قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > چند پرسش و پاسخ مهم درباره نوشیدن آب

چند پرسش و پاسخ مهم درباره نوشیدن آب

همانطور که می دانید آب مهمترین ماده سیاره ماست و قسمت بزرگی از بدن تمامی موجودات زنده را تشکیل می دهد.در این مقاله به بررسی سوالات مهمی می پردازیم که گاه ذهنمان را به خود مشغول می کند.بنابراین سوالات را به دقت بخوانید تا در پایان اطلاعات ارزشمندی به دست آورید.

چند پرسش و پاسخ مهم درباره نوشیدن آب
چند پرسش و پاسخ مهم درباره نوشیدن آب

آیا فکر می کنید باید حتما هشت لیوان آب در طول روز بخورید؟

پاسخ: خیر

هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند که باید هشت لیوان آب در طول روز بخورید.پزشکان تغذیه توصیه می کنند که مردان باید حدود یک لیتر و خانمها نیم لیتر آب بنوشند.اما مقداری از این آب باید از طریق میوه یا غذاها دریافت شود.البته در بدن انسانها به اندازه کافی آب ذخیره شده است؛مگر اینکه این فرد در معرض گرمای شدید باشد یا برای مدت طولانی فعالیتهای شدید همچون دوندگی انجام دهد.

مواد غذایی چه مقدار از آب بدن را تامین می کنند؟

پاسخ : ۲۰ درصد

به طور معمول افراد ۲۰ درصد آب روزانه بدن خودرا از مواد غذایی و میوه ها تامین می کنند.جالب است بدانید که یک سیب ۸۴ درصد ، موز ۷۴ درصد و کلم بروکلی ۹۱درصد آب در خود دارد.شاید برای شما عجیب باشد اما در یک شیرینی  حلقوی ساده ۳۳ در صد ، در یک تکه گوشت گوساله ۵۶ درصد ودر هر تکه پنیر ۳۹ درصد آب وجود دارد.

تا چه مدت می توان در هوای گرم ومرطوب ورزش کرد؟

پاسخ: سی دقیقه

تقریبا پس از سی دقیقه ورزش کردن شما احساس تشنگی می کنید.بنابراین ورزشهای سخت را در هوای گرم یا مرطوب انجام ندهید.شما پس از تمرینات سخت به استراحت نیاز دارید و در هنگام ورزش باید لباسهای خنک به تن داشته باشیدتا عرق کردن قوای بدنی شما را تحلیل نبرد.

پس از چند دقیقه ورزش می توان آب از دست رفته بدن را جبران نمود؟

پاسخ: ۲۰ دقیقه

به طور متوسط بعد از هر بیست دقیقه باید استراحت کوتاهی نمود و آب از دست رفته بدن را جبران نمود.برخی از پزشکان معتقدند که بعد از ۴۵ دقیقه ورزش کردن ، در حدود بیست دقیقه استراحت کنیدودر طول این مدت یک لیوان آب بخورید.اما میزان دقیق آب مصرفی به فعالیت ، شرایط انجام دادن تمرینات ، سن ، جنس و وزن شما بستگی دارد.

میزان آب مصرفی مورد نیاز شما به چه عواملی بستگی دارد؟

پاسخ: میزان آب مورد نیاز شما به سن ، سلامت و شرایط آب وهوای منطقه بستگی دارد.

در رابطه با رده های گوناگون سنی شرایط متفاوت است.برای مثال کودکان باید میزان بیشتری مایعات بنوشند؛ چون فعالیت بدنی آنها با سنین دیگر متفاوت است. به همین دلیل در معرض خطر از دست دادن آب بدن قرار دارند.

افراد مسن تر هم بدلیل شرایط بهداشتی ویا کاهش تمایلشان به نوشیدن آب ، از مایعات کمتری استفاده می کنند.در زمینه جنسیت ، مردان بیش از زنان به نوشیدن مایعات نیاز دارند.همچنین زنان باردار نسبت به سایر زنان به آب بیشتری نیاز دارند.درباره وزن هم افراد چاق بیشتر از افراد لاغر به آب نیاز دارند.در زمینه سلامت هم افرا د دیابتی ، بیماران سیستیک فیبروز و بیماران کلیوی نیز نباید نیاز بدنی خودرا به نوشیدن مایعات فراوان فراموش کنند.نکته آخر در باره شرایط آب و هوایی است ، افرادی که در مناطق خشک و گرمتری زندگی می کنند یا منازل آنها در ارتفاعات است باید آب بیشتری دریافت کنند.

افراد بالغ بطور طبیعی هرروز چه مقدار از آب بدن خودرا از دست می دهند؟

پاسخ: ده فنجان

هر فرد سالم به ده فنجان یا بیشتر، آب نیاز دارد تا آب از دست رفته بدن را جبران کند.به طور معمول ، آب از دست رفته بدن صرف تعریق ، ادرار یا تنفس می شود.

در صورت از دست دادن آب بدن ، رنگ ادرار چه تغییری می کند؟

پاسخ: به رنگ آب کنستانتره سیب در می آید!

راهی آسان برای نظارت بر سطح آب بدن وجود داردو آن بررسی میزان و رنگ آب ادرار است.هرچه رنگ ادرار شما تیره تر باشد، یعنی آب بدن شما کمتر شده است.با نوشیدن مایعات می توان رنگ ادرار را به حالت طبیعی درآورد.البته اگر رنگ آن بسیار روشن یا رنگ پریده باشد احتمالا شما آب بیشتری را از دست خواهید داد.

البته راه های دیگری هم برای نظارت بر آب رسانی بدن وجود دارد.برای مثال باید مراقب کاهش وزن و تعرق بیش از خود باشید.زیرا از دست دادن آب به مقدار زیاد باعث لاغری شما می شود.

آیا نوشیدن آب باعث کاهش وزن می شود؟

پاسخ: بله

نوشیدن آب ، وزن شما را کاهش می دهد.براساس مطالعات ، افراد بشدت تمایل دارند با نوشیدن آب وزنشان را کاهش دهند.شاید علت امر درآن است که آب حجم زیادی از معده را پر کرده و میل به خوردن غذا در فرد کمتر می شود.اما محققان هنوز مطمئن نیستند که این کار را می توان به مدت طولانی انجام داد یا خیر.

آیا می توان بعد یا قبل از ورزش آب نوشید یا از تنقلات شور استفاده کرد؟

پاسخ: بله

بدن شما به سدیم نیاز دارد، چه بعد و چه قبل از نوشیدن آب.به همین دلیل است که برخی از نوشیدنیهای ورزشی با سدیم غنی شده اند.از سوی دیگر ، نوشیدنی سدیم دار تشنگی شما را تحریک می کند ؛ در نتیجه ، هنگام نوشیدن مایعات ، بدنتان حجم بیشتری را جذب می کنند.

البته گاهی اوقات ، نمک فشار خون شمارا افزایش داده و حتی در برخی افراد باعث تشدید بیماری های قلبی می شود.

آیا می توان در طول ورزش آب نوشید؟

پاسخ: بله

در طول تمرینات ورزشی ، گاه بدن شما به شدت به آب نیاز پیدا می کند.در واقع کلیه های سالم افراد بزرگسال ، در هر ساعت بین بیست تا هزار میلی لیتر از مایعات را پردازش می کنند.این کار آنچنان ساده نیست، از این رونوشیدن آب به ویژه در کوتاه مدت خطرناک است.  هرگاه کلیه ها بیش از حد گنجایش خود آب دریافت کنند؛ مشکلاتی از قبیل افزایش وزن ، نفخ، تهوع و استفراغ ودر موارد نادر این حالت با پایین آمدن سدیم در خون به سردرد، گیجی ، تشنج وکما ختم خواهد شد.

آب چه کمکی به بدن ما می کند؟

پاسخ: آب باعث شستشوی بافتها و اندام می شود.

این امر کمک می کند تا مواد مغذی از شر زباله ها خلاص شوند و حرارت بدن تنظیم شود. شفافیت پوست حفظ شود و آنرا مرطوب نگه می دارد.

منابع:

مجله راز – ساحل کیایی

گروه تولید محتوای فارسی میهنبُد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *