قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > سالم‌ترین خوراکی‌های محافظ پوست در برابر اشعه آفتاب

سالم‌ترین خوراکی‌های محافظ پوست در برابر اشعه آفتاب

همه می‌دانند که برای جلوگیری از اشعه ماوراء‌بنفش خورشید باید از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، اما یک مرحله مهم در روتین محافظت از خورشید وجود دارد: رژیم غذایی!

به‌نوشته نشریه پزشکی Everyday Health به‌طور‌حتم، غذاها جایگزین یک کرم ضدآفتاب با SPF کافی نخواهند شد، اما می‌توانند محافظت بیشتری از پوست شما در برابر آفتاب داشته باشند، اگر آنها را به‌طور‌منظم مصرف کنید.

سالم‌ترین خوراکی‌های محافظ پوست در برابر اشعه آفتاب
سالم‌ترین خوراکی‌های محافظ پوست در برابر اشعه آفتاب

گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی

بر‌اساس مطالعات، غذاهای غنی از لیکوپن، یک رنگدانه گیاهی با خواص آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند شدت آفتاب‌سوختگی را کاهش دهد و باعث افزایش رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست شود. همچنین نشان داده است که خوردن گوجه‌فرنگی پخته‌شده در روغن زیتون ممکن است جذب لیکوپن را در پوست افزایش دهد.

هندوانه

یکی دیگر از منابع لیکوپن، هندوانه است. لیکوپن هم اشعه‌های UVA و هم UVB را جذب می‌کند. توجه داشته باشید که قسمت‌های قرمز تیره هندوانه به میزان قابل توجهی لیکوپن بیشتری نسبت به هر قسمت زرد یا سبز دارد. پس از چند هفته مصرف هندوانه، لیکوپن در نهایت می‌تواند به‌عنوان یک ضد‌آفتاب طبیعی عمل کند. با‌این‌حال، محققان خاطرنشان می‌کنند که لزوماً جایگزین سایر اقدامات محافظتی مانند SPF و لباس‌های محافظ در برابر آفتاب در برابر لکه‌های خورشید و آسیب‌های پوستی نمی‌شود.

چای سبز

اپی‌گالوکاتچین گالات یا EGCG نوع خاصی از ماده مغذی موجود در چای سبز است که ممکن است اثرات محافظتی در برابر نور آفتاب داشته باشد. پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز از طریق خواص ضد‌التهابی و توانایی افزایش ترمیم DNA، از پوست محافظت می‌کند.

قهوه

مطالعه‌ای که در ژانویه ۲۰۱۵ در مجله موسسه ملی سرطان آمریکا منتشر شد، ارتباط بین مصرف زیاد قهوه و میزان کمتر ملانوم بدخیم را نشان داد. محققان دریافتند افرادی‌که روزانه ۴ فنجان یا بیشتر قهوه کافئین‌دار می‌نوشند، ۲۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. با‌این‌حال، این فقط یک مطالعه اولیه بود و کلینیک مایو توصیه می‌کند نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به ۴ فنجان در روز محدود کنید. همچنین باید از مصرف مقدار زیادی شکر یا سایر شیرین‌کننده‌ها خودداری کنید، زیرا ممکن است قند با فواید قهوه برای پوست شما مقابله کند.

آجیل و دانه‌ها

گردو، شاهدانه، دانه‌چیا و کتان همگی حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ هستند. ماهی و تخم‌مرغ نیز منابع عالی این چربی هستند. بدن ما نمی‌تواند امگا ۳ بسازد، بنابراین ضروری است که آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم. امگا ۳ ضد‌التهاب است و به بدن شما کمک می‌کند تا به‌‌‌‌طور طبیعی با اثرات گذراندن زمان بیش از حد زیر نور خورشید مقابله کند.

سبزیجات برگ‌دار

به‌طور خاص، سبزی‌های برگ‌دار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین هستند. برای محافظت در برابر چین‌و‌چروک، آسیب خورشید و حتی سرطان پوست، مصرف آنها توصیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید