قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه > بهداشت و سلامت > تغذیه و طب سنتی > شش ماده غذایی که به رفع یبوست کمک می‌کنند

شش ماده غذایی که به رفع یبوست کمک می‌کنند

احتمالا بسیار شنیده‌اید که کلید اجابت مجاز منظم در مصرف فیبر و آب‌رسانی کافی به بدن است که البته هم حقیقت دارد. اما مواد غذایی هم وجود دارند که با اضافه‌کردن آن‌ها به رژیم غذایی خود می‌توانید به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک کنید.

به گزارش وری‌ول هلت، یبوست وضعیت شایعی است که در بسیاری از افراد بنا به دلایل متعدد، از بارداری گرفته تا پیری یا عوارض مصرف داروی خاص، دیده می‌شود.

در اینجا به شش ماده غذایی که به درمان یبوست کمک می‌‌کنند، می‌پردازیم:

پوست کیوی

پوست کیوی نه‌تنها خوراکی است، بلکه منبع طبیعی فیبر محسوب می‌شود. اگر در حال حاضر کیوی را در غذاهای خود دارید، پوست آن را هم اضافه کنید تا  به بدن شما طراوت بیشتری بدهد.

کیوی مدت‌زمان لازم برای حرکت مدفوع در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

به گفته سارا آنزلوار، متخصص تغذیه، «حمل‌و‌نقل سریع مواد غذایی در روده احتمالا به دلیل محتوای فیبر است، اما حدس و گمان‌هایی هم وجود دارد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کیوی نقش موثری دارند.»

ترکیب آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در کیوی با فیبر اضافی موجود در پوستش، حرکت مواد را تسهیل می‌کنند. وقتی اسموتی درست می‌کنید یک کیوی کامل شسته‌شده را به مخلوط‌کن اضافه کنید، یا اینکه آن را مانند سیب (با پوست) میل کنید.

لوبیا

لوبیا منبع عالی فیبر و منیزیم است، دو ماده مغذی که به دفع کمک می‌کنند. حبوبات حاوی هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول‌اند. فیبر محلول، هضم را کند و جذب بهتر مواد مغذی را ممکن می‌کند، در حالی که فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش می‌دهد تا از یبوست جلوگیری کند.

حبوبات همچنین منبع نشاسته مقاوم‌اند، که در روده کوچک هضم نمی‌شود. هنگامی که نشاسته مقاوم به روده بزرگ می‌رسد، توسط باکتری‌های روده تخمیر و به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می‌شود که برای سلامت دیواره روده مفید است و سلامت کلی گوارش را بهبود می‌بخشد.

آنزلوار می‌گوید: «لوبیای مورد علاقه‌تان را انتخاب و به سالاد، کاسه غلات، تاکو و انواع پاستا اضافه کنید.»

دانه‌های چیا

الیزابت شاو، متخصص تغذیه، می‌گوید: «دانه چیا بیش از ۱۰درصد ارزش روزانه فیبر مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. فیبر در هضم غذا نقش دارد و کمک می‌کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. فیبر همچنین سیستم گوارش را روان نگه می‌دارد.»

دانه‌های چیا پس از مصرف، ماده‌ای شبیه ژلاتین تشکیل می‌دهند که به نرم‌شدن مدفوع و حرکات منظم روده کمک می‌کند.

گنجاندن دانه چیا در رژیم غذایی‌ آسان است. آن‌ها را می‌توانید به راحتی روی وعده‌های صبحانه، سالادها و اسموتی‌ها بپاشید. همچنین با کمی خلاقیت بیشتر می‌توانید از آن در پخت کلوچه، نان و پنکیک استفاده کنید.

دانه چیا همچنین می‌تواند برای غلیظ کردن سس‌ها استفاده شود. کافی است یک قاشق غذاخوری دانه چیا را با سه قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه بماند تا به قوام ژل‌مانند برسد.

آلو خشک

آلو خشک یکی از مواد غذایی مهم در تسهیل دفع است. آلو خشک‌ها حاوی سوربیتول‌اند، و این ترکیب حرکات روده را تحریک می‌کند.

نتایج تحقیقی نشان داد: «‌وقتی افراد سالمی که به‌طور منظم مدفوع نمی‌‌کردند و مصرف فیبر کمی داشتند، آلو مصرف کردند، حجم مدفوع و دفعاتش در آن‌ها افزایش یافت.»

آلو را به تنهایی یا میان وعده‌ها میل کنید. همچنین برای افزایش فیبر و طعم شیرین طبیعی‌اش، می‌توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. آلو در اسموتی‌ها، سالادها و محصولات پخته شده عالی است.

دانه‌‌های کتان

دانه‌های کتان محتوای فیبر قابل‌توجهی دارند. آن‌ها دارای مقدار زیادی فیبر محلول و نامحلول‌اند. با توجه به اینکه آن‌ها فیبر زیادی دارند، مطمئن شوید که به اندازه کافی آب می‌نوشید تا از هرگونه ناراحتی گوارشی که با افزایش فیبر بیشتر در رژیم غذایی شما ایجاد شده است، جلوگیری کنید.

برای راحتی مصرف دانه‌های کتان، آن‌ها را آسیاب کنید و به غلات، ماست یا اسموتی‌ها اضافه کنید.

سیب

سیب سرشار از فیبر رژیمی به‌ویژه پکتین است. این فیبر محلول به مدفوع حجم می‌دهد و عبور نرم آن از دستگاه گوارش را تضمین می‌کند.

پکتین همچنین در تماس با آب، یک ماده ژل‌مانند ایجاد می‌کند که در نرم‌شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست موثر است.

خوردن سیب با پوست یک راه عالی برای افزایش میزان فیبر است. سیب همچنین دارای آب زیادی است که به هیدراتاسیون و نرم‌نگه داشتن مدفوع کمک می‌کند.

علاوه‌بر مصرف سیب به تنهایی، می‌توانید از آن در وعده‌های غذایی هم بهره ببرید. مثلا می‌توانید برای صبحانه، سیب‌های خردشده با پوست را به بلغور جو دوسر، ماست یا اسموتی اضافه کنید.

سیب همچنین به سالاد طراوت خاصی می‌دهد. کافی است آن را با انواع سبزیجات و سس سرکه سیب، لیمو و روغن زیتون ترکیب کنید تا سالاد خوشمزه و سالمی به دست آورید.

ورقه‌های سیب روی کباب گوشت و مرغ در هنگام پختن هم طعم متضاد و شیرینی به غذا می‌دهد که دلچسب است.

منبع ایندپندنت

دیدگاهتان را بنویسید