قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > قهوه چطور روده‌ را تحریک و آماده دفع می‌کند؟

قهوه چطور روده‌ را تحریک و آماده دفع می‌کند؟

قهوه، به‌ویژه زمانی که حاوی کافئین باشد، ترشح اسید معده و فعالیت‌های حرکتی روده بزرگ را تحریک می‌کند. بسیاری از مردم می‌گویند که پس از نوشیدن قهوه نیاز دارند به دستشویی بروند. با این حال به گزارش وری‌ول هلت، همه افراد با قهوه یک جور تحریک نمی‌شوند و در حالی که برای برخی این روش بی‌ضرر راهی برای دفع منظم است، در برخی دیگر به تشدید مشکلات گوارشی منتهی می‌شود.

موارد مطرح شده در این مقاله توصیه‌هایی است که که وری‌ول‌ هلت گردآوری کرده است، مشورت با پزشک برای درمان هر مشکل مربوط به سلامتی شامل مشکل دفع یا یبوست ضروری است.

نوشیدن قهوه مزایا و عوارض جانبی دیگری را هم دارد.

قهوه و تمایل به دفع؛ طبیعی است؟

قهوه، به‌ویژه قهوه حاوی کافئین تا حدودی بر روده بزرگ تاثیر می‌گذارد، انقباض‌های روده بزرگ را تحریک می‌کند و فعالیت روده را سرعت می‌دهد. در برخی افراد هم ممکن است اثر ملین داشته باشد.

اما همه‌چیز کار کافئین نیست.

قهوه بوداده هزاران ترکیب زیستی فعال دارد که محققان به طور کامل متوجه نشده‌اند هر کدام چگونه بر سیستم گوارشی یا جی‌آی (GI) تاثیر می‌گذارد. اما با توجه به تحقیقات، قهوه حاوی کافئین باشد یا نه، دست‌کم در یک سوم جمعیت، عمدتا زنان، تمایل به دفع ایجاد می‌کند.

حتی برخی قهوه‌های بدون کافئین ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که به شل شدن مدفوع منجر شود.

کارشناسان معتقدند برای منظم کردن دفع نباید به قهوه متکی باشیم، اما اگر از نوشیدن آن لذت می‌بریم، بسیار خوب است.

سایر فواید قهوه عبارت‌اند از:

افزایش انرژی به طور موقت
اثر محافظتی بر کبد
امکان پردازش بهتر گلوکز (قند خون) و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
امکان کاهش خطر بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری پارکینسون، سرطان روده بزرگ و زوال عقل
کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سرطان کیسه صفرا

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف قهوه با کاهش خطر بیماری کلیوی مزمن مرتبط است. در تحقیقات دیگر هم درباره اینکه مصرف متوسط قهوه خطر ابتلا به سنگ کلیه در افراد سالم را افزایش می‌دهد‌ــ به شرط مصرف مایعات کافی‌ــ مدرکی پیدا نشد.

حدود ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز که معادل چهار یا پنج فنجان قهوه است، اثر منفی ندارد. با این حال، برخی از افراد به کافئین حساس‌ترند.

قهوه قارچ

قهوه قارچ، دانه‌های آسیاب شده قهوه و قارچ‌هایی مانند یال شیر، ریشی و چاگا را با هم ترکیب می‌کند. بسیاری از قارچ‌ها به عنوان مواد غذایی کاربردی در نظر گرفته می‌شوند که آثار مثبت زیادی بر سلامتی دارند. البته در این زمینه تحقیقات بسیاری باید انجام شود.

یک فنجان از این قهوه تقریبا نصف فنجان کافئین دارد. پس اگر کافئین باعث شل شدن مدفوع یا اسهال در شما می‌شود، این نوع قهوه هم ممکن است مفید باشد. اما اگر از قبل مشکلات کلیوی یا گوارشی دارید، قهوه قارچ احتمالا مشکلات گوارشی شما را تشدید خواهد کرد.

اگرچه برخی قارچ‌ها حاوی پروبیوتیک‌اند و سلامت روده را بهبود می‌بخشند، برخی دیگر به‌سختی هضم می‌شوند و نفخ ایجاد می‌کنند.

اگر به قارچ حساسیت دارید، از نوشیدن قهوه قارچ هم خودداری کنید.

عوارض جانبی دفع ناشی از نوشیدن قهوه

نوشیدن بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز گاه باعث اسهال می‌شود.

اگر در نوشیدن قهوه با عوارض جانبی مواجه شدید، اثر افزودنی‌هایی مانند شیر، جایگزین‌های شیر، خامه‌ها و طعم‌دهنده‌ها را هم در نظر بگیرید. تحمل نکردن لاکتوز که حدود ۶۵ درصد افراد با آن مواجه‌اند، هضم نوشیدنی‌های حاوی شیر و محصولات لبنی را دشوار می‌کند. افزودن بیش از حد شیرین‌کننده مصنوعی هم می‌تواند اثر ملین داشته باشد.

برخی پژوهش‌ها حاکی از آن است که قهوه و کافئین در ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر به‌خصوص در زنان تاثیر داشته‌اند.

فاصله زمانی نوشیدن قهوه تا عمل دفع

عمل دفع برای هر کس متفاوت است. با این حال از جمله مواردی که بر واکنش بدن تاثیر می‌گذارد، زمان روز است. دستگاه گوارش صبح‌هنگام و در روز بیشترین میزان فعالیت را دارد.

تمایل به دفع در برخی افراد چهار دقیقه پس از نوشیدن قهوه بروز می‌کند اما برای برخی می‌تواند تا ۳۰ دقیقه یا بیشتر هم طول بکشد. بیماری‌ها نیز می‌تواند بر سرعت واکنش سیستم گوارش تاثیر بگذارد.

دلیل تاخیر در دفع بعد از نوشیدن قهوه چیست؟

شاید دلیل دفع فوری بعد از نوشیدن قهوه، کافئین نباشد؛ بنابراین بهتر است قهوه بدون کافئین را هم امتحان کنید.

می‌توانید با امتحان کردن شیر، خامه یا سایر افزودنی‌ها متوجه شوید که آیا این مواد بوده‌اند که به احساس فوریت دفع کمک کرده‌اند یا خیر.

اگر همچنان بعد از نوشیدن قهوه در دفع مشکل داشتید، این راه‌ها را برای رفع یبوست امتحان کنید:

میزان فیبر در رژیم غذایی‌تان را افزایش دهید یا از مکمل‌‌های فیبر استفاده کنید
آب بیشتری بنوشید
ورزش منظم داشته باشید
روده‌‌هایتان را هر روز در زمان مشخصی وادار به حرکت کنید
به سراغ ملین‌ها بروید، اما در نظر داشته باشید این ملین‌ها می‌توانند به سلامتی روده آسیب بزنند

ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید