیم به ندرت علایم قابل توجهی دارند.

منبع مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *