قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > رژیم های غذایی و لاغری > پنج دلیل برای سالم‌بودن رژیم غذایی روزه متناوب

پنج دلیل برای سالم‌بودن رژیم غذایی روزه متناوب

اگر می‌خواهید زندگی سالمی داشته باشید، روزه‌داری متناوب انتخاب مناسبی است و علاوه‌بر کاهش وزن بدون عارضه، اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد: به‌عنوان‌مثال، جلوگیری از تصلب شرایین و بهبود سلامت کبد.

به‌گزارش نشریه آلمانی فوکوس‌آنلاین؛ انواع مختلفی از روزه متناوب وجود دارد. ولی این نوع رژیم غذایی بر این اصل تکیه دارد که غذا‌خوردن فقط در یک بازه زمانی خاص در روز مجاز است. در این میان، روش ۱۶:۸ بسیار محبوب است؛ غذا‌خوردن در بازه زمانی هشت‌ساعته و به دنبال آن ۱۶ ساعت روزه‌داری. در این بازه زمانی فرد می‌تواند چای یا آب، بدون افزودنی‌های شیرین بنوشد.

اگرچه این نوع رژیم غذایی هنوز نسبتاً جدید است، اما برخی از اثرات مهم روزه متناوب بر سلامتی، در حال حاضر قطعی در نظر گرفته شده است.

از‌بین‌رفتن چربی‌های شکم

چربی شکمی که به اصطلاح چربی احشایی نامیده می‌شود، به‌ویژه برای سلامت قلب و عروق و کبد خطرناک است. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شده است، روزه متناوب چربی احشایی را به اندازه یک رژیم غذایی با کالری محدود کاهش می‌دهد.

پیشگیری از دیابت و پیش‌دیابت

روزه‌داری متناوب در ارتباط با پیشگیری از دیابت نیز مفید است. این امر برای کسانی که در حال حاضر اضافه‌وزن دارند و در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مهم است. با‌این‌حال، این نوع رژیم به‌ویژه برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت نیز توصیه می‌شود. پیش‌دیابت به این معنی است که سطح قند خون بالا است، اما هنوز به سطح معمول دیابت نرسیده است. این نوع رژیم غذایی می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد و منجر به تجزیه سریع‌تر قند خون شود.

جلوگیری از کبد چرب

رسوب چربی در کبد خطر ابتلا به دیابت، تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. الکل اغلب عامل کبد چرب است، اما بیشتر چربی و قند بیش از حد در رژیم غذایی، مقصر است. روزه‌داری متناوب باعث می‌شود که کبد پروتئینی تولید کند که جذب اسیدهای چرب را کند می‌کند. این پروتئین همچنین می‌تواند آسیب سلولی را ترمیم کند.

جوان نگه‌داشتن مغز

مطالعه‌ای که در ایالات متحده بر روی موش‌ها انجام‌شده، نشان می‌دهد روزه‌داری متناوب می‌تواند اثر ضد پیری بر روی مغز داشته باشد، به‌خصوص در مورد عملکرد حافظه.

جلوگیری از تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته مغزی

سندرم متابولیک به ترکیبی از عوامل خطر از جمله چاقی، افزایش کلسترول بد خون، کاهش کلسترول خوب خون، افزایش قند و فشار خون گفته می‌شود. مبتلایان به این سندرم در معرض خطر بالای ابتلا به تصلب شرایین و بیماری‌های مرتبط با آن، از ضعف کلیه و چشم گرفته تا سکته مغزی و حملات قلبی هستند. همانطور که مطالعات مختلف قبلاً نشان داده است، روزه‌داری متناوب روشی موثر برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک است و در نتیجه از تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید