قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > رپرتاژ آگهی > همه چیز در رابطه با کندوان تبریز، روستایی در دل سنگ

همه چیز در رابطه با کندوان تبریز، روستایی در دل سنگ

فصل بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر به غرب کشور است. به خصوص روستاهای این منطقه می تواند مقصد گردشگری خوبی برای این دو فصل باشد زیرا اکثر آنها دمای مناسب و معتدلی به نسبت سایر نقاط کشورمان دارند.

یکی از جاذبه های توریستی غرب کشور که می توانید در این فصول به آنها سفر کنید و در هتل های منحصر به فرد آن اقامت داشته باشید کندوان تبریز است.

هر ساله تعداد زیادی تور کندوان تبریز با گردشگران ایرانی و خارجی به این منطقه سفر می کنند که بهتر است قبل از سفر با تور کندوان، با این روستای سنگی و جذابیت های توریستی آن بیشتر آشنا شوید. در ادامه هر اطلاعاتی که برای سفر به این روستا به آن نیاز دارید پیدا خواهید کرد.

کندوان کجاست و چگونه می‌توان به کندوان رفت؟

کندوان یکی از روستا‌های استان آذربایجان شرقی واقع در شهرستان اسکو است که از پیشینه تاریخی هفت هزار ساله برخوردار است. این روستای تاریخی دارای جاذبه‌های گردشگری است و در ۲۲ کیلومتری اسکو و ۶۲ کیلومتری تبریز واقع شده‌است.

معماری کله‌قندی روستای کندوان در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۸۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. به دلیل منحصر به فرد بودن و استقبال زیاد مردم، شرکت‌های گردشگری زیادی، تور کندوان تبریز را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند.

در زمان‌های قدیم با توجه به سنگی بودن خانه‌ها، نام این مکان تاریخی «کندجان» بود (محلی برای حفظ جان) که در حال حاضر نیز در شناسنامه متولدین کندوان از واژه کندجانی استفاده شده‌است.

چرا به کندوان ایران باید سفر کرد؟

شهر‌های تروگلودیتی اغلب روی غار ساخته می‌شوند. کندوان و کاپادوکیه هر دو روستا‌های تروگلودیتی هستند که در آن مردم قرن‌ها در غار‌ها زندگی می‌کردند. کاپادوکیا اکنون تنها برای گردشگری است و بیشتر غار‌ها، هتل و رستوران هستند و مردم دیگر در آنجا زندگی نمی‌کنند.

اما کندوان ایران تنها روستای غارنشینی است که مردم هنوز از غار‌ها به عنوان خانه خود استفاده می‌کنند. بنابراین، در این مکان خیره‌کننده، تجربه واقعی‌تری به دست می‌آید.

تاریخچه کندوان تبریز

کندوان در گوشه دورافتاده شمال غربی ایران و نزدیک به شهر تبریز قرار دارد. در رشته کوه سهند واقع شده است و بسیار سرد می‌باشد. در بیشتر اوقات سال، مناظر شگفت‌انگیزی از قله‌های پوشیده از برف در اطراف روستا وجود دارد. بنابراین اگر می‌خواهید با تور کندوان تبریز به این منطقه سفر کنید، اواخر بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای گردش در این مکان منحصر به فرد است.

رشته کوه سهند دارای ۱۳ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است. این رشته کوه صخره‌های چشمگیر و عجیبی دارد. سهند از معروف‌ترین کوه‌های آتشفشانی ایران است که اکنون خاموش می‌باشد اما بیش از ۱۱ میلیون سال فعال بوده است.

برخی از باستان‌شناسان می‌گویند که مردم ۳۰۰۰ سال پیش در غار‌ها زندگی می‌کردند. اما به گفته مردمی که هنوز در کندوان زندگی می‌کنند قدمت این روستا ۷۰۰ سال است.

 اولین ساکنان آن پناهندگان خوارزمی بوده‌اند که از سپاه مغول گریخته‌اند. آن‌ها در غار‌ها پنهان شده بودند و در آنجا ماندند زیرا غار‌ها پناهگاه خوبی هستند. آن‌ها در واقع برخی از کارآمدترین خانه‌های روی زمین هستند. زیرا سنگ‌ها غار‌ها را در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می‌دارند.

نام کندوان به احتمال زیاد به کلمه فارسی کندو اشاره دارد. از دور روستا مانند کلنی یا کندوی زنبور عسل به نظر می‌رسد و مکانی زیباست که ارزش دیدن را دارد.

معماری کندوان

شیوه بنای خانه‌های این روستا از نوع معماری صخره‌ای به شکل مخروطی یا کله قندی است و مربوط به قرن هفتم هجری می‌باشد. تنها سازه مورد استفاده در خانه‌های این روستا را سنگ‌ها تشکیل می‌دهند. تپه‌های مخروطی و هرمی شکل بیش از ۴۰متر ارتفاع دارند که درون هر مخروط، بین دو تا چهار طبقه خانه ساخته شده‌است.

در اصطلاح محلی به این خانه‌ها «گیران» یا «کران» گفته می‌شود. جنس مخروط‌ها از نوع «اینمبریت» و «لاهار» است که در اثر مخلوط شدن مواد آتشفشانی سهند با گل و لای حاصله از باران سیل‌آسا به وجود آمده‌اند.

تجربه من در کندوان ایران

اکنون کندوان گردشگران بسیاری دارد. این شهر در واقع یکی از محبوب‌ترین مقاصد اطراف تبریز است و گردشگران یک روزه داخلی و خارجی بسیاری از گردش در این روستا لذت می‌برند.

در کندوان نیز برخی از خانه‌های غارنشین آن سوغات‌فروشی شده‌اند و ایرانی‌های زیادی را دیدم که برای اینستاگرام خود سلفی می‌گرفتند.

روستا‌های زیادی در ایران وجود دارند که به دلیل تاریخ و فرهنگ منحصربه‌فرد یا موقعیت دیدنی‌شان به کانون‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. کندوان نیز در این دسته قرار می‌گیرد، اما با این وجود مکانی آرام و با رفت و آمدی عادی است.

کندوان جایی است که معماری قدیم و جدید در کنار هم قرار می‌گیرند. هنوز حدود ۱۱۷ خانواده در غار‌ها زندگی می‌کنند، اما ساخت ساختمان‌های بتنی مدرن نیز درست در کنار آن‌ها وجود دارد. این‌ها دلیلی هستند که کندوان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار ندارد.

اگر با تور کندوان تبریز وارد این منطقه شوید، متوجه می‌شوید که مردم به دیدن بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی در روستای خود عادت دارند و حضور توریست، آن‌ها را از کار روزانه خود دور نمی‌کند و به کاری که انجام می‌دادند ادامه می‌دهند. مردان فوتبال بازی می‌کنند، به گله‌داری گوسفندان مشغول هستند و زن‌ها زیر آفتاب لباس‌های شسته‌شده را آویزان می‌کنند.

گردشگری منبع درآمد اضافی خوبی برای مردم کندوان است، اما روستا هنوز حول محور گردشگری نمی‌چرخد. شما می‌توانید تعداد گردشگران را بشمارید زیرا مثل ماسوله یا ابیانه توریستی نیست و جمعیت توریست در آن زیاد نیست.

اگر از من بپرسید که آیا باید در ایران به کندوان سفر کنید؟ پاسخ من بله است. اگر به تبریز سفر کردید، کندوان را حتماً ببینید. زیرا یکی از اصیل‌ترین و جالب‌ترین روستا‌های ایران برای بازدید است.

کار‌هایی که باید در تور کندوان تبریز انجام داد

در کندوان به جز گشت و‌گذار در معماری منحصر به فرد و غار نشینی آن، کار زیادی برای انجام دادن وجود ندارد. اگر مانند اکثر مردم یک سفر یک روزه از تبریز داشته باشید، ۲ تا ۳ ساعت زمان خوبی برای گشتن در این روستای زیبا خواهد بود.

۱-در اطراف خانه‌های غار پرسه بزنید

کندوان آنقدر‌ها بزرگ نیست و روستای بسیار فشرده‌ای است. شما می‌توانید در خیابان‌های باریک آن که حس خوبی از نحوه زندگی مردم را به شما می‌دهد، پرسه بزنید. اگر می‌خواهید در این روستا کمی از دل کوه بالا بروید و غار‌های بالای کوه را ببینید، کفش‌های محکم بپوشید.

برخی از غار‌ها به فروشگاه‌های سوغاتی تبدیل شده‌اند که به شما اجازه می‌دهند نگاهی به داخل آن بیاندازید. اکثر خانه‌های غارنشین، چندین طبقه دارند که طبقه همکف آن به عنوان اصطبل و طبقات بالایی برای زندگی استفاده می‌شود.

۲-مسجد کران

مسجد کران یکی از معدود مساجد دنیاست که در غار قرار دارد. یکی از بزرگترین غار‌های کندوان است که پنج طبقه دارد.

۳-بازار کندوان

بازار کندوان در کنار رودخانه قرار دارد و مکانی عالی برای خرید سوغاتی است. این شهر به خاطر عسل با کیفیت خوب، آجیل و گیاهان دارویی معروف است.

۴-نمای پانورامای کندوان

برای عبور از پل روی رودخانه و بالا رفتن از صخره‌ها برای دیدن منظره پانوراما کندوان زمان بگذارید. شما می‌توانید بهترین عکس‌های پانورامای خود را در این منطقه ثبت کنید.

کجا در کندوان تبریز غذا بخوریم؟

کندوان در بین گردشگران محلی نیز بسیار محبوب است و دارای چند رستوران و چایخانه معمولی به خصوص در اطراف رودخانه است. در این رستوران‌ها منتظر غذا‌های معمولی ایرانی مثل کباب و برنج باشید.

در سفر با تور کندوان تبریز کجا بخوابیم؟ – تجربه اقامت در غار!

کندوان یک سفر یک روزه عالی از تبریز است. اما اگر دوست دارید در یکی از غار‌ها بخوابید و پس از یک رانندگی طولانی در آنجا اقامت کنید، چند هتل با امکانات متنوع و هزینه‌های متفاوت وجود دارد که به معرفی دو مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

۱-هتل صخره‌ای بین‌المللی لاله کندوان

اگر به هتل‌های مجلل عادت کرده‌اید، یا از فرم خارج شده‌اید و نمی‌توانید از ۱۰۰ پله سنگی ناهموار برای رفتن به رستوران یا اتاق خود بالا بروید (مثل من! ) این هتل برای شما مناسب نیست.

 اگر آن را بیشتر به عنوان یک تجربه کمپینگ در نظر بگیرید تا اقامت در یک هتل زیبا، از تجربه خوابیدن در غار لذت بیشتری خواهید برد. 

امکانات رفاهی در هتل لاله کندوان:

  •       پارکینگ رایگان
  •       اینترنت پرسرعت رایگان (وای فای)
  •       جکوزی
  •       صبحانه رایگان
  •       رستوران

۲-هتل هما کندوان

هتل هما یک جای زیبا با میزبانی مهربان است. این هتل برای اقامت‌های کوتاه و طولانی مناسب است. پس از استراحت در این اقامتگاه می‌توانید از هوای تازه صبحگاهی لذت ببرید و در دل طبیعت پیاده روی کنید.

 خدمات هتل هما کندوان:

  •       رستوران و کافی شاپ 
  •       پارکینگ رایگان غیر مسقف
  •       تاکسی سرویس
  •       اینترنت رایگان
  •       ویو عالی در برخی اتاق‌ها
  •       مکالمه با کارکنان به زبان عربی، انگلیسی، ترکی استانبولی

در چه زمانی بهتر است با تور کندوان تبریز سفر کرد؟

کندوان دارای زمستان‌های طولانی و سرد و تابستان‌های گرم است. بهترین زمان سفر به کندوان در اواخر بهار و اوایل پاییز است.

چگونه از تبریز به کندوان برسیم 

اگر به تبریز سفر کرده‌اید و حال می‌خواهید از آنجا به کندوان بروید، چند راه برای شما وجود دارد:

۱-تاکسی شخصی

سریعترین راه برای رسیدن از تبریز به کندوان تاکسی است. اکثر هتل‌های تبریز می‌توانند این کار را برای شما ترتیب دهند. یک سفر رفت و برگشت که شامل ۲ ساعت زمان انتظار است.

نکته: برای اتومبیل‌ها هزینه ورودی وجود دارد که اگر قبل از ورودی پیاده شوید و مسافت کوتاهی تا روستا را پیاده طی کنید به راحتی می‌توانید از آن اجتناب کنید.

۲-وسیله حمل و نقل عمومی

ارزان‌ترین راه برای رفتن از تبریز به کندوان استفاده از وسایل نقلیه عمومی است.

اولین قدم رسیدن به میدان راه آهن تبریز است. از آنجا شما چندین گزینه دارید. می‌توانید با مینی بوس مستقیم به اسکو (۱ ساعت) یا اتوبوس به سهند و سپس با تاکسی مشترک به اسکو بروید.

از اسکو تا کندوان تاکسی‌های مشترک وجود دارد، اما پیدا کردن آن‌ها بسیار دشوار است. بهتر است برای ۲۰ دقیقه پایانی تا کندوان از تاکسی شخصی استفاده کنید.

آژانس گردشگری کوچی نو (kochinow.ir) که چندین سال تجربه در حوزه گردشگری و برگزاری تور دارد می تواند راهنما و همراه خوبی برای شما در سفر به کندوان تبریز باشد. این آژانس تورهای بسیار متنوع دارد که می توانید با سر زدن به سایت آنها، با این تورها آشنایی کامل پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید